StockholmM:
Ursäkta om jag petar på detaljer, men du har stavat fel till "Bef. vent tunnel", det står "Vef." ;)

Om du vill så kan du låta 230V-röret/slangen till vägguttagen gå från dosan ovanför den förberedda dörren, och den slangen kan också gå paralellt med KNX-slangen ned till det vänstra uttaget. Likaså kan den vänstraste väggarmaturen matas från dosan längst till vänster.

Om jag hade varit dig så hade jag nog kostat på lite längre slangar för att slippa dosan ovanför den förberedda dörren, fast då lär du behöva montera en takdosa på väggen för de gröna ledarna under ventilationstunneln.

Förresten, om du ska förbereda för en dörr så är det kanske bra att sätta väggarmaturerna med ett avstånd som gör att det inte ser konstigt ut den dagen dörren monteras. Det kanske är svårt att få till det bra?

Den gröna slangen som går till "städuttaget" invid dörren bör också gå så rakt vertikalt som möjligt, alltså ligga invid lila och orange, fast jag antar att du bara ritat en böj ut åt sidan för att få till ritningen?

elmont:
Har du piratkopian (tror jag det är?) 40272 eller orginalet 40183?

Crimptången är väl smaksak, jag antar att om man mest jobbar med den fasta installationen så är den bara användbar om man skulle snåla genom att inte sätta uttagspanel utan låta kablarna avslutas med kontaktdon i ena änden, vilket inte är nån höjdare dels för att det kan bli rörigt och dels för att man ska egentligen ha enkardelig kabel till uttagen med t.ex. kroneplint medan jag tror att kabeldonen egentligen är avsedda för flerkardelig kabel.

Däremot är den rätt bra om man allmänt är "händig i hemmet" eftersom man slipper köpa kablar i lämpliga längder hela tiden utan kan göra önskade kablar direkt. Sist jag möblerade om "datorskåpet" passade jag på att faktiskt skruva fast switchen och göra nätverkskablar av anpassad längd, det rensar upp en hel del ur röran.

Som bonus kan man klämma RJ11 = de sexpoliga telefonkontakterna, bra om man vill använda de 8-poliga RJ45=nätverkskontakter för både nätverk och telefon och då behöver adaptrar mellan 8-pol RJ45 och 6-pol RJ11. (De finns säkert också att köpa färdiga, men då är det ytterligare en grej man ska komma ihåg att handla när man är i butiken / beställer).
 
Redigerat:
Tack Yxis för bra input!

Jo, min tanke är att denna ritning definierar logiken, så får snickaren sedan fysiskt lösa sträckningen så det blir bäst. Dvs den gröna "diagonalen" är just för ritningens skull och inget annat. Men det går ju att göra tydligare; justerar det.

Vad gäller väggarmaturernas placering med och utan extra dörr har jag grubblat länge på det, och inte hittat någon riktigt bra lösning. Det blir bra utan extradörren - 4 lampor med (nästan) samma avstånd - men mindre bra med extradörren monterad som du påpekar.

När du nu pushade mig att tänka ett varv till inser jag att jag kan sätta ett extra rör - som spacklas igen till att börja med, men tas i bruk när extradörren kommer. I samband med det flyttas den kvaravarande mittersta armaturen och vips har jag istället 3 lampor med samma avstånd. Tack för uppmuntran att tänka igen!
 
Har svårt att se att någon kan misslyckas med rördragningen utifrån denna utmärkta skiss.
 
Bo.Siltberg skrev:
Har svårt att se att någon kan misslyckas med rördragningen utifrån denna utmärkta skiss.
Mjo...det finns folk till allt.......
 
yxis, naturligtvis originalet av fabrikat KRONE, ett är 20 - 30 år gammalt det andra kanske 5-6 år. Dom är outslitliga även det g:a fungerar som om det vore nytt
 
Aha, gôtt!

