Elementfläktar kan ha en väldigt påtaglig värmeförhöjande funktion för de som inte nöjer sig med fastighetsägarens åsikt om hur varmt det ska vara...(Vattenburet utan individuell mätning då förstås) i det fallet sparas ingen energi, tvärtom, men den enskilda lägenhetsinnehavaren/hyresgästen slipper den notan....

Elementfläktar kan sänka energiförbrukningen i en värmepumpsuppvärmd lokal: Pumpen kan ställas att arbeta mot en lägre framledningstemp, vilket ökar pumpens "COP". Energiförbrukningen i själva huset minskar inte, men det gör däremot den förbrukade el-energin, eftersom energin tas upp mer effektivt ur köldbärarkretsen.. (Elementfläkten gör s.a.s. radiatorerna "större".)

Ang. en minskning av energiförbrukningen vid användandet av elementfläktar på direktverkande el(och även vattenburet för den delen) : Det finns en verkan som faktiskt kan tänkas ge detta: och det är att eftersom energiförlusten genom byggnadens ytterskal är proportionell mot skillnaden mellan ytter- och innertemperatur, kommer förlustenergin att minska om man minskar yt-temperaturen på innerväggen s.a.s...(Det blir betydligt kallare bakom själva elementet)
 
Redigerat:
olle45 skrev:
Hej storkarp
Om jag bara behöver 75% av 100% har jag sparat 25% enligt min matte ? enkelt eller ?
allså inget trolleri.

Jag bara konstaterar att så blev min besparning / vinst med fläkt med samma innetemperatur mätt +21 C vid 150 ifrån golvet ...
Jag har bara en enda bra förklaring i detta samanhang, det blir en jämnare temperaturfördelning i hela volymen i huset + att luft temperaturen förbi fönsterytan blir betydligt lägre med fläkt element.
Du gjorde mätningen vid exakt samma utomhustemperatur och vindförhållande också? Eller har du 25% lägre förbrukning i December 2011 jämfört med December 2010 kanske?
 
Har själv monterat in 2 st elementfläktrar i källaren.:D
Har alldrig under mina 11 år i huset haft så varm som nu just i källaren.:O
Har beställt 2 nya för 2 rum i huset.
Värmepumpens värmekurva är sänkt från 9 till 6.Pumpen är av märke Nibe F1245.
Jag tycker att istället för att snacka gojja,köp och testa själv.
Folk köper i allmänhet skit och onödiga prylar för 1000 tals kronor.
Ge fan i det och köp 1 alt 2 st fläkt system och prova.
Jag personligen garanterar att ni kommer att bli förvånade.
2564 kr vad är det för pengar idag.Det är vad 2 st kostar.
Har man inga pengar så köp på delbetalning.
Jag själv anser att denna produkt är värd varenda krona.d^_^bKommer att införskaffa 2 till när nästa vinter rullar in över sverige.
En här påstår sig spara 25%, jag är inte ett dugg förvånad.
Vi 2 vet för vi har invensterat lite pengar och har förbannat skön värme

MVH

Lalle Anveros
 
Suck, ytterligare en som tror att han löst jordens energiproblem. :)

Har du nu varmare i källaren så ökar din energikonsumtion.

Att det däremot kan vara en bra lösning för komforten i vissa utrymmen där radiatorerna inte är optimalt lokaliserade och dimensionerade är det nog ingen som säger emot.
 
Lalle du får gärna specificera vad du anser är goja. Det du skriver är väl ungefär vad många andra skriver nämligen att man kan få en bättre värmekomfort och eventuellt en bättre COP på värmepumpen. Det är vackert så och säkert tillräckligt goda argument för att köpa prylen för många. Däremot är det orimligt att förbrukningen vid samma inomhustemperatur skulle minska med 25% vid direktel som en direkt följd av fläkten. I det fallet måste det finnas en annan förklaring.

Erik
 
Jag skrev att jag inte är förvånad,jag själv tror inte att jag sparar några 25% men nån % eller några kanske.Förhoppningsvis så det betalar fläktrarna.
En sak förstår jag inte riktigt.Jag har en värmepump med utegivare som styr pumpen.
Jag justerar värmekurvan så jag får rätt temp i huset.Fläktrana är på och tömmer elementet på värme och tempraturen steg med ca 4-5 grader så jag var tvyungen att sänka kurvan.
Enligt nibes anvisningar står det att sänker man kurvan så spar man ström.
En element fläkt drar 7 watt i timmen lika mycket som en lågenegilampa.
Jag själv tycker det är småpengar under vintertid att dem går hele tiden.
Hur kommer det sig att det drar ännu mer energi.
Framledningstempen ligger mellan 35 40 grader.
Strömförbrukningen jag hade innan jag installerade pumpen var på 10240 kwh 2010 och då är inte pelletsen inräknad.Gick mellan 5-6 pallar per år.
Strömförbrukningen för 2011 stannade på 10840 kwh då är allt inkluderat.
Mätningen är gjorde mellan 26:de dec 2010 till 26 :de dec 2011
Pumpen har dragit 5800 kwh,pumpen har en egen elmätare.
Skall oxå tilläggas att mitt huse är timmer hus från 1851.
JAg kanske lurat mig själv,det får framtiden utvisa.Iallafal till 26:de dec 2012
Man kan alldrig få rätt utvärdring när det gäller energiåtgången.
Vintrarna är oika kalla från år till år som resten av årstiderna.
Ej isolerat.med golvvärme i 3 golv.
 
