kolvas skrev:
Det är hög tid för mig att skaffa en ny dator, den gamla orkar inte med att redigera HD-filmer, den orkar knappt med SD-filmer så nu med den nya kameran är det totalkört, tanken är även att kunna köra den som HTPC om jag känner för det.

Vad tror ni kunniga om denna: [länk]

edit: Som det ser ut där hemma så används en gammal laptop till 99% av surfning och att glo på playkanaler, sen är jag lite i valet & kvalet om man ska välja en stationär eller om man ska köpa en laptop med docka istället men det känns som att man får bättre prestanda för pengarna när man väljer en stationär.
Den fungerar med stor säkerhet till det du ska göra. Den saknar dock 1394-port om man har någon gammal DV-kamera med det gränssnittet. Dessutom så saknas USB3-port vilket man gärna vill ha snart (mot snabb extern HDD). Båda dessa åkommer går ju dock bota med instickskort.
Själv har jag bytt ut min egna gamla, blev dock AMD samt SSD-diskar. SSD, vilket lyft!
 
Nimajneb: Trevlig uppställning, men den känns lite Mac-vinklad och innehåller en del direkta fel:

* Det går att köra Mac OS på en PC om man vill.
* Multimedia. Jag tycker faktiskt att Windows ligger längre fram där, med marginal.
* Man använder orden PC och Windows som om de var samma sak. Windows är operativsystemet, PC är hårdvaran och kan köra många OS, tex Linux, Windows och MacOS.
* Man har missat hårdvarustöd. Det finns betydligt större chans att godtycklig hårdvara man köper funkar på en PC.
 
Troberg skrev:
Nimajneb: Trevlig uppställning, men den känns lite Mac-vinklad och innehåller en del direkta fel:

* Det går att köra Mac OS på en PC om man vill.
* Multimedia. Jag tycker faktiskt att Windows ligger längre fram där, med marginal.
* Man använder orden PC och Windows som om de var samma sak. Windows är operativsystemet, PC är hårdvaran och kan köra många OS, tex Linux, Windows och MacOS.
* Man har missat hårdvarustöd. Det finns betydligt större chans att godtycklig hårdvara man köper funkar på en PC.
Jag lägger inga större värderingar in i detta men om man tar din punkter:
Det är möjligt att en PC kan köra Mac OS men jag har aldrig sett det medans i princip alla Mac användare kör Windows applikationer.
Multimedia, har ingen åsikt, men Windows funkar ju jättebra och det framgår ju även av listan
Jag uppfattar det som att dom bara tittar på win-PC kombinationen, speciellt som det saknas runt 3% i totala marknadsandelar.
Hårdvarustödet finns ju indirekt med där dom beskriver variantfloran som finns för PC.
 
kolvas skrev:
Anledningen till att jag inte vill köra Mac är för att jag upplever dom lite krångligare, eftersom jag har PC:s i övrigt så vill jag att alla datorer ska kunna läsa varandras filer och fungera bra mot NAS, nu kanske detta iofs. går att lösa hyfsat enkelt.
Min erfarenhet är att OSX funkar bättre mot Windows än vad Windows självt gör. Speciellt allt som har med nätverk att göra.

(Jag kör en vild blandning av Win 2003, XP, Win7, OSX Lion, OSX Snow Leopard plus en Linux NAS)

Men visst är det lite nytt att lära när man börjar med OS X. Mitt största problem var att fatta hur enkelt det faktiskt är.
 
mycke_nu skrev:
Min erfarenhet är att OSX funkar bättre mot Windows än vad Windows självt gör. Speciellt allt som har med nätverk att göra.

(Jag kör en vild blandning av Win 2003, XP, Win7, OSX Lion, OSX Snow Leopard plus en Linux NAS)

Men visst är det lite nytt att lära när man börjar med OS X. Mitt största problem var att fatta hur enkelt det faktiskt är.
Jo, OS X är användarvänligt men som jag skrev innan, problemet är att Win-burkarna inte klarar av att läsa filer man skapat med OS X och lagt på NAS (eller har jag fel här? saker kan ha ändrat sig)

När jag hade lite mer tid så satt jag och provade Ubuntu, prestandan blev helt klart bättre än med XP men däremot så skrek min sambo rakt ut, hon förstod ingenting om hur hon skulle använda datorn
 
Vad har du för NAS? Min Synology 411j har inga problem med att leka fint med både Windows och Mac (och Android och iPhone). Ska tydligen ha stöd för Time Machine också så den klarar nog det mesta Mac kan hitta på. Kör Windows själv men dottern har en Mac så vi har testat dem ihop rätt mycket.

HTPC är en dröm som faller på att den blir för dyr och/eller högljudd. Bättre som skrivits att köra en mediaextender till TVn. Vi är sjukt nöjda med vår Boxee box men även där finns ju en uppsjö alternativ.

