Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Om ni har ett avtal så är det ju till att börja med det som står däri som gäller. Står det inte att de har rätt till 350:-/person/dag i bilkostnad, så kan det bli svårt att kräva det.

Samma sak när det gäller hyra av verktyg, står det inget om att kostnad för verktyg tillkommer, så blir det svårt att kräva det. Jag förmodar att det i avtalet framgår vilka jobb som ska göras, och därmed vet hantverkaren vilka verktyg han behöver och räknar in dessa i timpriset, eller lägger till i avtalet att kostnaden för dessa kommer ovanpå.

Ställs hantverkaren inför några oförutsedda kostnader ska han ta upp dessa med dig innan han tar kostnaden, i alla fall om han vill att du ska betala den.

Problemet med saker som inte tas upp i ett avtal är att de alltid riskerar bli föremål för en tvist. Men generellt gäller ju att hantverkaren ska utföra avtalat uppdrag till de kostnader/priser som anges i avtalet. Har denne tagit på sig att göra något till en kostnad han sedan inte klarar så är det hans förlust, inte avtalspartens. Likewise är det "din" förlust om du glömmer få med i avtalet att fasaden ska målas också och det sedan följaktligen inte blir gjort. Det finns idag någon form av "tro" att det är beställaren som alltid ska ta kostnaden för allas missar, men så är det ju inte, entreprenören ska stå för sina misstag.
 
nino skrev:
jag har en liknande fundering, jag har köpt en Flex betongslip kostade runt 5000:- trissan kostar ca 1000-1500.
Funderar på om man kan ta betalt för användningen av den... Hade jag inte köpt den så hade jag varit tvungen att hyra en, med dygnskostnad och slitage.

Hittils har jag inte tagit något extra, bara varit glad att jag sluppit jaga runt efter en....
Nino, om jag anlitade dig för att slipa en betongyta och du ger mig priset 500:-/h för detta jobb. Skulle jag bli ganska pissed om du på fakturan sedan debiterade mig 500:- x antal timmar + hyra för slipmaskinen. Ty, du visste mycket väl att du skulle använda den men du undlät dig att informera mig om att du skulle ta betalt för den. Det är inte ok.

Om du anser att det kostar 100:-/h att köra din maskin och du ger mig ett pris på 600:-/h, eller säger jobbet kostar 500:-/h + 1000:- i maskinhyra, så är det helt ok.

Självklart ska en entreprenör ha betalt för de grejer han använder, de kostar ju i inköp. Men det innebär inte att det är ok att lägga kostnaden för dessa ovanpå avtalat pris.
 
Hemmakatten
Trissan till betongslipen är att anse som en förbrukningsvara och den kan naturligtvis faktureras till kund. Men betongslipen däremot är en del av den fasta maskinparken och skall inte faktureras ut till kund.
 
Kan ju lägga till då att rena ockerpriser rörande förbrukningsvaror knappast är ok. Vet att ett uthyrningsföretag för en del år sedan tog betalt per mm slitage på kapklingor och sådant hade idag blivit lite märkligt om det är billigare att köpa en ny.

Enklare då att säga att slipskivor, papper, sågblad etc kostar si och så innan.

/Kent
 
Ramirent tar 500kr per mm på deras diamantslipskålar när jag hyrde där för typ ett år sen..
 
Nja, eftersom diamantverktyg inte är helt billiga, och någon som hyr ett kanske bara sliter några få millimeter, är det inte så konstigt att hyrbolagen tar betalt för det.

Sedan kan man alltid diskutera hyresbolagens prissättning gentemot privatpersoner och "sällan-kunder" men det är en annan story.
 
thomasx: jo det är klart det skulle jag också bli.
skulle jag lämna pris på det skulle det bli timpris +kostnad för slitage som varierar så klart +ev. någon 100lapp för maskinen då ingår dammsugarpåsar (dom kostar nog 50-80:- st ej tömningsbara till FLEX)
 
Jag är hemskt ledsen. Men jag känner bara som vanligt... Aargghhhh. F-b j-a hantverkare.

OT: Det ÄR inte synd om hantverkarna. De BEHÖVER inte "lura" kunder för att ha mat på bordet. I stort sett varenda gång man tar in hantverkare blir man besviken. Så här är det inte i någon annan bransch som jag kommer i kontakt med.

Mitt recept är mer aktiva branchorganisationer. Kanske ett system där varje kund lämnar ett omdöme till ett centralt system i samband med betalning av faktura. Och hantverkare som inte uppfyller kraven inte längre är välkomna i organisationen.
 
Det bästa och enklast för alla är fast pris på arbetstimmar, netto på material, och ett entreprenadarvode på 10% på materialet + moms,där entreprenören visar fakturan på materialet, det är viktigt att varje tillfälle redovisas,nerlagda arbetstimmar måste vara rätt.

Ta gärna en titt på vår blogg HÄR
 
Husplaner skrev:
Det bästa och enklast för alla är fast pris på arbetstimmar, netto på material, och ett entreprenadarvode på 10% på materialet + moms,där entreprenören visar fakturan på materialet, det är viktigt att varje tillfälle redovisas,nerlagda arbetstimmar måste vara rätt.

