stew skrev:
Hmm. Har sett sådana för rådjur, men inte katter. Har du mer info tex i form av en länk?

Mvh

Stefan
Det har jag inte. Saken har tagits upp tidigare o då lade jag märke till att det finns. Kommer dock inte ihåg vilken tråd handlade om detta.
 
Skulle säkert gå att genomföra med en justerbar strömkrets. Först ställa den lite lågt och sen höja tills katten får sig en liten stöt. Skulle tro att det inte behövs så många volt för att det skall kännas obehagligt men inte farligt för en katt.
 
stew skrev:
Vi vill inte ha in katterna i huset.
Alla våra katter är hittekatter, eller sommarkatter.
Vi har tagit mot dem för att vi inte kan se djur dö utav svält och människor illvilja.
Flera av dem (och vi har en drös) har problem med mänsklig kontakt och behöver hårda regler och begränsningar för att må bra.
Att släppa in dem går inte, absolut inte den lilla katten som kraffsar på dörren. Hon hade förstört istort sett allt.
Vad jag blir varm i hjärtat över att det finns människor som du/ni som tar hand om katter som far illa. Du/ni kommer alldeles säkert till himlen ;-) Om ni har möjlighet så kastrera gärna katterna så de inte blir fler. Jobbar själv ideelt i en kattförening och ser varje dag hur många små djur som far illa.
 
Parfym funkar bättre än fyspray och luktar trevligare för folk. Har använt det på ett par staketstolpar som grannkatterna använder som klösträd och det verakr fungera. Bwehöver inte vara dyraste parfymen ;-)

Sandpapper eller aluminiumfolie är också värt att testa, det ogillar många katter.

Att gnugga med citrusskal är ytterligare en miljö- och djurvänlig metod.

Alla lösningarna är mer eller mindre tillfälliga, så man får vara lite enveten med att hålla efter i början. Men katter är vanedjur, här har vi ett rum som katterna inte alls går in i, vi hade dörren stängd första halvåret de bodde här och har det för det mesta nu med, men rummet finns inte för dem även om dörren numera är öppen ibland. Därmed kan man minska på aktiviteten efter några veckor.

Om ni inte redan har det rekommenderar jag några mjuka, varma liggplatser och något rejält klösträd (görs enkelt av en stuvbit billig heltävkningsmatta) i pannrummet, plus givetvis mat och vatten, så att incitamentet för att ta sig in i huset minskar.
 
En bra klösplanka är nog det viktigaste. Vi har några katter. Börja med det.

P.s. Lite varglukt och inga katter i närheten. :)
Eller andra djur...
 
Redigerat:
Även om ni är snälla tycker jag att det låter som plågeri...

Katter behöver närhet...

Katten i knät nu...
 
Tiger79: alternativet är ju att ta bort kattluckan och inte ens låta dem komma in i pannrummet. Det är dock olagligt, även om det är mer elelr mindre förvildade katter som TS tagit hand om räknas man som laglig ägare till aktter man matar, och då är man skyldig att tillhandahålla mat och vatten i frostfritt utrymme, samt "tillsyn" minst 2 gånger dagligen.

Exakt vad tillsyn innebär är dock dåligt reglerat, troligen räcker det att kontrollera mat, vatten och renlighet i utrymmet katterna vistas i två gånger om dagen.

Alla katter är inte knäkatter.
 
Vi har bara knäkatter. Men min son har en katt idiot. Som fördärvar halva huset. Dörrar, tapetter...
Vet inte vad det beror på.
 
Tiger79 skrev:
Även om ni är snälla tycker jag att det låter som plågeri...

Katter behöver närhet...

Katten i knät nu...
Det fungerar säkert jättebra när man har en snäll katt. Men vi bor på landet, och vill dels inte ha innekatter (varför ska man ha det på landet?) och dels är som sagt fler av katterna inte lämpade att ha inne. (och för övrigt är jag allergisk...)
Tror kanske det är människorna mer än katten som behöver närhet, risk att man applicerar mänskliga aspekter på detta.
Plågeri är det absolut inte, då har du nog missförstått något.
 
