Hej,

Vi har ett antal katter. En av dem fick inte rikigt den starten i livet som hon skulle och har blivit lite speciell. Hon har för sig mycket konstigtheter, som att kela med klorna utfällda. Väldigt gosigt :)

Vi har inga katter inne i boningsdelen av huset, utan har gjort en kattlucka in till pannrummet, där de får gå in och ut som de vill. Från pannrummet in till själva "huset" är det en rejäl dörr som jag installerade för något år sedan. Ganska dyr.
Katten i fråga vill komma igenom denna dörren. Hon har redan lärt sig att öppna dörrar. Så handtaget är spärrat så att det inte går att rubba. Men då kraffsar hon på dörren och dörrkarmen istället. Det har börjat gå hårt åt dörren/karmen och gör jag inget snart så är de delvis förstörda.
Kan ni komma på något sätt att få henne att sluta?
Har provat (under en lång period) att försöka öppna dörren och skrämma henne när jag märker att hon kraffsar. Det hjälper inte alls.
Vi släpper aldrig in katterna in i huset den vägen, all matning och gos sker genom annan dörr. Hon borde inte förknippa den dörren med något positivt längre.

Vill helst ha en lösnign som innebär att katten slutar kraffsa! Inte att man sätter på ett skydd som hindrar att katten förstör ytskiktet. (Vilket jag skulle kunna fixa med tex en plastskiva som jag klistrar på). Problemet är ju även att kraffsandet hörs upp. Och katten håller på i timmar i streck, så det blir ett väldigt störande ljud...

Klorna vill jag inte klippa på katten, och det hade inte heller hjälp mot ljudet.

Några idee´r? Spruta på någon lukt? Dubbelhäftande tejp? Flugpapper? Spikmatta? :)

Mvh

Stefan
 
Klä med sandpapper. Klorna försvinner fort. Eller kattskrämma. Mycket mjukare :)

Har du tid, kan du stå där med vatten.
 
Kattlucka
 
Kanske kan testa att gnida in lite ättika på dörren. Risken är iofs att katterna inte vill vara i pannrummet alls då.
 
BigGitt skrev:
Klä med sandpapper. Klorna försvinner fort. Eller kattskrämma. Mycket mjukare :)

Har du tid, kan du stå där med vatten.
Problemet är ju att dörren är stängd. Och jag måste öppna den för att skrämma den med vatten, och då är katten redan borta :)

Sandpapper tror jag att hon kommer klösa bort... Det är en manisk katt vi pratar om :p
 
injonil skrev:
Kattlucka
Vi vill inte ha in katterna i huset.
Alla våra katter är hittekatter, eller sommarkatter.
Vi har tagit mot dem för att vi inte kan se djur dö utav svält och människor illvilja.
Flera av dem (och vi har en drös) har problem med mänsklig kontakt och behöver hårda regler och begränsningar för att må bra.
Att släppa in dem går inte, absolut inte den lilla katten som kraffsar på dörren. Hon hade förstört istort sett allt.
 
pezlin skrev:
Kanske kan testa att gnida in lite ättika på dörren. Risken är iofs att katterna inte vill vara i pannrummet alls då.
Ja, det är ju det :p Och ättika försvinner ganska snabbt...
Provat ättika på andra ställen och det har haft bra effekt i några dagar, tills effekten avtagit. Sedan har denna katten varit igång igen :p
 
Elstängsel.
 
mycke_nu skrev:
Elstängsel.
Blir svårt i pannrummet. Bra förslag annars!
 
Fyspray kanske?
 
Köp en kattvattnare eller vad det nu hetar. Reagerar på ir. Så fort katten kommer, får den sig en dusch.
 
Jag tänker på snigelstängsel / elflugpiska. Sätt upp ståltråd på en skiva framför dörren och koppla in växelström, så varannan tråd är till ena strömkabeln och tillsammans med den andra tråden ger en liten otrevlig stöt om de rörs samtidigt.
IMG_1178.JPG
Givetvis flera trådar över en stor del av skivan.

Bild från http://mrmust.blogspot.com/2007/07/prototyping.html
 
BigGitt skrev:
Köp en kattvattnare eller vad det nu hetar. Reagerar på ir. Så fort katten kommer, får den sig en dusch.
Hmm. Har sett sådana för rådjur, men inte katter. Har du mer info tex i form av en länk?

Mvh

Stefan
 
thomas33 skrev:
Jag tänker på snigelstängsel / elflugpiska. Sätt upp ståltråd på en skiva framför dörren och koppla in växelström, så varannan tråd är till ena strömkabeln och tillsammans med den andra tråden ger en liten otrevlig stöt om de rörs samtidigt.
[bild]
Givetvis flera trådar över en stor del av skivan.

Bild från [länk]
Aha. Jag såg nog mer grannens elstängsel framför mig som smäller till direkt någon nuddar det och det luktar bränt :)

Känns som en idiotsäker lösning, men lite bökig och svår att ställa in såpass bra så att katterna lär sig en läxa utan att få någon som helst skada eller bestående men...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.