Har funderat på de också, men det är så pass brett där bilen står så det borde inte vara några stora problem. Porten är ju ändå 3,5m bred.
Det syns bättre i .skp ritningen som finns å ladda ner.

Alternativet skulle kunna va att svänga förrådet och ha en hörna för cyklar och gräsklippare och annat nära porten och ha arbetsbänken längst i i stället. Förrådet blev lite smalare bara för att man ska komma förbi bilen på garagesidan, så jag skippade innerdörren emellan garage och förråd.

garageskiss2.jpg

Uploaded with ImageShack.us
 
Det sista tycker jag ser bra ut.
 
Japp, jag vart ganska nöjd med den, med bilen utanför har man mycket plats att arbeta på om man t ex använder sågbordet och kapsågen.
 
Jag håller också med om att den sista skissen ser bäst ut. Jag ser inga direkta problem med den.

Är det ett problem att ha förrådet som en del av garaget? Kanske kan du ta bort dörren och den kortare väggen? Då får du två hela väggar på 4,5 meter som du kan fylla med hyllor utan att det blir så mycket hörn.
 
Ja, förrådet så kommer att fyllas med annat skrymsel som inte hör hemma i ett garage, så jag vill hålla bort damm, fukt och lukt från garaget.
I förrådet tänkte jag värma med direktel, antingen slingor eller element. Någon som har synpunkter?
Garagedelen kommer antagligen värmas upp med luftvärmepump.
 
Har förstått att tomtens storlek är begränsad, annars kan det vara bra att planera för en carport samtidigt.
 
Vad har du för värme i huset?
 
Jag provade att vända på planlösning som ett alternativ.
Bildörren på vänstersidan gör att bilplatsen bör vara i högra garagehalvan.
Cyklar vid yttergaveln.
 
Robert-san01 skrev:
Vad har du för värme i huset?
Luftvärmepump, och golvvärme.
 
grävaren skrev:
Jag provade att vända på planlösning som ett alternativ.
Bildörren på vänstersidan gör att bilplatsen bör vara i högra garagehalvan.
Cyklar vid yttergaveln.
Ja det var så jag hade tänkt från början, att ha bilen på högra sidan, men jag skulle vilja ha förrådsdörren på högersidan också. Så det vart en kompromiss där, med bilen på vänster sida. Däremot så är de ju så pass brett där, så det borde inte bli några problem, annat än att man måste gå runt bilen. :)
 
Atenza skrev:
Luftvärmepump, och golvvärme.
Har du kapacitet över kan det vara lönsamt att dra över en kulvert till garaget. Golvvärme är inte så dyrt att lägga om du gör det när du gjuter plattan och det är klart bättre effektivitet i de stora sakerna än i små. Kolla vad pump/panna klarar.
 
Vet inte hur mycket kapacitet de finns över, garaget var inte med i beräkningarna då. Men jag kommer antagligen ha samma installatör igen så han lär veta, ska prata med han vad han tycker.

Varifrån drar man en eventuell kulvert då? Från utedelen till en skilld värmepanna eller inifrån VP till garaget?
Om den ska inifrån huset och ut så har jag inte något förberett genom grunden eller så.

Nu har jag en Bosch AW, tror de är 8 kw men är osäker. En plans hus på ca 140 kvm.
 
Kolla med installatören låter som en bra början. Jag tror dock inte det är något problem att komma in i huset med en kulvert om man vill det. Värmen i garage är knepigt då man behöver ta i beaktning hur ofta man skall värma och till vilken nivå. Om man matar direkt från pumpen du har i huset eller måste gå via en shunt beror lite på omständigheter och förutsättningar. Men det kan din installatör hjälpa dig med.

Jag började med ett direktverkande med extra termostat i förrådet satt till 7 grader och det funkade rätt bra. Inte allt för dyrt med el heller. I garaget hade jag tänkt ha en luft-luft pump men då de har så låg kapacitet och Cop när det är kallt insåg jag att det skulle bli lönsamt att koppla in mig på husets värmepump. Det är dock rätt avgörande att man bestämt upvärming innan du gräver ut och konstruerar plattan.
 
Atenza skrev:
Ja, förrådet så kommer att fyllas med annat skrymsel som inte hör hemma i ett garage, så jag vill hålla bort damm, fukt och lukt från garaget.
I förrådet tänkte jag värma med direktel, antingen slingor eller element. Någon som har synpunkter?
Garagedelen kommer antagligen värmas upp med luftvärmepump.
Det finns ju luftvärmepumpar med dubbla innedelar men de är säkert inte gratis. Men väl värt att kolla upp.

Kan det funka att ha en tunn plåtvägg mellan förråd och garage? Isåfall kanske du kan få värmeledning genom väggen.

Vissa moderna luftvärmepumpar har bra COP-tal ända ner till -15. Följande siffor är för Panasonic HE9KKE.

Utetemp : COP
+7 : 5,4
+2 : 3,4
-7 : 2,6
-15 : 2,1
 
Nja, det blir nog en vanlig mellanvägg med gips och OSB. Har tänkt ha nån sorts fast inredning med hyllor och förvaring i förrådet. Det är mera förvaring för sånt som vi inte har plats för i huset, som t ex resväskor, katt- och hundburar, julpynt och kläder och annat sådant! :)

Kompisen som jag har anlitat för huset säljer Bosch, så jag har iaf tänkt ha en EHP AA i garaget, den kan hålla underhållsvärme ner till 10 grader, så jag inte behöver hålla garaget så varmt hela tiden. Det finns säkert pumpar som är billigare och kanske bättre men om han har bra erfarenheter av deras luft/luft och rekomenderar Bosch så får jag nog den till ett rätt bra pris av han.
Förrådsdelen är ju ändå så pass liten att ha två innedelar känns lite onödigt. Jag har nog råd att värma det utrymmet med direkt-el, om de inte skulle bli vattenburet från huset förstås!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.