hej

Om jag får tid tänkte jag bygga garage till sommaren, har jobbat i Tjeckien i somras och för något år sedan i Polen.I båda dessa länder var det vanligt att man hade vedkaminer i garagen så när man skruvade med bilen kunde man få varmt samt att det ofta stod en te kanna på spisen så när dom ville ha / kaffe paus så var det färdigt.

Nu tycker jag det var en rätt trevlig och bra lösning då jag vill ha ett kall garage men möjlighet att värma upp det ibland. Så jag kommer troligen ha rätt lite med isolering i garaget men om det inte är för krångligt ha en vedkamin som uppvärmning.

Så min fråga är hur krångligt behöver det vara att ha en liten vedkamin i garaget? Antar att kaminen kan man ställa direkt på golvet men hur gör jag med skorstenen jag tänkte bygga garaget i trä,kan man ha typ spirorör?
 
Göran.W
Det är inte alls krångligt för det är total förbud mot öppna eldstäder i garage så du behöver inte tänka på hur du ska göra alls typ
 
Inte krångligt alls, in med kaminen bara. Hempulat är roligare, men du kanske bör ha ett paket med modulskorsten och allting. Fråga din lokala kaminförsäljare om råd. Be om ett paket där rökröret går genom väggen så slipper du ta hål i taket och därmed minska risken för läckage.

Caveat emptor:
Du bor tydligen i Stockholm, eldstäder i garage hör till landsbygden till. Kanske en luftvärmepump skulle passa dig och dina grannar bättre? Prismässigt så skulle det nog bli lite billigare om du köper luftvärmepumpen från Jula. Det med tanke på att du inte ska använda den så ofta. :)
 
Jens: Har ingen betydelse om man bor i stockholm eller långt ute på landet, är fortfarande lika förbjudet med öppna eldstäder inne i garaget.

Sen om man vill strunta i det så är det ju upp till var och en, men jag skulle inte ta risken, man blir utan ersätning om nåt händer...

Framförallt i ett nybygge skulle jag då inte sätta nån kamin eller liknande.
 
Göran.W
Nu ska vi inte uppmuntra TS att sätta in en kamin i garaget för det är som sagt inte ok med en kamin i garage.
Sotaren kommer aldrig godkänna det och skulle det börja brinna så blir försäkrings bolagen kinkiga även om kaminen inte är orsaken.
Redan när man lämnar in bygg anmälan blir det stopp typ.
Jag värmer upp 30kvm dåligt isollerat garage med o isolerad platta till 20 grader med en luft\luft och då går det inte åt mer än 10kwh dygnet vid 0 grader
 
Svar på tal alltså :)

Okej, ingen kamin åt TS i detta fallet. Kanske lika bra.
 
Går det inte att lösa med en brandvägg, mellan garaget och platsen där kaminen står?
Alltså, bygga in kaminen i ett eget rum och sen göra ventilationshål in till garaget, så värmen sprids dit, eller helt enkelt ha en dörr öppen mellan garage och pannrummet, när det behövs varmt garage.
 
Mikael_L
thomas33 skrev:
Går det inte att lösa med en brandvägg, mellan garaget och platsen där kaminen står?
Alltså, bygga in kaminen i ett eget rum och sen göra ventilationshål in till garaget, så värmen sprids dit, eller helt enkelt ha en dörr öppen mellan garage och pannrummet, när det behövs varmt garage.
Det går bra, det måste helt enkelt vara två olika brandceller, och då måste både vägg, dörr, och ev värmeförflyttaröppningar hålla brandteknisk klass, minst IE30, men troligt IE60.

Och en fläktförsedd öppning håller inte någon brandteknisk klass.
Att låta den brandklassade dörren stå öppen är ju en möjlighet. Egentligen inte tillåtet, men det är väl det minst tydliga fusket man kan göra.

Tekniskt sett skulle det gå att göra någon värmeväxlar-lösning (luft->luft) som har brandklass. Ja typ en motströmsvärmeväxlare i ett FTX-aggregat. Men få ett hembygge godkänt är inte nog inte lätt. Men det går väl att kolla om det finns något på marknaden.
 
Redigerat:
Eller varför inte en vattenmantlad kamin i förrådet och sedan fläktkonvektor, förmodligen lär du behöva en acktank också.
 
Okej där ser man det förklarar varför inte man ser den lösningen i Sverige. Men varför har man förbjudit det? om man tillåter det i hus där hela familjen sover? Om ett hus brinner ner finns rätt stor risk att någon dör, om ett garage brinner ner finns rätt stor risk att en bil brinner upp. Visst är det tråkigt om min JEEP brinner upp...
 
En bil innehåller bland annat bensin/Diesel. Ett garage innehåller lite andra kemikalier kanske även en gastub ...

Rätt rolig brand kan det bli. :-S
 
Jag satte in en kamin provisoriskt en vinter när jag inte hade kopplat in någon annan värme.
Monterade ett spiro rör utanpå kaminröret och satte på en elfläkt så att värmen strömmade neråt fungerade kanon.
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag talade med kommunen om att ta upp en dörr mellan garaget och pannrummet i källaren. Det krävdes en sluss för att få det godkänt, dvs två dörrar emellan garage och pannrummet. Det hela får kringgås genom att döpa om pannrummet till snickeri, då blir det tillåtet, men då får man så klart inte ha eldstad där sedan.
 
Redigerat:
Men passa så inte "teglet" tar eld d^_^b

Men för att vara seriös i debatten, det här borde vara en nollåttarekommendation/förbud. Som jag håller på i garage med svetsar och gud vet vad och till dags dato inte har bränt ner ett ställe, så måste regeln vara framtagen för citroenägare eller något dylikt. Finns det något forum för sotare där jag kan snoka vidare om hur regeln kom till?
 
Okej, för det seriösa i debatten, jag bor själv ute på landsbygden i norra sverige, och har byggt mig ett garage med pannrum för att värma både huset och garaget, och byggnadskontoret ville inte godkänna mitt bygge annat än att jag byggde separat ingång till pannrummet, eller en sluss. Blev en sluss, man får ju en hall att hänga kläder och sådant. Dvs det blev en dörr utifrån in till hallen, och därifrån 2 dörrar, en till garaget och en till garaget.

Det får inte heller finnas nån typ av ventilhål mellan garaget och pannrummet, så den idén går oxå bort.

Jens, ditt lokala byggkontor kan ge dig ett bra svar på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.