Hej!

Jag har en CTC värmepumpanläggning, som jag generellt är väldigt nöjd med, men det är en sak som stör mig, och som jag nu börjar får lite grepp om när det händer.

Nu har det i några dygn varit väldigt milt här nere i Blekinge, runt 7-10 grader och rätt så torrt. I natt blev det då enstaka minusgrad, och i morse var det 1 grad plus, med tät dimma och hög fuktighet.

När detta händer löser min värmepump ut, med larm om pressostat lågtryck. Första vintern jag hade pumpen hade jag rätt mycket av dessa larm, så efter ett telefonsamtal kom en tekniker som bytte ut styrkortet och mjukvaran. Sen fungerade det resten av den vintern (vintern för två år sedan), som hade en rätt jämn, men låg, temperatur.

Förra året gick den bra, till dess att höstens 10 grader övergick till vinter över natten. Då hade den löst ut igen, och fick återställas. Med jämn temperatur förra vintern så löpte den problemfritt.

Nu än så länge denna vintern, så har pumpen löst ut lite nu och då, alltid vid snabba kast i temperaturer, efter en längre stabil period temperatursmässigt.

Alla termostater i huset är helt öppna. Vi har en blandning av nya och gamla radiatorer, och är 4 personer som duschar m.m.

Rent instiktivt verkar det ju som om systemet vill reglera snabbare än vad det går (Mycket amatörsmässig slutledning), kan man då pilla lite på den här "kurvan" för att tröga ner det, eller får man andra trista efekter då?
 
Jag har aldrig upplevt det du beskriver och då vi båda bor blekinge med samma typ av anläggning så tror jag spontant att det är något fel på din anläggning.
Men du kan ju lägga ut dina inställningsvärden inkl husparametrar samt aktuell o historisk driftsinfo så går det o se om de finns några extrema inställningar iaf.
Ange även om du har innegivare eller inte.
 
Äsch, glömde jag skriva det i alla fall. Jo, jag har både ute och inne-givare.
 
Men som sagt, skriv ner dina värden så går det iaf att se om något ser konstigt ut.
 
Några specifika värden jag ska kika efter, eller the more the merrier?
Får återkomma när man kommit hem från jobbet, en del måste slita även i mellandagarna..
 
Ta med rubbet
 
Ja, det var i det (eller ett liknande) jag läste när jag ringde in när den var ny. Så vitt jag kan se så skedde den service som beskrivs i tråden hos mig också, men ändå kvarstår ju lite bekymmer. Detta skapar ju enbart den lilla irritationen att jag får pinna ner till anläggningen i källaren och trycka på en knapp på morgonkvisten, men däremot så innebär det ju också att jag inte kan lita på den. Om jag till exempel åker på resa så kan jag ju inte GARANTERA att huset har värme när jag kommer tillbaka...

Fick inte tid att kika på värdena igår, ska göra ett nytt försök idag.
 
Stickan56
omix skrev:
Ja, det var i det (eller ett liknande) jag läste när jag ringde in när den var ny. Så vitt jag kan se så skedde den service som beskrivs i tråden hos mig också, men ändå kvarstår ju lite bekymmer. Detta skapar ju enbart den lilla irritationen att jag får pinna ner till anläggningen i källaren och trycka på en knapp på morgonkvisten, men däremot så innebär det ju också att jag inte kan lita på den. Om jag till exempel åker på resa så kan jag ju inte GARANTERA att huset har värme när jag kommer tillbaka...

Fick inte tid att kika på värdena igår, ska göra ett nytt försök idag.
Självklart skall du kunna lita på ditt värmesystem. Än en gång, ge inte upp utan ring service.

MVH Stickan
 
Ok, här kommer alt jag kunde hitta i menyerna, så ska väl inget vara missat! :D

Rum C: 21.2 (20.5)
Panna C 58
Extra VV: nej

Aktuell driftinfo
Ute C: 2
Rum C: 21.2 (20.5)
Panna C: 58 (55)
Framledn C: 36 (38)
Panna nedre C: 40 (43)
Hetgas C: 72
Kompr: till
Fläkt: hög
Laddpump: till
VP in/ut C: 36/42
Ute VP C: 1
Eleffekt kW: 0.0+0
Strömuttag A 7(16)
Fördr shunt: 180
Program ID 1011111
Prog Datum 10-08-16

Historisk driftinfo
Total drifttid h: 8794
Elvärme KWh: 2929
Högsta faml C: 99
KOmpressor drifttid: 3001
Drifttid /24h: 13:52
Starter /24h: 30

Inställningar
(Tar bara de intressanta.. )
Produkt: Ecoair
Värmepump: tillåten
Rumsgivare: ja
Elpanna C: 55
Elpanna max kW: 4.5
Elpanna nedre C: 50
Elpanna nedre kW: 6
Extra VV min 120
Extra VV elpanna C: 60
Min utetemp C: -15
Semester: från
VV höjning: ja

Hmmm fick inte med kurvans lutning ser jag. Är på jobbet igen och läser på de foton jag tog av displayen på CTC'n.

Edit: Skulle nog ha kikat i "husparametrar" i inställningsmenyn... Får göra det ikväll.
 
I natt har det frusit på igen, och då hade pumpen mycket riktigt löst ut igen. Pressostat lågtryck.
 
Spontan reaktion är att du har hög elförbrukning i pannan.
Själv har jag ung:
16000h driftstid tot
8000h kompressorkörning (notera att jag värmer poolen på sommaren)
4000h el drift.

Om jag tittar på dina inställningar så tycker jag att du har för högt värde på elpannan, 55gr. Själv har jag skruvat
Ner den till 43 gr och har inga problem med varmvattnet. Däremot har jag en enkel fjärrstyrning av extra varmvatten om vi vet att kanske 3pers ska duscha på raken.
Du kan även sänka eltillskottet till övre pannan, jag kör med 3kw på vintern och 0 på sommaren.

Om man kopplar till ditt problem så är detta ett långskott men det verkar som om många får pressostatalarm när det är under nollan och pumpen gör en sk 55gr körning vilket den gör var 4e gång på vintern. I ditt fall så gör den alltid 55gr körningar.
 
Hmm de här 55gr, är det nivån där elpatroner sätts in?
 
Vi är en familj på 2 vuxna, 1 barn på 12, ett barn på 7 och en bebis på 9 mån.
Inget spartänk på varmvattnet för närvarande iaf, det skvalar i köket, och ganska långa duschar förekommer. Däremot är det väl ingen tokduschande person här.

Än så länge har vi aldrig använt extra VV funktionen alls, enstaka gång har vi lyckats få slut, men då är det extremt duschande.
 
55gr är den temp som ecoelen hela tiden försöker att sträva emot att hålla i övre pannan. På vintern betyder det att du behöver mycket support av elpatronerna vid ganska måttliga utomhustemperaturer.
Låt hellre pumpen jobba upp tempen genom att sänka detta värde.
Börja sänka till 50 och sedan stegvis kanske ett par grader i veckan nedåt så länge du får varmvatten så det räcker.
Vi är 6 i familjen med tonåringar så duschen används flitigt men vår inställning funkar bra.

För att styra extra VVS när det behövs har jag en simpla knappar utanför badrummen så att man kan slå på funktionen extra varmvatten som kör upp pannan till den temp man satt i inställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.