Vill ha en riktigt bra och rejäl yttervägg i ett hus jag ska bo och värma upp resten av livet.
Fönster och dörrar är av bra kvalitet och bra isolervärden.
Behöver denna yttervägg förbättras eller är det väldigt bra redan?
Fönster och dörrar är av bra kvalitet och bra isolervärden.
Behöver denna yttervägg förbättras eller är det väldigt bra redan?
Lock/läkt 22x170 + 16x45 på spikregel 28.
Utegipsskiva 9 mm som utvändigt vindskydd och regelavstyvning.
Massiv regelstomme 45x170, stående 45x45, 45x45
korslagd (för att undvika köldbryggor).
Mineralullisolering 170+45+45 mm treskiktsisolering.
Åldersbeständig 0,12 diffusionsspärr samt skarvtejp.
Färdigkapad stående el/spikläkt 28 mm på insida yttervägg
(förenklar el- och rördragning samt för att undvika onödiga
håltagningar i diffusionsspärren).
OSB/Gips
Klokt. Vad finns det för anledningar att man inte gör som du säger tror du?huggan skrev:
Fyller detta tomma utrymme någon mer funktion tro?
Är lite orolig för att det ska bli resonans och kännas lite burkigt när det är ett tomt utrymme.
Ställde frågan kring utrymmet här förut
http://www.byggahus.se/forum/byggma...ningsutrymme-pa-ca-2tum-bakom-vaggskivor.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 470 inlägg
- Lägg en masonitremsa mellan utegips och spikläkt, så kan fukt som kondenserar rinna förbi spikläkten. Påverkar inte hållfastheten.
- beställ kortare spik till panelen så att den precis går igenom spikläkten och slipper göra hål i utegipsen.
- beställ kortare spik till panelen så att den precis går igenom spikläkten och slipper göra hål i utegipsen.
Redigerat:
För att få en riktigt bra vägg skulle jag lägga till råspont innanför gipsen på insidan, alternativt en OSB-skiva. Det gör det lättare att skruva upp saker på väggarna, utan att hålla på med plugg och hitta reglar.
För egen del är jag inne på lättbalkar i väggarna, ett enkelt sätt att minimera köldbryggorna och använda ecoisolering om man vill. Systemet säljs t.ex. av Sjömarkens isolering ab.
För egen del är jag inne på lättbalkar i väggarna, ett enkelt sätt att minimera köldbryggorna och använda ecoisolering om man vill. Systemet säljs t.ex. av Sjömarkens isolering ab.
Det blir OSB och gips.Denar skrev:För att få en riktigt bra vägg skulle jag lägga till råspont innanför gipsen på insidan, alternativt en OSB-skiva. Det gör det lättare att skruva upp saker på väggarna, utan att hålla på med plugg och hitta reglar.
För egen del är jag inne på lättbalkar i väggarna, ett enkelt sätt att minimera köldbryggorna och använda ecoisolering om man vill. Systemet säljs t.ex. av Sjömarkens isolering ab.
Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig.
panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.
Bättre men dyrare blir det med västkustskivor på utsidan och/eller lättregelstomme.
panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.
Bättre men dyrare blir det med västkustskivor på utsidan och/eller lättregelstomme.
Och fönsterhålen reglar du upp 90mm större, åtminstone på bredden.Mikael_L skrev:Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig.
panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.
Sen sätter du in t.ex. en 45x120 (ev 45x145) i liv med den utanpå liggande 45x45'an, så slipper du få karmskruv/karmhylsorna precis i skarven mellan den stående regelstommen och de liggande 45x45.
Produkter som diskuteras: "karmhylsorna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag kommer bygga 70+170+70mm korslagt i mina ytterväggar.
Jag hade kört heltäckande isolering utvändigt (inte västkustskivor men väl cellplast) om det inte vart för att jag behöver de liggande reglarna utvändigt för att kunna resa väggarna på ett enkelt sätt.
Jag hade kört heltäckande isolering utvändigt (inte västkustskivor men väl cellplast) om det inte vart för att jag behöver de liggande reglarna utvändigt för att kunna resa väggarna på ett enkelt sätt.
Är fördelen att ha 45an ytterst att det är mindre risk att dra in kyla via stommen?Mikael_L skrev:Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig.
panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.
Bättre men dyrare blir det med västkustskivor på utsidan och/eller lättregelstomme.
Inbillar mig helt faktalöst att har man en 170 ytterst så drar kylan in via stommen längre.
Risken för att få in fukt längre i konstruktionen måste ju också vara en risk.
När du drar vatten och el i sista 45 utrymmet isolerar du sist då?
Menar att du drar allt och det sista du gör är att isolera och sedan osb/gipsa.
Väljer du bort vindväv eller utegips och har cellplast i detta yttre skikt menar du?Gabbe1 skrev:
Sökte lite men hittade inga bra exempel på denna konstruktion.
Redigerat: