SOCKEPLAST skrev:
Jag visste det! Varför finns det ALLTID nån som alltid får allt som handlar om människor och katter till att landa i djurplågeri? Det spelar ingen roll vad man gör, det är för lite. Eller för mycket. Eller på fel sätt, eller på fel tid.
Ja, har man innekatt är det djurplågeri att de inte får gå ut, får de gå ut i bur eller sele är det djurplågeri och är de fria utekatter så är det djurplågeri att inte ha dem inne, även om de har kattlucka.

Dessutom är det djurplågeri att ha ensamkatt för de behöber sällskap, och det är djurplågeri att ha flera för de är ensamvargar.

Och det är djurplågeri att kastrera dem och djurplågeri att inte göra det.

För att inte tala om allt annat :cool:
 
Hur man än vänder och vrider på sig så har man rumpan bak.
Så är det :)

Har stort överseende med att folk har olika värderingar och tankar, så länge som djur och människor inte blir skadade.
Synd att man inte blir bemött med samma respekt tillbaka alltid.
 
stew skrev:
Nu kör jag med alu-folie på golvet och dörren samt dörrkarm insmetat med liniment. Det är tyst än så länge i alla fall.
Fast snart kommer väl den lilla "sötnosen" börja kraffsa på en annan dörr istället, altandörren tex! :)
Alu-foliens eventuella effekt är borta nu.
Har på 3-4 dagar använt en halv flaska liniment, den torkar tyvärr. Katten kraffsar fortfarande.

Får nog anse att kriget, och dörren, är förlorat snart.

Mvh

Stefan
 
Som sagt, testa även, trots att det är jobbigt, att ignorera krafsandet.

3-4 dagar är för övrigt ingenting för en katt som fått en dålig vana.
 
Anna_H skrev:
Som sagt, testa även, trots att det är jobbigt, att ignorera krafsandet.

3-4 dagar är för övrigt ingenting för en katt som fått en dålig vana.
Har igonerat det i långa perioder, säkert 6-9 månader. Vi har haft det så här i 3 år nu. Flera timmar om dagen, varje dag.
Vet att det inte är tillräckligt lång tid med 3-4 dagar, krävs längre tid för tex linimentet att få effekt. Men alu-folien är körd redan nu. Hon bryr sig inte om den, och det kommer inte förändras efter en längre tid, snarare tvärt om att hon vänjer sig vid den...
 
stew skrev:
Har igonerat det i långa perioder, säkert 6-9 månader. Vi har haft det så här i 3 år nu. Flera timmar om dagen, varje dag.
.
Låter fruktansvärt. Jag fattar inte hur du orkar.

Det kanske hjälper att ljudisolera dörren, om katten hör ljud från er på andra sidan dörren så vill den kolla reviret om den är väldigt intresserad av att jaga. Kanske ha en radio igång i pannrummet så att det inte är så tyst där?

Du kan också pröva att byta maten, en av mina honkatter föddes med kejsarsnitt och var länge lite udda, mycket nervöst lagd. Men hon har blivit en härligt mysig katt nu när hon fått probiotika för tarmarna och äter specialmat för känsliga katter.

Mycket pyssel med djur för att få den förändring man vill ha, men det går.
 
timme skrev:
Låter fruktansvärt. Jag fattar inte hur du orkar.

Det kanske hjälper att ljudisolera dörren, om katten hör ljud från er på andra sidan dörren så vill den kolla reviret om den är väldigt intresserad av att jaga. Kanske ha en radio igång i pannrummet så att det inte är så tyst där?

Du kan också pröva att byta maten, en av mina honkatter föddes med kejsarsnitt och var länge lite udda, mycket nervöst lagd. Men hon har blivit en härligt mysig katt nu när hon fått probiotika för tarmarna och äter specialmat för känsliga katter.

Mycket pyssel med djur för att få den förändring man vill ha, men det går.
Dörren är redan ljudisolerad/ljudklassad. Satte in just en sådan för att slippa lite av ljudet..

Har provat en uppsjö olika foder. Kör nu på ett ganska billigt blött foder. Fungerar helt ok.
Ett par av de katter vi har tål inte torrfoder. Spyr upp det / blir förstoppade. Så jag måste köra mjuk mat.

Tack för tipsen! (Och ja, det är inte så skojj :))
 
Ja, då har du testat det mesta, tråkigt...
 
BigGitt skrev:
P.s. Lite varglukt och inga katter i närheten. :)
Eller andra djur...
Var får man tag i varglukt? För få tag i en riktig varg verkar ju inte så lätt :) Jag har nämligen problem med ett gäng katter som skiter överallt i min trädgård :@
 
En nödlösning som funkat för mig då valpen försökte fixa egen snabbgenomgång genom murväggen vid sidan av dörren är kompostgaller. Luta gallret på insidan av dörren dvs i pannrummet. Du kan troligen öppna dörren lite och lyfta bort gallret när du ska in i rummet. Kompostgaller är billiga (4 för en hundring). Katten gillar förhoppningsvis inte att krafsa mot gallret som lätt faller över den (inget djurplågeri inte - men gallret skramlar).

Det viktigaste är att få kissen att vänja sig av med beteendet. Efter en tid kanske man inte längre behöver gallret.
 
Redigerat:
SOCKEPLAST skrev:
Jag visste det! Varför finns det ALLTID nån som alltid får allt som handlar om människor och katter till att landa i djurplågeri? Det spelar ingen roll vad man gör, det är för lite. Eller för mycket. Eller på fel sätt, eller på fel tid.
OK!

Du ligger nog i fel tid...

Mitt pannrum är 1 kvm stort, och utan info om hur det ser ut där inne i TS pannrum så lät det inte så mysigt.

Sorry men med ditt ALLTID så over and out med dig!
 
stew skrev:
Det fungerar säkert jättebra när man har en snäll katt. Men vi bor på landet, och vill dels inte ha innekatter (varför ska man ha det på landet?) och dels är som sagt fler av katterna inte lämpade att ha inne. (och för övrigt är jag allergisk...)
Tror kanske det är människorna mer än katten som behöver närhet, risk att man applicerar mänskliga aspekter på detta.
Plågeri är det absolut inte, då har du nog missförstått något.
Beror nog på hur stort pannrum du har osv...

Många på landet har ladugårdar mm. Det gillar katter.

Men jag har visst trampat på en arg tråd!

Over and out!
 
Tiger79 skrev:
Beror nog på hur stort pannrum du har osv...

Många på landet har ladugårdar mm. Det gillar katter.

Men jag har visst trampat på en arg tråd!

Over and out!
Jag har inte varit arg. Men jag tycker du ska ska vara försiktig med att kalla folk för djurplågare. Det är lite hårt. Ta in lite mer information innan du går till attack.

Vårt pannrum är lika stort som en mindre lägenhet. Vi har ett garage precis bredvid på över 100kvm och varje granne har ladugårdar som de smiter in i.
Så de har alla möjligheter till att komma in.

Mvh

Stefan
 
Tiger79 skrev:
OK!

Du ligger nog i fel tid...

Mitt pannrum är 1 kvm stort, och utan info om hur det ser ut där inne i TS pannrum så lät det inte så mysigt.

Sorry men med ditt ALLTID så over and out med dig!
Du antog alltså utan att veta, men anklagade trots det direkt TS för djurplågeri samtidigt som du skrev att du minsann var duktig och satt och klappade din katt.

Vilket sjukt beteende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.