Har suttit hela förmiddagen och sökt information angående larm, men jag tycker inte att jag blir mycket klokare på det. Så jag har en del frågor som jag letar svar på.

Efter att ha varit en del inbrott i mitt område funderar jag på att skaffa ett trådbundet larm. i Första hand med sirener/blixtljus och möjlighet att få ett SMS vid larm.

Så jag vill gärna ha tips på ett prisvärt larm av vettigt fabrikat? Och gärna tips på webbutik där jag kan plocka ihop mitt larm själv? Svensk eller utlänsk spelar ingen roll.

Sen har jag tänkt på detta med skalskydd. Tänkte ha magnetkontakter på ytter-, altan- och förrådsdörr. Men hur jag ska göra med fönsterna är jag lite osäker på. Är det lämpligast att ha magnetkontakter eller glaskross på dom?
Mina fönster består av flera glasrutor med trä emellan. Ett fönster i "vanlig" storlek består av två rutor med en vertikal karm emellan. Och ifall jag nu väljer glaskross, måste jag ha två stycken på varje fönster?

Och hur brukar man vanligtvis sektionera en anläggning? Brukar man köra en deckare/glaskross/osv. på vars en sektion eller lägger man ihop dom?

Har kommit fram till att jag behöver följande delar:
1st centralenhet
2st siren/blixtljus
4st rörelsedeckare
3st magnetkontakter för dörrar
5st glaskross/magnetkontaker för fönster
2st fjärrkontroller
1st knappsats/förbikopplare
 
Det är nog inte realistiskt att ha kross på alla fönster , Men några tips larmsäljare
Clas ohlsons / Kjell o company /Jula / Biltema

http://ehem.com/shop/ Tror denna är att föredra

www.HomeAlarm.se/Larm Hittade en till
 
DSC är det ju många som har handlat från alarmsystemstore då priserna är väsentligt lägre på den sidan atlanten.

Nackdelen är att de trådlösa prylarna är av US standard så det funkar inte ihop med europeiska prylar utan man får fortsätta handla trådlöst på den sidan pölen.
expansionskort osv är samma så där är det bara priskillnaden ......
 
Det där blir 12 sektioner så de minsta centralerna går direkt bort.
Varje rörelsedetektor bör ligga på egen sektion och likaså dörrarna.
I nödfall så skulle man kunna lägga ihop fönstrernas magneter på en sektion och då kommer man ner till 8 sektioner.

Givetvis bör centralen hantera dubbelbalanserade slingor dvs man har motstånd över både larmkontakt och ändmotstånd på slingan.

Sen kanske man vill ha rökdetektorer med så antalet sektioner på centralen kanske bör ligga på 16.

I garage funkar oftast inte en vanlig IR-detektor men det finns magnetkontakter i gjuten aluminium till portar som är suveräna. Tror det är Aritech som har dem.

Själv hade jag nog sneglat på DSC

/Kent
 
Nu har jag suttit i flera timmar på alarmsystemstore.com. Och tror att det blir DSC 1832 med ett extra sektionskort. Då får jag 16 sektioner, samt att den knappsatsen jag kollat på har 32 trådlösa sektioner. Kan vara bra att vara lite framtidssäkrad.

Tror också att det blir någon typ av akustisk glaskross i varje rum i stället för att sätta på respektive glasruta.

Ni som har DSC - Fungerar fjärrkontrollen tillsammans med knappsatsen med trådlös mottagare (RFK5500) ? Eller behövs några andra tillbehör för att kunna använda fjärrkontrollen?
 
G
snickarboden skrev:
I garage funkar oftast inte en vanlig IR-detektor men det finns magnetkontakter i gjuten aluminium till portar som är suveräna
/Kent
Varför inte ir i garage?
 
Gnor>För att det ofta är stora tempskillnader där och det är inte optimal miljö för en IR-detektor, kombi-detektorer är bättre där t ex Aritechs DR-844'a som använder både IR och mikrovågor.

Samma problem får man även om man riktar en IR-detektor mot en luft/luft-värmepump.

/Kent
 
Har suttit lite och funderat på utformningen av anläggningen. Och har med min ringa erfarenhet av larmanläggningar kommit fram till följande:
ad2420111110363a9f.jpg

Vad tror ni som är lite erfarna om detta upplägg? Något som bör ändras för att få en enklare eller säkrare anläggning?

