Kan man inte tänka sig en extra dörr av hönsnät på en träram en bit innanför den vanliga dörren? Går inte att kloa på och hindrar katten nå fram med tassarna till den andra dörren. Vet inte hur öppningen ser ut hos TS men det borde relativt enkelt gå att få till nån liknande konstruktion av en träram, några gångjärn och en hasp.
 
Tyvärr finns det inga personer som är så snabba på att döma andra som djurägare. Som gammal hundägare har man verkligen stött på många med "bra tips" och "så måste du göra", uteslutande från andra hundägare.
Tur att de är så duktiga och dessutom bra på att berätta det!
:p
 
verobar skrev:
Tyvärr finns det inga personer som är så snabba på att döma andra som djurägare. Som gammal hundägare har man verkligen stött på många med "bra tips" och "så måste du göra", uteslutande från andra hundägare.
Tur att de är så duktiga och dessutom bra på att berätta det!
:p
Min erfarenhet är dock att kattägare ofta har en särställning när det gäller gnäll. Kanske för att hundägare ändå ofta använder hunden till mer än bara klapp och kel. Eftersom dom brukar hunden förstår dom nånstans att den är ett djur och inte bara en pälsklädd bäbis och också måste behandlas därefter.

Dessutom är det förmodligen så att tamkatter som husdjur gentemot t.ex hundar appellerar till en viss typ av människor rent intellektuellt men det är en annan diskussion...
 
SOCKEPLAST skrev:
Min erfarenhet är dock att kattägare ofta har en särställning när det gäller gnäll. Kanske för att hundägare ändå ofta använder hunden till mer än bara klapp och kel. Eftersom dom brukar hunden förstår dom nånstans att den är ett djur och inte bara en pälsklädd bäbis och också måste behandlas därefter.

Dessutom är det förmodligen så att tamkatter som husdjur gentemot t.ex hundar appellerar till en viss typ av människor rent intellektuellt men det är en annan diskussion...
Dessvärre finns det många hundägare som inte har en aning om att det är en hund de har utan tror att det är deras barn, "partner" eller liknande. När jag bott i centrala Stockholm med hund har nästan varit "bäst". Vilka människor det finns! De är helt övertygade om att parker, gator mm är till för deras hundar. "Han vill ju bara hälsa", är inte så roligt om man är hundrädd, inte heller lösa hundar, ändå träffar man lösa hundar där ägaren inte har koll på i princip varje promenad (Söder på 90-talet, kanske är bättre nu). Vissa tror på allvar att man ska gå till hundgården för att hundarna ska få träffas och ha trevligt... Själva står de och röker eller pratar med varandra...
När de är klara stoppar de in hunden i bilen(!) och åker därifrån. Helt overkligt.

Nåja, nu var det inte det här tråden handlade om, sorry. Men jag blir inte förvånad när en djurägare är snabb att döma, jag är van...

Tipset med kompostgallret tyckte jag verkade intressant, hoppas att det kan vara något för TS.
 
verobar skrev:
Vissa tror på allvar att man ska gå till hundgården för att hundarna ska få träffas och ha trevligt... Själva står de och röker eller pratar med varandra... När de är klara stoppar de in hunden i bilen(!) och åker därifrån. Helt overkligt.
d^_^b
 
SOCKEPLAST skrev:
Kan man inte tänka sig en extra dörr av hönsnät på en träram en bit innanför den vanliga dörren? Går inte att kloa på och hindrar katten nå fram med tassarna till den andra dörren. Vet inte hur öppningen ser ut hos TS men det borde relativt enkelt gå att få till nån liknande konstruktion av en träram, några gångjärn och en hasp.
Hmm. Det kanske jag kan prova. Dörren öppnas åt rätt håll för att det ska gå.
Men gallret måste bli rejält högt för att katten inte ska hoppa över/kloa över.
 
G
Spraya vatten har ju någon redan varit inne på, men nackdelen att då måste dörren öppnas och katten får uppmärksamhet via det. Kanske det skulle fungera om du gör en anordning så att du kan spraya vatten utan att öppna dörren och visa dig själv. Typ en pumpmotor för vindrutespolning från en bil o lite fjärrstyrning?

Teknisk går det ju att lösa men vad tror kattbetendevetarna?
 