Ödman skrev:
Vad jag blir varm i hjärtat över att det finns människor som du/ni som tar hand om katter som far illa. Du/ni kommer alldeles säkert till himlen ;-) Om ni har möjlighet så kastrera gärna katterna så de inte blir fler. Jobbar själv ideelt i en kattförening och ser varje dag hur många små djur som far illa.
Tack. Man gör vad man kan. Anser att djur ALDRIG gör något fel. Det är alltid vi människor som ansvarar för de felen och situationerna som djuren kan göra och hamna i.
Och djuren ska inte bli lidande för vår dumhet.
Finns dock risk för att det blir för många katter här bara :) Men då får vi väl bygga ut pannrummet lite! :)
 
Anna_H skrev:
Parfym funkar bättre än fyspray och luktar trevligare för folk. Har använt det på ett par staketstolpar som grannkatterna använder som klösträd och det verakr fungera. Bwehöver inte vara dyraste parfymen ;-)

Sandpapper eller aluminiumfolie är också värt att testa, det ogillar många katter.

Att gnugga med citrusskal är ytterligare en miljö- och djurvänlig metod.

Alla lösningarna är mer eller mindre tillfälliga, så man får vara lite enveten med att hålla efter i början. Men katter är vanedjur, här har vi ett rum som katterna inte alls går in i, vi hade dörren stängd första halvåret de bodde här och har det för det mesta nu med, men rummet finns inte för dem även om dörren numera är öppen ibland. Därmed kan man minska på aktiviteten efter några veckor.

Om ni inte redan har det rekommenderar jag några mjuka, varma liggplatser och något rejält klösträd (görs enkelt av en stuvbit billig heltävkningsmatta) i pannrummet, plus givetvis mat och vatten, så att incitamentet för att ta sig in i huset minskar.
Har gjort det så trevligt vi bara kan för dem inne i pannrummet. Massa sängar och bon som de kan krypa in i. Flera klösställningar, stor sandlåda.

Alla katter utan denna, stökiga, trivs jättebra! Tror som jag skrev innan att denna inte fick rätt start i livet då den blev ivägkörd från sin mor för tidigt. Vet inte hur gammal hon var, någon månad kanske. Fick inte lära sig vett och etikett helt enkelt :)

Aluminiumfolie ska jag testa! Det har jag hört om flera gånger men har inte tänkt på att det kan användas i detta fallet...
Tror dock att det blir strimlor av det snabbt. Men det är värt ett försök.

Tack för alla tips!
 
stew skrev:
Tror som jag skrev innan att denna inte fick rätt start i livet då den blev ivägkörd från sin mor för tidigt.
Det är tyvärr rätt vanligt :(

Hoppas det löser sig.
Något annat som är viktigt är att ignorera beteendet så mycket som möjligt. Genom att rusa fram och försöka skrämma katten från att krafsa och klösa visar ni att det händer något, att dörren öppnas när hon gör det.

Dvs gå dit när det INTE krafsar och försök gärna bjuda på nån godsak eller gör något annat hon kan tänkas uppskatta, så att ni visar att man nite behöver krafsa för att få uppmärksamhet.
 
Y
Utan att ha läst alla inläggen så tänkte jag nämna vad de berätta i ett tvprogram om städning.
Katter gillar inte citron.. spraya citrondoftande ting där du inte vill att katterna ska gå.
 
Nu kör jag med alu-folie på golvet och dörren samt dörrkarm insmetat med liniment. Det är tyst än så länge i alla fall.
Fast snart kommer väl den lilla "sötnosen" börja kraffsa på en annan dörr istället, altandörren tex! :)
 
Tiger79 skrev:
Även om ni är snälla tycker jag att det låter som plågeri...

Katter behöver närhet...

Katten i knät nu...
Jag visste det! Varför finns det ALLTID nån som alltid får allt som handlar om människor och katter till att landa i djurplågeri? Det spelar ingen roll vad man gör, det är för lite. Eller för mycket. Eller på fel sätt, eller på fel tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.