TACK TACK TACK Snälla människor. Här ska ingen dö eller få en rejäl stöt. Längtar tills måndag så jag kan ringa en elektriker som får komma och jobba lite. Bara hoppas han överlever hemma hos oss! Bort med de gamla och in med nytt! Känns bra! Kommer att le när allt fungerar!
Vet någon om man kan köpa en mätare så man ser vad fläkten drar? Eftersom vi har en enorm förbrukning skulle det vara intressant att veta vad den drar.
Kan jag köoa materialet själv och bara anlite elektrikern? Tänkte på elcentrel/uttaget?
Så får han fixa med sladdar och sånt.
Har lite emot elektriker faktist. Hade en som var här och fixade ström till ett tredje stall. Förklarade vad han skulle göra och han räknade med en och en halv dags jobb. Mycket var redan gjort. Tex alla armaturer och sladdar där emellan. Var lite stressad och tog första bästa. Fast pris!
Min svärmor var här när han kom klockan 8. Han åkte klockan 10:45. Då var det klart.
Då kände man sig lurad. Vilket jävulskt timpris han måste ha fått.
När jag tänker efter förstod jag att ju att det inte skulle ta så länge. Men han utnyttjade min situation. Nu tänker jag ta någon per timme. Någon som vet timpris? Ca??? :)
 
Mikael_L
Sen går det ju att tillägga att som regel är dom ju semko-uttagen ofarliga så länge man inte använder dom, så ni lever ju inte under något konstant dödshot direkt.

Den troligen vanligaste dödsolyckan inträffade då någon skulle koppla ifrån ett sådant uttag, och tog med en hand i vardera delen och började dra isär, och fick 230V mellan sina båda händerna.
Detta pga av att ena handsken förblev jordad och den andra fått 230V i höljet.
 
Timpris i Västernorrland har jag inte riktigt koll på men runt 400kr + moms & bil är väl där de flesta debiterar, sen har du ju ROT på timkostnaden
 
Kom ihåg att säkra ner mätarsäkringen om ni ej ska använda alla hötorkar, 63A uttag osv.
 
Bör jag säga det till elektrikern eller förstår han det när jag säger att vi inte använder sånt längre. Det var förr i tiden det användes.
 
Är det rot avdrag när det är på stallet som det ska fixas? Det gäller väl bara om det är på huset? Eller?
 
Äger ni stallet som privatpersoner eller som en jordbruksfastighet?
 
Mikael_L skrev:
Ett problem är att alltför ofta är det draget 4-ledar-kabel (TN-C) till dom, och dom är alltså fuljordade. Då blir det även omdragning av kabeln ett jobb för elektrikern, och timmarna tickar snabbt på.
Fast om det är fyra hål (plus metallramen=jorden) så är det väl troligt att det faktiskt är femledare.

Det borde gå rätt snabbt för en elektriker att lyfta på locket på alla uttag och avgöra om det går att byta till moderna röda uttag (32A där gamla uttaget är 25A, och 16A där gamla är 16A).

Elektrikern säger då kanske att det bara är att byta själva uttaget = rätt billigt på hälften av ställena men att det blir kabelbyte på resten av ställena = dyrt och då är det kanske vettigt att byta uttag där det är billigt att byta, och ta bort uttagen helt där det är dyrt att byta.

(Tips: om kabeln är i okej skick så byt uttaget mot en vanlig kopplingsdosa, så kan kabeln sitta kvar för andra framtida användningar. Den lär t.ex. duga bra om man vill ha en enfasgrej eller en fast ansluten trefasmaskin som klarar sig utan nolla).

susannepåd skrev:
Bör jag säga det till elektrikern eller förstår han det när jag säger att vi inte använder sånt längre. Det var förr i tiden det användes.
Att byta till klenare huvudsäkringar görs av elleverantören (nätägaren), inte av en vanlig elektriker. Däremot kan elektrikern nog säga något bra om hur stora säkringar ni kan tänkas behöva ha.
 
Yxis, nu har du nog smuttat lite för mycket på vinet. En elektriker brukar utföra ned-/uppsäkring och sedan anmäla det till elleverantören.

Berätta det för elektrikern.

//Patrik
 
Aha!

Men nog måste det samordnas med ellevarantören, iaf när det gäller uppsäkring, för att matande säkringar ska vara vettigt dimensionerade?
 
Servicesäkringen byter nätägaren men för att göra det måste man beställa större service (= grövre matande kabel servicesäkringen är dimensionerad efter matande kabel). Mätarsäkring byter elektriken oc skickar sedan in anmälan till nätägaren. Mätarsäkringen "kan" inte bli större än servicesäkringen utan ombyggnad/byte av mätartavla/skåp.
OCH bilden på det grå uttaget visar att det var ett uttag för tre fas utan nolla.
 
Men vi har ju 20A från nätleverantören. Är det någon nackdel?
 
Aha, men då har det väl varit mycket större säkringar förr?

20A kan vara lagom om man inte har fullt med lantbruksmaskinerier.
 
Mikael_L skrev:
Bara för att göra dig lite orolig ska jag berätta att de där fyrkantiga trefasuttagen i blågrå metall är fullkomligt livsfarliga.
På den tiden som dom fanns på alla byggarbetsplatser, i alla verkstäder och bondgårdar så dog väl ca 1-3 byggarbetare årligen, ca 1 verkstadsarbetare årligen och och en handfull bönder.
Numera är dom helt förbjudna i alla miljöer med anställd personal och förbjudna att nyinstallera i övrigt och därmed snart utrotade. Så nu dör nog bara en person varannat år, ca, i Sverige pga av den gamla Semko-handsken. :)

Jag erkänner nu direkt, helt utan omsvep, att jag mer eller mindre gissar fram dödsfalls-siffrorna :blushing:, men väldigt många liv har dom i alla fall på sitt samvete. q(;^;)p

Skulle jag äga/bo i en fastighet med sådana uttag skulle dom åka väck fortare än kvickt.
Du var väldigt nära! De sista åren man faktiskt använde de gamla uttagen var det 4-6 dödsfall i Sverige och uppåt 12 i Norden. På verkstäder var det inte lika vanligt, varför kan man fråga sig. Men 2-4 dödsfall blev det ändå.

Erkänner även jag att jag bara gissar. Har faktiskt inte en aning. Farligt är det iaf q(;^;)p.

Sen kan man undra vad dessa inlägg tillför där man först ger sken av att återge fakta för att sedan skriva att man gissar. Men är det en ny trend vill jag haka på den tidigt... gäller att vara hipp! :D
 
Redigerat:
Det är ju kul att chansa och hitta på saker, men jag är inte lika hipp så jag tänkte bidra med lite fakta:


  • Under 1990-talet omkom minst åtta personer och flera skadades pga SEMKO 17-don
  • Ungefär en tredjedel av alla dödsfall drabbar lantbrukare
  • SEMKO 17-don orsakar fortfarande (2003) i genomsnitt en dödsolycka per år
  • Det är idag även förbjudet att ge bort eller sälja de platta donen på auktioner eller loppmarknader

boken Elsäkerhet av Leo Giesenfeld skrev:
"SEMKOs typgodkännande av flata (rektangulära)
stickproppar av metall upphävdes 1989-06-30
enligt beslut av Statens energiverk. Godkännandet
för isolerade skarv- eller vägguttag av detta utförande
upphävdes 1990-06-30. Slutligen upphävdes
godkännandet för motsvarande stickproppar 1992-06-30."

Källor:


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.