Lek med tanken att du kan spara 1% av din strömförbrukning på pumpen tack vare att värmen sprids ut från yttervägg och att du får lite högre cop tack vare lägre framledningstemp.
1% är i dit fall 60kwh.
Fläkten drar under 7 månader 5kwh

Mao så ligger din möjliga besparing på dryga 50 lappen per år Mao tar det 50 år innan fläkten betalt sig.
 
Jag köpte sån där elementfläkten. Den ligger nu på en hylla i garaget!

Fästanordningen var verkligen dålig. Är någon sorts klämtving som ska klämma fast fläkten på radiatorn. Funkar inte alls. Har provat allt!

Kanske finns bättre fästen som man kan skruva i väggen?
 
Jag häller med ang fästet!
Det är ett panelelement förmodar jag.
Tyckte själv att den var dålig men man får inte spänna fast för hårt.Fläktsystemet väger så lite så den hänger kvar.
Har man sektionselement så sitter fästet med en straps.

Tjänar jag en 50 spänn så är det ju lite vinst.
Jag får ju iallafall värmecirkulation i hela huset när alla dörrar är öppna.Så var ju inte fallet när jag inte hade dem.
 
lalle.anveros skrev:
Tjänar jag en 50 spänn så är det ju lite vinst.
Du hade fått nästan dubbelt så mycket om du satt pengarna på banken plus att du hade haft kvar 2500kr :)

Men har man inte ett fungerande värmesystem i huset så visst kan man köpa en fläkt, men glöm allt om att det skulle vara en besparing.
 
Kanske en dum fråga i ämnet...
Vi har eluppvärmt radhus och tyvärr har ett element hamnat lite dumt bakom soffan. Har funderat på att sätta dit en elementfläkt (egenbyggd då) får att få värmen bättre upp från elementet. Hellre lite värme som blåser upp i nacken än kallras från fönstret...
Men kommer det elementet då att stå på konstant pga fläkten?
 
Kära Nimajneb !
Jag HAR fullt fungerande värmesystem,2500 kr är ju inte så mycket för mig.Jag har ju inga billån och annan skit.Jag unnar mig hellre lite komfort.
Jag håller full koll på elen.
Har 2 mätare,1 till pumpen och mätarskåpet ute.
Jag kan inte säga så förbannat mycket när det gäller förbrukning pga att vintrarna är olika så får man för fan olika mätresultat varje år.
Jag har läst av varje månad sen pumpen installerades skrivit ner och kommer att fortsätta med det.
JAg får se 26:de dec 2012 vad årsförbrukningen hamnar på.

PS! Har man ingen fläktsystem hemma så hur fan kan man då uttala sig.
i ämnet.Då borde konvertorelement vara energislukare me! DS.
 
Men snälla du, har jag på något sett förnekat att det kan vara en komfortfråga om inte nuvarande värmesystem ger det?
Men att påstå att det är ekonomiskt lönsamt är fel, det är bara möjligt om man har en VP i ett värmesystem som är helt feldimensionerat eller att isoleringen är i princip obefintlig.
För att göra ett sådant påstående så räcker det med att ha varit vaken på fysiklektionerna på högstadiet. :)
 
Lalle jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det är väl ingen som förnekat att fläkten kan ge bättre värme i många lägen. Jag kan inte se att någon ifrågasätter dig för att du unnar dig den komforten. Det som ifrågasättandet gäller är att du skulle spara några pengar på det.

Behagligare inomhusklimat är väl ett skäl så gott som något att skaffa fläkten. Ingen vinner något på overifierade påståenden om att man sparar pengar på fläkten dessutom. Det gör man sannolikt inte i normalfallet. Vissa påståenden om vad som sparar pengar och inte kan man visst uttala sig om utan att ha provat produkten.

Erik
 
Jag antar att den ökade komforten kommer av att rummet upplevs varmare? Isåfall är det väl en besparing eftersom man annars måste höja värmen för att få samma komfort?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.