Jag har också ett orginalverktyg, okänd ålder eftersom jag själv inte köpt det nytt, verkar vara outslitligt trots att det väger så lite och är till så stor del av plast. Nån som ritat verktyget var vaken på hållfasthetsläralektionerna i skolan ;)
 
T
Yxis:
Det finns väl ingen flerkardelig ethernetkabel som är godkänd för Cat 5 så vitt jag vet.
Det kan dessutom var värt att veta att man ska vara väldigt restriktiv med att tvinna upp paren i TP-kabel då varje kabelpar har ett separat tinningsförhållande för att minimera överhörning mellan paren.
Praxis är, om jag inte minns fel, att man inte får tvinna upp mer än 15mm vid kontaktering.
Tror t om att du måste använda FTP (foiled twisted pair) eller SFTP (shielded twisted pair) om du ska uppfylla cat. 6 för gigabit-nät i fast installation till panel. Patchkablar håller dock i allmänhet en lägre kvalitet än kabel för för fast installation eftersom de inte är tänkta att vara så långa men däremot behöver vara smidigare.
De jävligaste kablar man kan dra nätverk med är SFTP eller SFTFP, den sistnämnda är i nivå med den gamla koaxkabeln i fråga om styvhet.

Ethernetkablar får inte heller vikas, vilket jag sett i alldeles för många installationer. En ethernetkabel får inte krökas skarpare än "en snusdosa" annars påverkas signalegenskaperna i och med tvinningen påverkas, den får inte heller läggas slingor så att den bildar spolar.
 
Man se stor skillnad på hur "tuff" hantering olika fabrikat tål för att klara mätningarna. Vissa kan man hantera nästan hur som helst och dom klarar med glans kraven för Cat 6 och vissa får man vara mycket försiktiga med och dom ligger i alla fall på gränsen.
Så den slutsats man ska dra är att bara för att det står Cat xxx innebär det inte att kablarna är av samma "kvalitet".
Och skärmade kablar i vanliga bostäder ger ofta mer problem än oskärmade.
 
T
Självklart finns det bra och mindre bra fabrikat av kabel. Det förekommer till och med billig kabel där det i princip cat5 eller cat 5e med bra toleranser som märkts om till cat 6 och därmed ligger på gränsen eftersom i princip all installation idag sker med cat 6.
Problemen med skärmad ethernetkabel beror oftast på felaktig jordning av skärmen eller att det finns andra jordfel i fastigheten. Skärmen ska vara jordad i patchpanelen som i sin tur jordas via elcentralen.
 
Det finns flera "potenta" datauttag som i princip monteras helt utan andra verktyg än en liten avbitare och ev en pollygrip.
 
TechMark:
Säker på det? Kanske inte för Cat5e/6 men nog finns väl Cat5 som flerkardelig?

Normalt ser man inte sådan kabel annat än på färdigköpta sladdställ varpå man inte tänker på att den är flerkardelig.

Eller blandar jag ihop med sämre kabel?

Vad gäller skärmade kablar så ställer de inte alls till problem i en vanlig bostad, däremot ställer felaktigt installerade skärmade kablar till problem. Skärmen ska bara vara ansluten i ena änden. Problemet är var man ska ha skarven för "ena änden" om man har t.ex. switch - patchkabel - patchpanel - fast kabel - vägguttag - dator.
 
Det finns inte fler/mångkardelig nätverkskabel, är den inte enledare är det "anslutningskabel". Jag vänder på påståendet om skärmade kablar i "vanliga" hus, det finns ingen orsak att använda skärmat i vanliga bostäder. Dock har oskärmat några fördelar, och det är pris på kabel, pris på anslutningsdetaljer, lättare att arbeta med.
 
Anslutningskabeln är också en slags nätverkskabel, dock inte installationsnätverkskabel :p

(Min pappa är starkare än din pappa ;) :wow: )

Hur som helst så är min poäng att man ska se upp för att "stickpropparna" för nätverk kan vara avsedda för flerkardelig kabel och att det inte garanterat är en bra idé att montera valfri stickpropp på den enkardeliga kabel som används för fast installation (även om det oftast går bra)
 
Jag det kan gå bra tills den dagen man flyttar proppen från ett uttag till ett annat.
(Min pappa var skogsarbetare, med yxa och svans. Slå det du)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.