Lägger även upp en "tom" ritning ifall någon skulle vilja rita upp ett förslag:
f824201111113382a4.jpg

Nu blir det sängen efter en dag med hårt julfirande. God jul
 
Rikta IR inåt mot rummet istället.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Rikta IR inåt mot rummet istället.

/Kent[/QU

Varför IR mot rummet
 
RilleRock
Elkludde skrev:
snickarboden skrev:
Rikta IR inåt mot rummet istället.

/Kent[/QU

Varför IR mot rummet
- Installera inte IR-detektorn så att solen kan lysa direkt in i den,
- Rikta aldrig IR-detektorn mot föremål som snabbt kan ändra temperatur
(Spis, ugn, kylskåp, radiatorer, luftintag, faxmaskin, m.m.).
- Rikta aldrig detektorn mot föremål som rör sig.
- Montera inte IR-detektorn i draget från varm- eller kalluftutsläpp.
- Rikta inte IR-detektorn mot speglar eller glasytor som kan reflektera eller störa avkänningszonerna.

Eller så investerar man i kombidetektorer.
 
RilleRock skrev:
Elkludde skrev:
- Installera inte IR-detektorn så att solen kan lysa direkt in i den,
- Rikta aldrig IR-detektorn mot föremål som snabbt kan ändra temperatur
(Spis, ugn, kylskåp, radiatorer, luftintag, faxmaskin, m.m.).
- Rikta aldrig detektorn mot föremål som rör sig.
- Montera inte IR-detektorn i draget från varm- eller kalluftutsläpp.
- Rikta inte IR-detektorn mot speglar eller glasytor som kan reflektera eller störa avkänningszonerna.

Eller så investerar man i kombidetektorer.
Perfekt. Då ska jag revidera "ritningen".
Gäller att utforma anläggningen väl. Är lite bökigare att flytta trådade apparater i efterhand.
 
Rent preventivt är det smart att sätta IR som du har gjort. Glor någon in i ett rum så ser dom IR-deckaren och går vidare till nästa hus. Man gjorde precis som du ritat tidigare men bytte tillvägagångssätt. Antar att det växte fram en ny standard, om det sedan var falsklarm, lathet eller helt enkelt bättre vet jag inte, dock försvann det preventiva med att man såg prylarna.. :)
 
zenobia skrev:
Rent preventivt är det smart att sätta IR som du har gjort. Glor någon in i ett rum så ser dom IR-deckaren och går vidare till nästa hus. Man gjorde precis som du ritat tidigare men bytte tillvägagångssätt. Antar att det växte fram en ny standard, om det sedan var falsklarm, lathet eller helt enkelt bättre vet jag inte, dock försvann det preventiva med att man såg prylarna.. :)
Jag har mina mot fönster,inga problem.solen lyser ej så högt så det inverkar
 
Köp ett 1864 med en gång så är du top of the line - det kostar ju bara ett par hundra extra. :D

Fjärrkontrollerna funkar mot RFK5500. Tänk på som sagts innan att du måste fortsätta att köpa all RF-utrustning från USA då den använder andra frekvenser (men de är ändå godkända att använda i sverige). RFK'n är också på Engelska då, och kan inte ändras till Svenska.

Ev. kan det bli smidigare installation om du distribuerar expansionskorten i huset (dvs att alla inte sitter i centralen) , då behöver du kapsling till dessa. Men det kanske du redan tänkt på?

Normalt så planerar man att täcka alla allmänna ytor först och de som sammanbinder rum för att det inte ska gå att förflytta sig i huset utan upptäckt. Andra prioritet är att täcka in rum som kan vara extra viktiga att skydda, hemmakontor tex. Sen är frågan om skalskydd eller inte...

Köp ett par branddetektorer när du ändå är igång, så får du ett komplett larm.

Bra larmkabel (EKKX) köper du billigast på ClasOhlsson. 299 kr för 100 meter.

Batterier och transformator köper du i Sverige för att spara fraktkostnad och få en trafo för 230 volt. Tex. på www.larmbutiken.se

Se upp med så du inte köper för stor siren, utgångarna kan inte belastas för högt. Köp då till ett relä.

Räkna på batteritiden, du bör ha 24 timmars drift utan nätspänning.

Huvudsaken är att få tjuven att förstå att man är bättre rustad än grannen. Störst nytta gör larmdekalerna, så länge de inte är från Clas Ohlsson. Är det ett proffsjobb så spelar inget normalt larm någon roll i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.