Är också en förespråkare för lösull men när det gäller väggarna vågade jag helt enkelt inte, känslan att allt löst material packar sig med tiden var för stor och tanken på elaka köldbryggor under hammarbandet gjorde att jag avstod, var länge inne på att göra en dubbel vägg för att bl.a. lösa detta (en Inne & Yttervägg med dubbla hammarband), då hade man ju fått en spalt mellan dessa som gått ihop med isoleringen på vinden, om det då skulle packa sig med tiden hade man ju haft koll på det från vinden......

När det gäller väggkonstruktion är jag kluven till flytande golv, ja när det gäller trä hus, nej när det gäller betongväggar med valv osv, då det är mycket vikt som ska ner i marken och då känns det bra att ha en homogen platta som tar upp detta, ett val jag är extremt nöjd såhär efter......

Såg att Norges Sundolittsida presenterar en ny KUB-vägg som ser ruskigt intressant ut, den hade jag absolut byggt med i dag om jag startat idag, där har de ju löst många problemen med de köldbryggor man normalt får med traditionell byggteknik, samma U-värde i väggarna som jag byggt men en betydligt enklare resa .......

http://www.sundolitt.no/om-oss/aktueltnyheter/ny-sundolitt-kub
 
Kanske är ämnet slutkört......men hur får man in lösull i väggarna?
 
Efter att pga ett fel i elinstallationen tagit bort råspont och gips på en yttervägg isolerad med någon form av sprutad ecofiber (flockat tidningspapper) och sett sättningarna (sprickorna) i isoleringen som var så stora att man kunde stoppa in handen ända till utegipsen så är jag högst tveksam till lösisolering i väggarna.
Detta var redan efter 5 månader.
Konstruktionen var 300mm masonitreglar med gips på utsidan och fiberduk råspont och gips på insidan.
 
larsbj skrev:
Efter att pga ett fel i elinstallationen tagit bort råspont och gips på en yttervägg isolerad med någon form av sprutad ecofiber (flockat tidningspapper) och sett sättningarna (sprickorna) i isoleringen som var så stora att man kunde stoppa in handen ända till utegipsen så är jag högst tveksam till lösisolering i väggarna.
Detta var redan efter 5 månader.
Konstruktionen var 300mm masonitreglar med gips på utsidan och fiberduk råspont och gips på insidan.
Gör om gör rätt? Gud vad surt, det är sånt man inte vill veta om sina väggar =(
 
saturnus skrev:
Kanske är ämnet slutkört......men hur får man in lösull i väggarna?
Jag har sett hur de gjort detta vid ett tillfälle (det finns kanske fler metoder). I stället för hammarband har man längst upp på väggen en plywoodskiva. I plywooden är det ett hål, diameter ca 200 i varje fack. På samma sätt är det under varje fönster. I de hålen blåser man sen in lösull med vanlig lösullsspruta.

Detta måste man då göra innan man lägger på taket.
 
andersmc skrev:
Jag har sett hur de gjort detta vid ett tillfälle (det finns kanske fler metoder). I stället för hammarband har man längst upp på väggen en plywoodskiva. I plywooden är det ett hål, diameter ca 200 i varje fack. På samma sätt är det under varje fönster. I de hålen blåser man sen in lösull med vanlig lösullsspruta.

Detta måste man då göra innan man lägger på taket.
Tack för redogörelsen, det var närmast under fönsterna jag villa kontra, men Du fick med det också. Förmodar att någon har räknat på tidsvinst och dyligt, till lösullens fördel, därför kan man undra varför systemet inte anvädes till de prefabriserade husens väggar, för där borde det vara enkelt att jobba med metoden. Men jag tror att man även där, har kännedom om att isoleringen har en tendens att sjunka ihop. Man ser detta tydligt på alla husen från Skånskan. Whilborg m fl, de med dom platta taken från 60--70-talet, att isoleringen har sjunkit ned 5--10 cm, men nu är ytterväggarna till dessa hus endast 87 -90 mm tjocka, så det gör kanske varken till eller ifrån om det saknas en del isolering upptill. Naturligtvis var isolering på denna tid inte av samma kvalitet som dagens, så trots skivor, så sjönk de ihop med åren.

Jag har själv 220 + 45 i väggarna på mitt egenbygge, 200 kvm och 4.2 meter höjd i höga delen, enegiberäkningen visade att det var samma energiåtgång som ett hus på 100--120 kvm, om jag inte använt ett 1000W element i garaget. Totalt med garage på 58kvm, gör jag av med 16.000Kvh/år. Gargaget kommer nu att få en luft-luft värmare.
 
Redigerat:
S
tyvärr så sjunker all lösull ihop. vilket ej är så bra i väggar.
 
En del monterar osb och därefter borrar hål löpande när man fyller lösullen. Då anser jag att det är mycket svårt att veta hur lösullen lägger sig. Svårt att packa lika i alla hålen.

Vindpapp eller plast funkar fint och det går så mycket fortare än att borra hål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.