Kul!! Jag är grymt nöjd med min så här långt!!! :)
 
Komiskt att utomhusgivaren verkar ha lagt av. Jag som klagade över att den var så primitiv och ändå kan jag inte fixa det :) Nåja, efter en vecka så borde man bara kunna få en ny hemskickad. Den fastnade på +5 grader och även fast det har varit någorlunda jämn temperatur runt +5 grader så tvivlar jag på att det varit det de senaste 48 timmarna :)
 
Provat att blåsa med kylspray eller blåst med hårtork på den?
 
Krilleman
Jag har en ESBE 121 som bara reglerar via inomhus-temp trådlöst. Underbart enkelt och bra! Kan bara ge tummen upp för denna! Placera den trådlösa innomhusgivaren centralt och du är igång! Enklare kan det inte bli. Ja, den kostade en slant, men det är den lätt värd. Blir placeringen av givaren knasig, så flyttar du den lätt... Enda kravet är att du inte får ha acktank mellan givare och shunt...
 
Krilleman
Mätte motståndet i termistorn och fick konstiga värden, tyckte jag. Efter ett tag fick jag stabila värden och det verkade stämma. Kollade lite snabbt med hårtorken och javisst hängde den med. Kunde inte göra annat än att skruva dit den igen och konstatera att vi är inne på tredje dygnet med +6 grader över dygnet. Känns helskumt för årstiden. Bor efter kusten uppåt Örnsköldsvik. Tittar jag 300 timmar tillbaka så pendlar det rejält mellan natt och dag och sedan ser det ut som att man förlorat patienten med ett rakt streck vid 6 grader som håller i sig över 55 timmar.
 
Skumt, över 80 timmar och +6 grader. Tror inte den är så jätteexakt den där termistorn, men det har faktiskt legat runt det. Otroligt! Nåja, det enda jag känner att jag saknar nu är möjligheten att koppla på snurran till väderstationen så jag kan kompensera för att huset är dragit som bara den :) Annars var nog det här slantarna lätt bästa investeringen. Torktumlaren som gick sönder för två år sedan, får vänta lite till :)
 
Hittils har det funkat grymt bra för mig. Tokigt nöjd! Längtar tills det blir kallare och börjar hoppa upp och ned som bara den, med sol på dagarna och annat som annars gjort livet surt för en, bara för att se vad som händer. Det går åt bra mycket mindre ved har jag iaf märkt. Temperaturen hålls väldigt konstant istället för att hoppa mellan 17-26 grader tidigare.
 
Jag har ingen utomhusgivare, men jag är sjukt nöjd med min fortfarande, har slängt in en acktank till nu och jag har stabil temperatur inomhus så länge jag inte missar att elda.. ;) Enkelt att ändra spartider och temperaturer.. Ska koppla in så att den håller med elpatron utifall vi vill resa bort...
 
Hej på er alla

Du krilleman_125, du nämde något om att crb'n kostade en slant. Blir ju genast nyfiken på hur stor då?

Den verkar ju ha en otroligt lätt inst. så det kan ju medverka till en (iaf något) högre kostnad.

Hälsn. JPe
 
Krilleman
Billigt VVS har den för 3900:-

Exakt vad jag köpte den för kommer jag inte ihåg, jag har en bra kontakt på den lokala grossisten så jag får hans personalrabatt = snudd på inköpspris d^_^b
 
Hejsan slänger iväg mitt första inlägg här på forumet =) Jag har satt en ThermOmatic EC Home nu idag och undrar lite ! när jag satte igång den så står den på 0 % alltså helt stängd och cirkulationspumpen snurrade .. nu senare när jag kollar så står det ett - tecken och pumpen snurar EJ. jag har satt den på klockfunktionen dag börvärde 20.7 nattvärme 19 grader(22-05) framlednings tempen är 56 grader jag har 23.1 inne och det är 4 grader plus ute ikväll. år det ok inställningar ? någon med tips ? kan tillägas att jag satt in en ny vedpanna nibe vedex 3300 eldar mot 1500 liter vatten har ett 50-talshus teglat tillbyggt 74 (inte helt optimalt isolerat men men nu vet ni/någon lite förutsättningar tacksam för svar
 
Tjena!
Hur nära shunten har du monterat temperaturgivaren? 0% och pump avstängd verkar ok då du har 23,1 inne och ett börvärde på 20,7 grader! Om du verkligen har en framledningstemp på 56 grader så kan du ju ha vridit shunten fel alt valt fel håll då får du ju fel värden och automatiken blir "förvirrad" kanske? ;)

Jag har också ett 50-talshus byggt i betonghålsten = min shunt får jobba även min Egor V25... :D
 
Jocke: Du ger oss inte så mycket information att vi kan ge dig något bra tips egentligen. Du frågar om det är ok inställningar, men vi vet ju egentligen inte mer än din framledningstemperatur och dag/nattinställningarna. Omöjligt att ge något konkret tips för inställningarna. Ett bra tips är dock att inte börja pillra med dag och nattinställningarna innan du har fått ordning på systemet så det fungerar optimalt för just ditt hus. Fimpa nattsänkningen till att börja med. Jag antar att du köpt en reläbox som stänger av pumpen. Köpte du utomhusgivaren med? Vilket styrsätt använder du? (RuR, RuU osv?).

Iaf, nu har jag kört denna i snart tre månader och jag är trots nedanstående mycket nöjd. Det verkar inte vara några precisionsgivare och de verkar inte vara kalibrerade vid leverans. På rums och utomhusgivarna har jag fått sätta -3 grader och på framledningsgivaren verkar precisionen vara otroligt dålig (den har jag nu satt till -5 grader och det räcker ändå inte till). Att precisionen blir sämre på termistorer av denna typ vid högre temperaturer är helt normalt, men jag har ju bara golvvärme och låga framledningstemperaturer så jag tycker att jag borde röra mig i spannet där precisionen faktiskt är riktigt bra, förutsatt att de inte valt helt fel typ av givare (?). Vid lägre framledningstemperaturer (25-30) så ligger den ganska rätt. Men nu när det blev kallare för första gången i vinter (vilken konstig vinter det varit!) och framledningstempen skulle börja dra upp mot 38-39 grader så märker jag att det känns svinkallt på morgonen när jag kliver upp. Då ser jag att framledningstempen i displayen visas som 39 grader, precis som beräknad framledningstemp. Min andra givare jag satt alldeles intill visar 31.x. Jag går ut och kollar med IR-termometern och den visar ungefär samma (31.x). Framledningsgivaren ligger alltså totalt fel? På ett par graders skillnad i den faktiska framledningstempen har alltså givaren gjort ett utslag på 7-8 grader. Jag förstår inte hur det kan bli galet på det viset. Har inga siffror för vad motståndet borde vara på termistorn så man kan kolla upp den, men visst låter det lite tokigt? Jag ska testa maila till thermomatic om det inte är någon annan som har en ide.
 
Update: Har bara konstaterat att något är tvärfel med framledningstemperaturen. Givaren verkar ok (fick tag i en motståndstabell på hemsidan). Nu har jag kontaktat Termoventiler och jag måste säga att de var grymt snabb och bra på att svara på frågor och uppföljningsfrågor. Ser ut som att vi måste börja testa att byta ut delar. Tumme upp för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.