Eftersom jag är WiFi-fanatiker har jag tills idag aldrig haft anledning att sätta upp nätverksuttag här hemma, men nu var det dags.

Det behövs tydligen specialverktyg.. Morakniv gick inte bra.. :@

Någon som kan rekommendera ett bra sådant? Uttag från ELKO.
 
Fast köper man den billigare i plast så är man dumsnål. Den kunde lika gärna vara stämplad "Disney" och medskickad i ett flingpaket.
 
Ska du bara göra några enstaka uttag kan du fortsätta med en kniv. En morakniv är lite för klumpig, men en mindre kniv fungerar. Eller en liten instrumentmejsel. Däremot är det svårt att klara sig utan ett testinstrument.
 
it-snubben skrev:
Fast köper man den billigare i plast så är man dumsnål. Den kunde lika gärna vara stämplad "Disney" och medskickad i ett flingpaket.
Helt korrekt - Men det lät som att det var ett begränsat antal uttag. ;)
 
Tack för tipsen!

Skall prova om skalpell funkar i morgon, annars blir det att beställa.
 
Kolla Tradera. Där finns ofta original Krone för hundringen.
 
mycke_nu skrev:
Har nu bestämt mej för att inte fuska - jag ångrar mej ALLTID. Skickar sonen till Clas Ohlsson.

[länk]
Bra val!
 
mycke_nu skrev:
Har nu bestämt mej för att inte fuska - jag ångrar mej ALLTID. Skickar sonen till Clas Ohlsson.

[länk]
Har du aldrig använt ett kroneverktyg tidigare så börja med att öva lite med lite lösa kabelbitar och ett uttag först (det är bara att lossa kabeln genom att dra den rakt uppåt när du övat färdigt)

När du monterar kablarna i plintarna så ska du försöka göra dom så korta som möjligt och dom bör inte vara upptvinnade mer än nödvändigt heller, och risken är att du trycker verktyget snett eller monterar kabeln i fel plint första gångerna, och då blir det till att skala upp kabeln och börja om igen.
 
Det är alltid spännande att se hur mycket tid man kan tänka sig att spendera för att spara en bråkdel av den tiden.

Om jag visste att jag skulle kontaktera en 20-30 uttag, eller att det var ett återkommande jobb, då skulle jag inte tveka på att skaffa ett riktigt bra verktyg för jobbet. Men när man som jag då hade åtta uttag framför mig att kontaktera, då visste jag att det var lika bra att köra på med pennkniven. För om jag skulle börja leta efter ett verktyg att köpa, så skulle bara själva letandet ta längre tid än vad jag skulle sparat in om jag haft verktyget. Om jag sedan räknat in den tid det tagit att fysiskt införskaffa verktyget, då blir den tiden många gånger längre än vad själva jobbet nu tog.

Fast det är ju kul att ha många olika verktyg i sin låda.
 
Jag har monterat rätt många uttag med en liten spårmejsel när jag inte kunde hitta mitt kroneverktyg, det fungerade utmärkt.

Jag har även monterat RJ45 kontakter på kabel med spårmejsel och en liten hammare, det fungerade också :)
 
Problem kan uppstå när man trycker ner kardelerna med annat än rätt verktyg. Om man använder en liten kniv eller en mejsel är risken stor att kontaktgapet som skall skära in i ytterhöljet vidgas och man får förluster i just den punkten. Förluster som t.ex. kan innebära att man får 10Mbit på en Gigabit-switch, trots att switchen synkar på Gigabit.

Gör rätt och slösa inte tid på felsökning efter att ha använt fel verktyg. T.o.m. de små plastverktygen som brukar följa med är bättre ennknivar och mejslar. Kroneverktyget från Clas Ohlsson har också fördelen att klippa av kardelen samtidigt som man kontakterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.