Vill ha en riktigt bra och rejäl yttervägg i ett hus jag ska bo och värma upp resten av livet.
Fönster och dörrar är av bra kvalitet och bra isolervärden.

Behöver denna yttervägg förbättras eller är det väldigt bra redan?

Lock/läkt 22x170 + 16x45 på spikregel 28.
Utegipsskiva 9 mm som utvändigt vindskydd och regelavstyvning.
Massiv regelstomme 45x170, stående 45x45, 45x45
korslagd (för att undvika köldbryggor).
Mineralullisolering 170+45+45 mm treskiktsisolering.
Åldersbeständig 0,12 diffusionsspärr samt skarvtejp.
Färdigkapad stående el/spikläkt 28 mm på insida yttervägg
(förenklar el- och rördragning samt för att undvika onödiga
håltagningar i diffusionsspärren).
OSB/Gips
 
Har bara ett förslag. Skippa spikläkten på insidan och ha plasten mellan 45 reglarna.
 
huggan skrev:
Har bara ett förslag. Skippa spikläkten på insidan och ha plasten mellan 45 reglarna.
Klokt. Vad finns det för anledningar att man inte gör som du säger tror du?
Fyller detta tomma utrymme någon mer funktion tro?
Är lite orolig för att det ska bli resonans och kännas lite burkigt när det är ett tomt utrymme.

Ställde frågan kring utrymmet här förut
http://www.byggahus.se/forum/byggma...ningsutrymme-pa-ca-2tum-bakom-vaggskivor.html
 
Du ska fortfarande ha isolering där också.
 
- Lägg en masonitremsa mellan utegips och spikläkt, så kan fukt som kondenserar rinna förbi spikläkten. Påverkar inte hållfastheten.
- beställ kortare spik till panelen så att den precis går igenom spikläkten och slipper göra hål i utegipsen.
 
Redigerat:
huggan skrev:
Du ska fortfarande ha isolering där också.
Stod och tittade på ett nybyggt hus av samma leverantör och det var ingen isolering i detta utrymme. De kallar det Eldragningsutrymme.
 
Johan Gunverth skrev:
- Lägg en masonitremsa mellan utegips och spikläkt, så kan fukt som kondenserar rinna förbi spikläkten. Påverkar inte hållfastheten.
- beställ kortare spik till panelen så att den precis går igenom spikläkten och slipper göra hål i utegipsen.
Bra tips!
 
Vad spelar det för roll? Man får göra som man vill och det är godkänt enligt dagens regler. Vill du inte spara in spikläkten så gör inte det.
 
För att få en riktigt bra vägg skulle jag lägga till råspont innanför gipsen på insidan, alternativt en OSB-skiva. Det gör det lättare att skruva upp saker på väggarna, utan att hålla på med plugg och hitta reglar.

För egen del är jag inne på lättbalkar i väggarna, ett enkelt sätt att minimera köldbryggorna och använda ecoisolering om man vill. Systemet säljs t.ex. av Sjömarkens isolering ab.
 
Denar skrev:
För att få en riktigt bra vägg skulle jag lägga till råspont innanför gipsen på insidan, alternativt en OSB-skiva. Det gör det lättare att skruva upp saker på väggarna, utan att hålla på med plugg och hitta reglar.

För egen del är jag inne på lättbalkar i väggarna, ett enkelt sätt att minimera köldbryggorna och använda ecoisolering om man vill. Systemet säljs t.ex. av Sjömarkens isolering ab.
Det blir OSB och gips.
 
Skippa en av 45 reglarna på insidan och byt ut den mot 45 mm västkustskiva på utsidan. Ett heltäckande isoleringsskikt utan köldbryggor
 
Mikael_L
Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig. :D

panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.

Bättre men dyrare blir det med västkustskivor på utsidan och/eller lättregelstomme.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig. :D

panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.
Och fönsterhålen reglar du upp 90mm större, åtminstone på bredden.
Sen sätter du in t.ex. en 45x120 (ev 45x145) i liv med den utanpå liggande 45x45'an, så slipper du få karmskruv/karmhylsorna precis i skarven mellan den stående regelstommen och de liggande 45x45.
 
Jag kommer bygga 70+170+70mm korslagt i mina ytterväggar.
Jag hade kört heltäckande isolering utvändigt (inte västkustskivor men väl cellplast) om det inte vart för att jag behöver de liggande reglarna utvändigt för att kunna resa väggarna på ett enkelt sätt.
 
Mikael_L skrev:
Den bästa och prisvärdaste väggen får du om du kopierar mig. :D

panel
25x50 spikläkt (men 28x70 är bättre, framförallt om du målar med uteakrylat)
vindväv (valfritt att ha utegips, asfaboard istället)
liggande 45 + 45 mm MU
stående 195 + 195mm MU
ÅB plast
liggande 45 + 45 MU + elrör och ev vattenrör.
OSB
gips.

Bättre men dyrare blir det med västkustskivor på utsidan och/eller lättregelstomme.
Är fördelen att ha 45an ytterst att det är mindre risk att dra in kyla via stommen?
Inbillar mig helt faktalöst att har man en 170 ytterst så drar kylan in via stommen längre.
Risken för att få in fukt längre i konstruktionen måste ju också vara en risk.

När du drar vatten och el i sista 45 utrymmet isolerar du sist då?
Menar att du drar allt och det sista du gör är att isolera och sedan osb/gipsa.

Gabbe1 skrev:
Jag kommer bygga 70+170+70mm korslagt i mina ytterväggar.
Jag hade kört heltäckande isolering utvändigt (inte västkustskivor men väl cellplast) om det inte vart för att jag behöver de liggande reglarna utvändigt för att kunna resa väggarna på ett enkelt sätt.
Väljer du bort vindväv eller utegips och har cellplast i detta yttre skikt menar du?
Sökte lite men hittade inga bra exempel på denna konstruktion.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.