Hej!

Arbetet med utbyggnaden går framåt! Innerväggar till badrummet är uppreglade, och det är dags att dra vattenledningarna. Jag inser att jag behöver några goda råd. Hoppas att någon vänlig själ kan bistå!

Inkommande vatten till utbyggnadens badrum är LK pex RiR 16x2,2/25 som är ingjutna i plattan och kommer upp mitt i väggen bakom tänkt plats för tvättställ. Förutom till tvättstället ska vatten även dras till andra sidan rummet för dusch och toalettstol.

Ska jag fortsätta med pex till de övria förbrukarna, eller är LK PAL att föredra? Bör jag fortsätta med RiR, eller duger det med enkla pex/PAL?

Jag har förstått att jag inte bör bygga in förgreningar i väggen utan tänker mig en 3-fördelare för kallvatten och en 2-fördelare för varmvatten nära tvättställets anslutning. Måste jag ha ett fördelarskåp, eller kan jag placera fördelare i tvättställets underskåp?
Väggdosor, väggbockstöd eller väggbrickor i genomföringarna??

mvh,
Magnus
 
Krilleman
Jag skulle fortsätta med det som man börjat med LK PEX RIR! (Universal) Men har du redan skaffat PAL så går det med.

Enklast är att dra fram toa och dusch under tvättstället och ha kopplingarna synliga. Komoden döljer dom, men all skarv inte är inbyggda, dock fortfarande tillgängliga. Du slipper fördelarskåp.

Väggbockstöd är lättast och går fortast, men kräver 70mm fritt i väggen! LK:s väggskena kostar en slant men du får det exakt på första försöket! Jag tvekar aldrig att sätta dom!
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
 
Redigerat:
Utmärkt!
Hur brukar man göra vid genomföringarna till dusch och toa? För dusch ser jag att det finns ett "blandarfäste PAL" för 16x2,0. Passar inte det till pex som är 16x2,2?
Samma fråga för toalettstolen med "LK väggbricka", eller brukar man använda något annat som t.ex. "LK ändkrage" eller "LK anslutningskoppling"?

mvh,
Magnus
 
Krilleman
Finns flera tillverkare av brickor både för dusch 160cc och enkel för WC! Jag skulle rekomendera LK:s egna eller vatettes.

Men varför inte fortsätta med LK:s enkla väggbricka X16 som är för 16x2,2! (Längst ner på tidigare länkad sida) montera valfri 15mm klämringskoppling i gängan..

Och för duschen "Blandarfäste X16 160cc" (en bit ner på tidigare länkad sida) en standard 160cc duschblandare passar!

Vatettes sortiment hittar du här:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vatette%202011_2012.pdf
 
OK,
Bitarna börjar falla på plats!

Hur gör jag lämpligen med fördelarna? Jag ser att de har c-c 50, men väggskenorna endast 40,150 eller 160. Jag antar att man får göra två egna kortlingar med hål c-c 50...

Bör jag förresten klamra slangarna i väggen, eller räcker det att borra genom reglarna?

Mvh,
Magnus
 
Krilleman
Ja, fördelarna är 50cc, även vatettes med avstägningarna förmonterade... Jag hittar inga väggskenor som är 50cc heller... Borra upp 30mm hål i en bräda, var noga! Lättare att göra rätt från början.

Jag brukar göra "skak testet" kan slangen slå emot tomröret någelunda lätt behöver du mer uppfästning, samt att jag aldrig borrar hålen helt rakt genom alla reglar, låt det bli lite "berg och dalbana" då ligger slangen mer still! Men samtidigt ska du inte försvåra mer för ev slangbyte, om du råkar göra hål med en skruv eller så. Det är svårt nog med bockfixturerna, men det går!
 
Stickan56
Jaha, då väntar vi bara på bilderna.:)

MVH Stickan
 
Krilleman
Precis d^_^b
 
Vatettes "badrumsfördelare" verkar ju ha c-c 40 och är dessutom betydligt diskretare än LK's!
http://www.vatette.se/start/system-vatette/vatette-badrumsfoerdelare.html

Passar de möjligen ihop med LK-pexrör och LK kopplingssats (den som passar i klämringskoppling för cu15)??

Vatette skriver "anslutning Dy15"
LK har anslutning "G15"
Samma?

Eftersom Vatettes väggbrickor finns för pex med just 16x2,0-2,25 måste det ju gå att få ihop?
 