Ta gärna en titt på vår blogg HÄR
Hur motiverar du att entreprenören ska ha 10% på materialet?
 
Dessutom får man ju inte i allmänhet se den sanna fakturan. Endera visas bara en prislista upp (brutto på Ahlsell exempelvis) som inte har någon verklighetsförankring. Eller så får man om man har en "ärlig" hantverkare se fakturan, vad som inte nämns då är att det ofta finns en årsbonus också vilket innebär att påslaget på 10% egentligen är mycket större. Hantverkarbranchen har jobbat i många år för att "förfina" det här systemet.
 
Husplaner skrev:
Det bästa och enklast för alla är fast pris på arbetstimmar, netto på material, och ett entreprenadarvode på 10% på materialet + moms,där entreprenören visar fakturan på materialet, det är viktigt att varje tillfälle redovisas,nerlagda arbetstimmar måste vara rätt.

Ta gärna en titt på vår blogg HÄR
Du har postat exakt samma inlägg med reklam för din blogg flera gånger i olika trådar. Men vad har du för agrument och fakta för att det bästa och enklaste är fastpris? Enklast och bäst för vem? Och var kommer siffran på hemsidan att marginalen på ett fastpris oftast ligger på 12%?
 
Hej Thomasx
Hur motiverar du att ett gatukök ska ta ut 200% på en måltid eller en klädbutik 150% på ett par byxor?


Hej Mr Bygg!
Mitt inlägg är postat 2 ggr i två olika trådar det stämmer.

Argumentet för rörligt pris:
Rörligt pris ställer större krav på dig! Du måste skriva ett mycket detaljerat avtal vilket ligger till grund för arbetena som ska utföras, gärna med foto av den kvalitet och finish du önskar på arbetet. Material val osv. Om du är 110% säker på vad du vill ha så är det inte några problem. Det är oftast det som inte står i avtalet som skapar problem.

Fakta är för att rörligt pris kan fungera:
I fakturor till mig bifogar min hantverkare kvitto på inköp av varor till bygge. Jag har kontroll på vad som behövs och vet att materialet är just de vi har använt. Marginalen är lätt att räkna fram du går till www.[B]bauhaus[/B].se, http://www.byggmax.com/se-sv/default.aspx eller någon annan byggvaruleverantörs hemsida eller så ringer du och får priset på vad de nu må vara du är ute efter. Givetvis så är det viktigt att du jämför äpple med äpple och inte med päron.

Jag lovar att återkomma med dokumenterade bevis när huset är färdig byggt då blir mycket enkelt att jämföra offerter med fast pris mot rörligt t.o.m. vissa företag har själva sagt att det säkert är bättre för mig med rörligt pris.

Lägg till följande i avtalet "Arbetsprestationen och materialleveransen skall ha godkänts av kvalitetsansvarig i skriftlig dokumentation innan fakturan betalas, 30 dagar från fakturadatum."
 
Jag har på senare år försökt jobba med rörligt pris när jag anlitar hantverkare för det är det som är det bästa ur nästan alla synvinklar. Detta givetvis under förutsättningen att man kan lita på hanverkarna som gör jobbet åt en. I de fall när det har varit väldigt begränsade jobb och jag har jobbat med en firma som jag inte anlitat förut så har jag kört fast pris. tex installation av nya pannan.

Varför rörligt pris är bättre:
- Billigare i längden. Företagen lägger på en riskpremie vid fastpris alternativt avgränsar kraftigt vad som ingår och tar sedan bra betalt för eventuella ändringbegäran.
- Bättre slutresultat, risk för fusk pga att budgeten överskridits minimeras + kvaliten i allmänhet blir bättre.
framför allt mycket enklare vid kontraktskrivande. Allt behöver inte specificeras i minsta detalj, utan man kan ta det allt eftersom. Efter ett antalt byggprojekt så har jag lärt mig att allt blir inte som man har tänkt sig och då kan man spara mycket tid och pengar på att kunna ta snabba beslut. Vid ett fast pris ska det förhandlas och skrivas ändringsbegäran.
- ingen risk för eventuellt bråk i efterhand om vad som ingick och inte i det fasta priset. Inte så kul att behöva gå till tingsrätten och bråka.

Nackdel:
Det kräver mer av dig som beställare att vara med under byggets gång.
Om något skulle gå helt på tok fel så kan det bli kostsamt.
Det måste vara en firma som du litar till fullo på.

Lite OT men: Jag jobbar själv som konsult i It-branchen och det mina chefer/säljare alltid har strävat efter när de jag skrivit avtal med kunder är fastpris åtaganden för de är i särklass de mest lönsamma. Jag tror inte byggbranchen är nå annurlunda.
 
Husplaner skrev:
Hej Thomasx
Hur motiverar du att ett gatukök ska ta ut 200% på en måltid eller en klädbutik 150% på ett par byxor?
Va? Varför begär du att jag ska motivera något jag aldrig hävdat är rätt, enklast eller bäst?

Du kan väl bara motivera de 10% du uppgav? Nog har du väl en motivering? Det är ingen konstig fråga precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.