S
hur länge bits håller beror mycke på om man kan skruva. bitsen ska helst ej "kugga" över.
 
Jag har inte lyckats knäcka en enda Wera Impactor, (Torx 25, 50 mm) med slagskruvdragaren, däremot så blir de slitna som alla andra bitsar, de känns inte slitstarkare eller så. Kan det vara så att det är "mjukt" stål som gör att den reagerar mindre på slagskruvdragarens slag? I såfall blir det momentförlust?
 
Deras bitorsion bits ska ju flexa, dessa kanske gör det ännu mer.

Om dom flexar så blir det ju definitivt momentförlust.
Jag förstår dock inte vitsen med dom då jag använde vanliga bosch 50mm bits ofta till min slagdragare och det funkade ju kanon oavsett skruvdimension.
 
Ett av syftet med slagskruvdragare är få mer moment än vanlig skruvdragare så det låter lite dumt om dessa bitsar skulle marknadsföras som slagskruvdragarbits och sedan käka vridmoment.
Hoppas det inte är så, för jag vill inte tvingas gå tillbaka till vanliga bitsar, för där knäcker jag cirka 2-3 bits per 500 skruv så det blir rätt många bitsar med tiden.
 
Min erfarenhet är att det hänger nästan lika mycket på skruven som på bitsen. Har skruvat ett antal långa (160 mm) skruvar från Biltema under hösten, och deras rätt mjuka gods gjorde att bitsen snart tuggades sönder. Köpte då bits av betydligt högre kvalitet, men de klarade sig inte mycket längre än Byggmax-bitsen.
 
Har tuggat mig igenom många bits under de senaste åren. Började med att köpa de billigaste, och köpte många istället. Blev dyrt i längden. Köper numera de näst dyraste, eller i mellanprisklassen. De brukar fungera hyffsat oavsett märke. Att köpa de dyraste har inte lönat sig för mig i alla fall. De är inte såpass mycket bättre.

De värsta jag köpt var från jula. En glasask med grönt lock. Går inte att använda. Försökte hitta länk till dem nu, men de ser ut att inte säljas längre. Var nog lika bra.
 
Köpte en så'n här, mest för att kolla om det var något att ha http://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/25878/bitssats_bx_71 . Ser ju lite ut som Metabos sats.
Har använt dom en tid och är än så länge riktigt nöjd. Inga bits håller ju i evigheter så frågan kvarstår ju liksom - ska man köpa billigt eller dyrt? I det här fallet blev det väl någonting mitt emellan. En nackdel är ju storleken så den hamnar ju inte i byxfickan direkt....
 
Det är garanterat samma tillverkare som Metabos sats, jag har en sådan.
Den är bra men som sagt stor och tung, men helt ok kvalitet på bitsen. :)
 
Håller med många föregående talare om att Wera bi-torsion bits är helt suveräna, kör dom både privat och i jobbet och det är väldigt sällan man behöver byta dom eller knäcker ett bits till skillnad från billigare bits från Biltema, bauhaus m.m. Och ska man skruva mycket ska man ju satsa på torx istället för gammal hederlig stjärnskruv :p
 
Nu har jag inte riktigt läst tråden från början. Men jag har haft svårt att hitta bits-satser med midja (45–50 mm bits) för slagskruvdragare. Gjorde något lite smått galet och beställde denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-664-16&toc=19113

Har inte hunnit skruva så mycket med dem, kanske några hundra skruv. Hittils håller de bra, och har inte slitits nämnvärt. Köpte en makita sats med bits och borr, där har två bits redan brustit och slitits mer än väntat. De håller inte högre kvalitet än "cotech". Satsen var också i samma prisklass 12 euro eller liknande.

Min slutsats: Jag vill inte köpa billiga "cotech", är det bits som används mycket och slits mycket (PH och PZ) kör jag på hyfsade vanliga bits med förlägare.

Några tips på prisvärda PH och PZ bits med 45 mm längd? Någon som har hittat riktigt korta bits med midja för slagskruvdragare? Typ 30–40 mm? Det saknar jag.
 
Wera har bits speciellt anpassade för slagskruvdragare. Vill minnas de heter Impaktor eller något liknande tyskt och tufft :) Har några sådana bits, tycker de fungerar bra men än kan jag inte säga att jag upplever dem som bättre än exempelvis Bi-Torsion och bitshållare i slagisen.
 
825571_RB_00_FB.EPS_250.jpg

Skaffade ett Wera Impaktor set och hade jättestora förhoppningar.
Hade tänkt skaffa flera på en gång då jag är ett Wera freak och tycker de har många bra produkter i sin portfölj.

+ Rejält set med många bits.
+ Bra bits på vanligt Wera vis.
- Bitshållaren har ingen låsning. Va? Det är enbart ringmagnet. Risken är att bitsen lossnar! Vilket hänt många gånger för mig.

På sen sista punkten är jag tyvärr riktigt besviken! Rapidaptorn som låser är bättre på detta men den tål ju tyvärr inte lika mycket.

/Mattias
 
Jag har Milwaukees set för slagskruvdragare och där har bitshållaren en ringfjäder som håller bitsen. Dock så klämmer den så hårt att jag brukar få ta en tång för att få ut bitsen ur hållaren.
 
Vad kasst. :(

Har själv tröttnat på bitshållare som ska klara en slagskruvdragare, enda som inte pajat är en från dewalt men den har så svag magnet så den är ju kass ändå.
Använder 50 eller 75mm bits så mycket som möjligt nu.

Förresten har Hitachi 35mm bits med urfasning för slagskruvdragare i sortimentet, den kortare längden ska ge bättre moment.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.