Hej!

Jag ska anlita en rörmokare till några jobb bland annat att installera en blandare. Ska ställa ett badkar mot väggen är tanken. Försöker förstå hur det fungerar så jag kan köpa en blandare billigt.

Mitt badrum är som på den bifogade bilden.

Kan jag sätta in en sån här blandare t ex?

http://www.blocket.se/stockholm/Fm_matsson_blandare_37035979.htm?ca=11&w=1

Vad är enklast för en rörmokare att installera? Jag vill inte köpa en billig blandare som sen kräver massa extra arbetstid av en rörmokare.

Tack för hjälpen!
 
  • DSC_0149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till blandaren i annonsen behöver du ett väggfäste.
Du bör skaffa en blandare med väggfäste avsedd för rör med c/c 40 mm för enklast installation. Som den här t ex: http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=597
Du bör vara medveten om att den där rördragningen inte är den mest lyckade ur ett fuktskadeperspektiv. Det finns ingen tätning (=riktig genomföring) runt rören och de kommer upp ur golvet.
 
Tack för hjälpen! Rinkabyrör verkar vara stora på VVS. Har inte sett den modellen innan, hittade bara sådana som kopplas in i väggen ej nedifrån. Tack!

När det gäller rördragningen är jag medveten om fuktskadeperspektivet. Men eftersom jag ska ha badkar och inte duscha direkt mot golvet tror jag det är relativt säkert. Jag ska leda ner vattnet från badkaret direkt till brunnen.
 
S
är rummet i källaren?
 
Rummet är på plan 2. Alltså 1 trappa över entréplan.
 
S
sätt inte ditt något badkar om du inte har något våtrummskydd.
 
Hej!

Men det måste väl vara ett våtrumsskydd under kaklet när det är ca 15 år gammalt badrum? Eller vad menar du?
 
S
du får hoppas.
 
Krilleman
Jag skulle inte varken duscha eller bada med det där fuktskyddet om du nu har badrummet på ovanvåningen i ett träbjälklag...
 
håller med, riv!
 
Även jag tycker att det ser fel ut - Är man osäker på tätskikt så skulle jag inte använda rummet till någon form av våtutrymme.
Rördragning upp ur golv är aldrig OK i våtrum med tanke på genomföring i tätskikt - Rören skall komma ut ur vägg eller från tak.
Badkar eller inte - Tycker det ser riktigt fel ut. Samma gäller plattorna kring golvbrunnen. Skulle vara tveksam på tätskiktet där. Och med ett så litet lokalt fall så kommer vatten troligen att bli stående kring brunnen.
Åldern bävar ju inte för att det finns ett korrekt fuktskydd och med tveksamheterna så skulle jag personligen ta en extra titt på det där och på sin höjd ställa en duschkabin där om ens det.

Vill inte säga något dumt men ordet amatörmässigt ligger nära till hands. Är det en firma som utfört arbetet?
Är det samma snubbe som dragit dina radiator rör så skulle jag ge honom en spark där bak.
 
Redigerat:
Hej!

Det jag vet är att en firma har gjort allt utom just kakelsättningen. Ägaren har själv satt kaklet därför ser det amatörmässigt ut. Badrummet är ca 10-15 år gammalt.

Min tanken är att sätta dit ett badkar med draperi runt som vi kan använda för att duscha och bada och leda vattnet rakt ner i golvbrunnen. Räknar med att mycket lite vatten hamnar på kaklet.

Vore det en bättre idé att fortsätta använda duschhörnan? Det finns nämligen redan en duschhörna i badrummet men jag tänkte att badkar var bättre eftersom då hamnar inte vattnet direkt på kaklet. Å andra sidan är rörgenomföringen från väggen vid duschplatsen. Han som gjorde badrummet hade tänkt ha ett badkar där vi nu planerar att sätta ett men det blev aldrig av. Badrummet är på ca 12 kvm så jag gör helst inte om det i onödan.

Badrummet ligger på övre plan rakt ovanför köket. Köket är ca 25 år gammalt, har en idé och att renovera både badrum och kök samtidigt om ca 2-3 år.
 
Kommer allt mer vatten utanför än man tror när man duschar i badkar, även med draperi. Enda alternativet som håller vattnet på plats är väl duschkabin.
 
det där skulle jag inte heller använda som badrum, fyyy faan så det ser ut, du kommer få fuktskada fortare än du tror, vad är det för amatör som drar upp +prisol ur golvet, och så nära golvbrunnen
 
O
Badkar räcker långt för att undvika vatten på fel ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.