Att redigera HD-video kräver nog mer av processor och hårddisk än av grafikkortet på datorn. Det är ju mera till för att räkna på en miljon polygoner i realtid och inte den rätt patetiska upplösning som Full HD ju faktiskt är :)

Alltså, köp rätt grej till rätt sak. En mediaspelare och en OK stationär dator kommer bli billigare och göra jobben bättre än att försöka få en och samma burk att vara riktigt bra på allt.

Tycker jag men klart att andra har andra, och säkert lika vettiga, åsikter.

/O
 
kolvas skrev:
...problemet är att Win-burkarna inte klarar av att läsa filer man skapat med OS X och lagt på NAS (eller har jag fel här?...
Du har generellt sett fel, men det spelar ingen roll. Vi respekterar ditt val att köra vidare på Windows och skall inte tjafsa om det här :) Jag tycker att rekommendationen att försöka hitta en i7 istf i5 är bra. Då "håller" maskinen ytterligare ett år. Komplettera med mer minne och snabbare diskar senare när priserna gått ner.
-----------------
Något som jag däremot inte respekterar är allmän mytbildning om Mac som förekommer i den här tråden. Till vardags på jobbet taggas jag av företags och kommuners IT-ansvariga som påstår att verifierbara fakta är åsikter. Mac/Windows-debatten tar jag vilken sekund som helst...men inte i den här tråden.
 
OlaF skrev:
HTPC är en dröm som faller på att den blir för dyr och/eller högljudd. Bättre som skrivits att köra en mediaextender till TVn. Vi är sjukt nöjda med vår Boxee box men även där finns ju en uppsjö alternativ.
/O
Min kostade runt 4500kr och är helt ohörbar i ett tyst rum, drar ungefär 28W i drift och 1W i standby. Core i3-baserad och byggd i ett Antec ISK-300-chassi (så rätt så liten dator).
 
Låter ju bra. Hur är den att redigera HD-video på?
 
Av givna skäl (det är en HTPC så den står helt dold i min TV-möbel) har jag aldrig provat det. Vad är kravspec för att redigera HD-video?
 
Ingen aning. Jag tänkte mest att den burken du byggt mer eller mindre är en mediaspelare.

Jag ber om ursäkt för att jag var otydligt. TS pratade om en "vanlig" dator som skulle agera HTPC också och den kombinationen har jag nog inte sett lyckad än. Iaf. inte bättre eller billigare än två separata enheter. En *ren* HTPC går säkert utmärkt att bygga till ett OK pris men samtidigt ser jag inte riktigt poängen med att göra det med dagens mediaspelare.

Men, nu halkar vi iväg igen. Ber om ursäkt för detta också.
 
OlaF skrev:
Ingen aning. Jag tänkte mest att den burken du byggt mer eller mindre är en mediaspelare. .
Fast med desktop-prestanda (jag har en till likadan burk som arbetsmaskin). Men det är inga spelmaskiner.
 
Så då har du betalat 9000 för en mediaspelare och en dator med sisådär prestanda? Vill helst släppa det här sidospåret men kände mig tilltalad.
 
OlaF skrev:
Så då har du betalat 9000 för en mediaspelare och en dator med sisådär prestanda? Vill helst släppa det här sidospåret men kände mig tilltalad.
Jag har inte full koll på hur det ser ut nu, men när jag köpte HTPC'n för drygt 1,5 år sen fanns det ingen mediaspelare som kom i närheten av den. Jag kör mediaportal med StreamedMP och det enda jag sett som kommer i närheten av samma smidighet och trevliga gränssnitt är XBMC men dess scrapers är sjukt mycket sämre och kräver att man sitter och filhanterar betydligt mer.

Datorn är en helt separat fråga och har inga som helst prestandaproblem och är tyst, energisnål och liten. De alternativ som fanns i samma klass var typ Mac Mini med sämre prestanda och högre pris. Finare chassi dock.
 
Johan Gunverth skrev:
Du har generellt sett fel, men det spelar ingen roll. Vi respekterar ditt val att köra vidare på Windows och skall inte tjafsa om det här :) Jag tycker att rekommendationen att försöka hitta en i7 istf i5 är bra. Då "håller" maskinen ytterligare ett år. Komplettera med mer minne och snabbare diskar senare när priserna gått ner.
-----------------
Något som jag däremot inte respekterar är allmän mytbildning om Mac som förekommer i den här tråden. Till vardags på jobbet taggas jag av företags och kommuners IT-ansvariga som påstår att verifierbara fakta är åsikter. Mac/Windows-debatten tar jag vilken sekund som helst...men inte i den här tråden.
Du får gärna upplysa mig om framstegen på den punkten för den var iaf. besvärlig när det var XP som gällde bland win.

Jag ska faktiskt låna hem en Mac i det närmaste för att prova lite, fungerar den som jag & sambon vill får vi se vad som händer...

Har tittat lite mer på att bygga ihop en själv istället, tänkte minst 6Gig i ram och en mindre SSD disk nu när priserna är så höga.

Edit: HTPC delen är inte så viktig, kör just nu med en laptop med docka och Boxee-mjukvara för tillfället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.