Gnor skrev:
Teknisk går det ju att lösa men vad tror kattbetendevetarna?
Jag tror att det säkert finns dom som anser att det är djurplågeri att spraya vatten på en katt, och förmodligen skulle stämma naturen varje gång det elaka regnet landar på misse om de bara kunde.

Tekniskt känns det dock onödigt hi-tech.
 
Att spraya vatten på katterna är ganska vedertaget, så det tror jag inte är ett problem.

Men därimot blir det en bökig lösning. Vad ska sprutet trigga på? Risk att det blir på rörelse, och då blir alla katter nedsprutade när de är i närheten av dörren.

Gott folk, jag uppskattar ert stöd, men jag vill inte att detta ska bli till en smutskastningstråd.
Om folk anser att jag är djurplågare, så får de göra det. Även om jag inte gillar det :)
Behöver praktiska råd för att lösa mitt problem.
 
stew skrev:
Hmm. Det kanske jag kan prova. Dörren öppnas åt rätt håll för att det ska gå. Men gallret måste bli rejält högt för att katten inte ska hoppa över/kloa över.
Du behöver ju bara göra ramen lika stor som dörren. Sedan bygger du en ram till som du fäster runt dörren, och så hönsnät mellan de två ramarna. Ramen som öppnas säg 20 cm framför den andra ramen.

Bara förslag. Kan säkert modifieras och göras på enklare sätt beroende på hur det ser ut hos dig, men principen med hönsnät som hindrar åtkomst tror jag på.
 
SOCKEPLAST skrev:
Jag tror att det säkert finns dom som anser att det är djurplågeri att spraya vatten på en katt, och förmodligen skulle stämma naturen varje gång det elaka regnet landar på misse om de bara kunde.
Jag har en katt som fullkomligt älskar att jaga strålen från vattenslangen. Börjar man vattna så dyker han upp direkt. Jag kan sitta länge i trädgårdsstolen med en kall öl och motionera kisse med Gardenapistolen. Försöker undvika direktträffar men ibland går det inte... Blöt blir han men verkar inte bry sig nämnvärt. Han verkar mest bli ännu angelägnare om att jaga livet ur den retliga vattenstrålen... Djurplågeri? Inte i min bok i varje fall.
 
G
stew skrev:
Men därimot blir det en bökig lösning. Vad ska sprutet trigga på? Risk att det blir på rörelse, och då blir alla katter nedsprutade när de är i närheten av dörren.
Min tanke var att man manuellt triggar sprutet med en knapp på en kabel man klämt i dörren, inte så väldigt hightech. Vill/kan man borra ett större hål så kan man ju ha en lowtech-lösning med en förlängningsslang till en blomspruta. Eller annan lösning. Grundtanken var att katten inte ska se människan när den får vattnet på sig, utan bara förknippa det irriterande vattnet med krafs på dörren.

Fast tipset om ett hönsnät på distanser är ju värt att prova också.
 
lordi skrev:
Var får man tag i varglukt? För få tag i en riktig varg verkar ju inte så lätt :) Jag har nämligen problem med ett gäng katter som skiter överallt i min trädgård :@
Djurpark. Snacka med vakten. Annars levereras det till visa kommuner som lägger det ute längst vägar.
Vet inte om det går annars att köpa av privatpersoner.
 
Alfredo skrev:
Jag har en katt som fullkomligt älskar att jaga strålen från vattenslangen. Börjar man vattna så dyker han upp direkt. Jag kan sitta länge i trädgårdsstolen med en kall öl och motionera kisse med Gardenapistolen. Försöker undvika direktträffar men ibland går det inte... Blöt blir han men verkar inte bry sig nämnvärt. Han verkar mest bli ännu angelägnare om att jaga livet ur den retliga vattenstrålen... Djurplågeri? Inte i min bok i varje fall.
Haha, det måste jag prova med min katt i sommar. Han jagar sin egen svans när han är på det humöret så det kan nog bli livat. :D
 
SOCKEPLAST skrev:
Haha, det måste jag prova med min katt i sommar. Han jagar sin egen svans när han är på det humöret så det kan nog bli livat. :D
Testa med laserstråle. Mina älskar den. Springer som galna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.