Redigerat:
Krilleman
Helt rätt av dig! Vatettes fördelare är 4cc, hur kunde jag missa det. Det är bara ett bevis på att man borde lugna ner sig! :x

Tänker du köra VA:s fördelare, så använder du självklart deras väggbrickor också! Precis som du skriver...
 
Jag är både villrådig och snål, så svaret är inte självklart. :)

Priset verkar vara ungefär lika på Lk och Vatettes fördelare, men Vatette passar med väggbockstöd i väggskenor med cc40 och har inbyggd kran. Att de är snyggare är ett plus men eftersom de hamnar i en kommod är det inte hela världen.
Om bara LK-rören går att montera ihop direkt med Vatette fördelaren kan jag tänka mig den kombinationen utan väggbrickan.
Är det rimligt att anta att LK's kopplingssats för G15 passar även på vatette?

edit: Vatettes kopplingsset (rsk 1873816) passar naturligtvis!
 
Redigerat:
Krilleman
maghen skrev:
Är det rimligt att anta att LK's kopplingssats för G15 passar även på vatette?

edit: Vatettes kopplingsset (rsk 1873816) passar naturligtvis!
Vatettes kopplingsset har längre "stödhylsa" om man man kalla det så, alltså själva delen som går in i röret på kopplingssetet... Jag gillar dom bättre!
 
Störande att ingen webshop verkar ha allt man behöver...

Jag har valt bort väckbricka för duschblandare tills vidare, då det mest troligt blir duschkabin. Jag sätter dock väggbockstöden med cc160 för att ev. kunna skippa kabinen i framtiden. Jag tänker mig LK's runda kromade "läckageindikeringsbricka" vid utloppen både vid dusch och toalett. Vid fördelarna i kommoden nöjer jag mig med de vita plastbrickorna som följer med väggbockstöden. Jag räknar alltså med att fördelarna kan hänga i pex-rören utan annan fastsättning...

Med det i bakhuvudet, vad sägs om följande inköpslista? Är jag dumsnål någonstans? Passar delarna som jag har tänkt? Kommer detta att höja eller sänka värdet på mitt badrum? och vilka val är de "rätta" :)

25m pexrör RIR 16x2,2/25
3x LK läckageindikeringsbricka
8x LK väggbockstöd
2x väggskena cc160 (en vid dusch, en vid toa)
10x rörklammer wirsbo 25mm
8x LK kopplingssats G15/pex (för att ansluta 2 inkommande och 3 utgående pex till fördelarnas uttag)
1x LK 2-fördelare (ev. Vatette i stället)
1x LK 3-fördelare (ev. vatette i stället)
2x d-nippel krom 20x15 (för att förminska fördelarnas 20-hona till 15-hane upp mot tvättställsblandare)
2x halvkoppling 10x15R (för att ansluta blandarens 10mm rör till d-nipplarna)
2x huv 20 krom (för att plugga fördelarnas 20-hane)

totalt 2050:- från en rör-webshop i Skåne.

Om jag byter upp mig till Vatette fördelare med kranar blir det 300:- dyrare och kräver ytterligare en leverantör. För att kunna utnyttja det faktum att de har cc40 tillkommer också 146:- för två väggskenor cc40. Om vatette inte funkar med LK's kopplingssats tillkommer också 255:- för vatettes dyrare kopplingsset.
Även LK har fördelare med kranar, dock med en kran på varje avstick... Vid val av dessa blir tillägget endast 197:- och ingen extra leverantör. :)

mvh,
Magnus
 
Krilleman
Kör med vatettes fördelare, det blir bättre än LK:s i detta fallet.
LK:s väggskena 160cc behöver du bara köpa en, kapa i lagom längd för toan, resten använder du till duschen!

Jag skulle också säga att du använder enkelbrickan och blandarfästet på en gång, det blir mer seriöst och du får ett högre värde i badrummet som du är ute efter! Det ser mer proffsigt ut helt enkelt!

I blandarfästet för duschen sätter du övergångar som heter M26x1,5 x R15, då passar slangarna rakt i och samtidigt tål allt fukt mycket bättre!
 
OK, det låter vettigt.
Stort tack för dina synpunkter krilleman_215!

Men visst klarar jag mig utan vatettes väggbrickor för fördelarna?
Och passar LK's kopplingssats G15 i vatettes fördelare? Vatettes kopplingsset må vara bättre, men nästan 3x så dyra!! :)

mvh,
Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.