Hur funkar det att gjuta en platta i malmöregionen nu när det är några plussgrader på dagen och några minusgrader på natten? Kommer den att härda på dagen så det räcker eller?
 
Malmöbyggaren skrev:
Hur funkar det att gjuta en platta i malmöregionen nu när det är några plussgrader på dagen och några minusgrader på natten? Kommer den att härda på dagen så det räcker eller?
Omöjligt att svara på utan att veta vilken betong du tänker gjuta med....

Vi kan titta på hur en C32/40 uppför sig vid olika temperaturer. Byggcement

Vid konstant betongtemperatur av 20*C tar det 13,9h att uppnå 5MPa
Om vi antar att temperaturen sjunker 1*C per timme och betongen startar på 20*C har vi en hållfasthet på ca 1,8MPa efter 10h och ca 3MPa efter 20h.

Samma värden men med snabbhärdande cement

Konstant temperatur 20*C 11,4h för att uppnå 5MPa.
Sjunkande temperatur ca 2,4MPa efter 10h och 5MPa efter 20h.
 
  • Gilla
Mansteand
  • Laddar…
jhenrikj skrev:
Omöjligt att svara på utan att veta vilken betong du tänker gjuta med....

Vi kan titta på hur en C32/40 uppför sig vid olika temperaturer. Byggcement

Vid konstant betongtemperatur av 20*C tar det 13,9h att uppnå 5MPa
Om vi antar att temperaturen sjunker 1*C per timme och betongen startar på 20*C har vi en hållfasthet på ca 1,8MPa efter 10h och ca 3MPa efter 20h.

Samma värden men med snabbhärdande cement

Konstant temperatur 20*C 11,4h för att uppnå 5MPa.
Sjunkande temperatur ca 2,4MPa efter 10h och 5MPa efter 20h.
Du har glömt att betongen ger värme när den brinner, så temperaturen stiger dom första timmarna. Det brukar aldrig vara några problem att gjuta vid några få minusgrader. Gå upp en kvalitet på betongen och köp varmbetong så klarar den sig. Enligt Programmet Hett97 så har du 5 MPa efter ca 1&1/2 dygn vid -5 grader men eftersom du har plus grader på dan så går det fortare.
 
  • Gilla
Hansgunnarroland
  • Laddar…
Plattan har nog härdat, inlägget skrevs för 18 månader sedan..
 
Matti_75 skrev:
Du har glömt att betongen ger värme när den brinner, så temperaturen stiger dom första timmarna. Det brukar aldrig vara några problem att gjuta vid några få minusgrader. Gå upp en kvalitet på betongen och köp varmbetong så klarar den sig. Enligt Programmet Hett97 så har du 5 MPa efter ca 1&1/2 dygn vid -5 grader men eftersom du har plus grader på dan så går det fortare.
Nej det har jag inte glömt...de värden jag har i beräkningarna är betongtemperaturen. Vad det är för temperatur runt om är helt ointressant då det är betongtemperaturen som avgör vilken hållfasthetstillväxt man har.
 
S
korta svaret är ja den komemer brinna tillräckligt. gjut tidigt på morgon. lägg gärna på betongmattor och gärna presenning
 
TACK! För kort och tydligt svar :)
 
Husplaner skrev:
TACK! För kort och tydligt svar :)
Jo, det kan man kosta på sig, ett Tack, men det borde kommit från TS, som tydligen inte hade något större intresse i frågan = dåligt.
 
Att bygga hus är som att dansa på slak lina. Det gäller att skaffa sig ett säkert fallnät. Tack alla som är på detta forum och besvarar alla mina frågor. Här kommer en ny!

Vad är minimum tid som plattan borde bränna och vila innan husleveransen kommer?

Allt drar ut på tiden och nu kommer de nog inte att gjuta för än den 14 januari och husleveransen är vecka 8?

Är det OK tidsplan.... Bara de nu inte blir minusgrader....
 
saturnus skrev:
Jo, det kan man kosta på sig, ett Tack, men det borde kommit från TS, som tydligen inte hade något större intresse i frågan = dåligt.

TS? Har inte kollat forumet sen april!
 
Efter en vecka ska det inte vara något problem att resa huset. Gå upp en snäpp i kvalitén på betongen när du gjuter så är det ingen fara.
 
Mikael_L
Husplaner skrev:
Att bygga hus är som att dansa på slak lina. Det gäller att skaffa sig ett säkert fallnät. Tack alla som är på detta forum och besvarar alla mina frågor. Här kommer en ny!

Vad är minimum tid som plattan borde bränna och vila innan husleveransen kommer?

Allt drar ut på tiden och nu kommer de nog inte att gjuta för än den 14 januari och husleveransen är vecka 8?

Är det OK tidsplan.... Bara de nu inte blir minusgrader....
Du har två grejer med betongen.
1. Den ska härda till tillräcklig hållfasthet.
2. Den ska torka så det inte finns skadlig mängd fukt kvar (skadligt för golv, träreglar och hälsan).

Hållfasthetsmässigt kan en platta klara vikten av ett hus redan 1-3 dygn efter gjutning.
Ni gjuter vid låg temp, men ni bör antagligen ha tillräckligt stark platta för ett hus (utan snö på taket) efter 3-6 dygn i alla fall. Annars har dom nog använt ett tokigt betongrecept eller så har dom låtit plattan bli nollgradig, vilket stannar upp härdningen.
Men är plattan t.ex. endast 2-5grader typ under härdningen tar den fullständiga härdningen rätt lång tid.
Men för att försäkra sig om lite mer marginal så kan ni vidta några goda åtgärder.
1. Högre betongkvalla, dvs mer cement i.
2. Ta leverans av varmbetong.
3. Täck plattan efter gjutning, ev med uppvärmning.

Är det minusgrader tycker jag punkt 3 är verkligen att rekomendera.

Man kan gjuta vid alla temperaturer, det kan dock vara aningens krångligare och därmed kosta lite mer vid kyla.
Att gjuta vid kraftig värme är faktiskt sämre, svårare att göra något åt. Vissa stora och starka konstruktioner (läs dammar och häftiga broar) undviker man gjuta vid varmt väder, eller så måste man gjuta in kylslingor.

edit:
Med full snölast på taket väger huset betydligt mer, så plattan ska nog till sist helst bli lite starkare än vad den är de första dagarna.

Men känner du dig osäker så snackar du med betongstationen som levererar. Dom har ofta ypperlig kunskap om allt detta och berättar gärna.
 
Redigerat:
A
Var på ett bygge och gjorde formar för gjutning för exakt ett år sedan, då var det minus 13 grader.

När jag var på samma bygge i veckan som gick så noterade jag att betongens yta var lite mjölig precis som den inte härdat helt ok.

Skulle inte gjuta min platta om det var minus ute.
 
Som sagt med rätt betong och rätt hanterad är det inget problem att gjuta i minusgrader.
Det är ju standard vid vägbyggen osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.