Lite kortfattat hur man kan bygga en svängd trappa med de verktyg man har hemma och material från vilken bygghandel som helst. Detta kan alla som är normalhändiga genomföra. Konstruktionen är väldigt förlåtande båd tids och pengamässigt om du skulle göra någon tavla. Finns önskemål kanske jag senare kan lägga in beskrivning på hur man går tillväga vid det svåraste momentet...ritningen

Inspiration är hämtad från någon villatidning jag fått av någon släkting, vet tyvärr inte vilken det var.

Se till att ha en helt ny fogsvans av HÖG kvalité innan du börjar. Kap/gersåg är bra men inte ett måste. Annars är det bara skruvdragare, vinkelhake och lång lostock som behövs. Pris bör hamna någonstans mellan 2500 - 6000kr.
 
  • Gilla
StereoT
  • Laddar…
1. Rita trappans konturer på plywood 15mm
2. De plywood bitar utan svängda steg fästs ihop med skruvtving och sågas samtidigt för att måtten ska bli exakt lika. Vilket är viktigare än att de blir exakt enligt ritning
3. Resultat enligt nedan
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning följer? Eller var det klart där?
 
Som du ser var klockan långt efter läggdags när jag posta igår, därför fick det räcka med tre bilder. Nya kommer efterhand som jag har tid och lust. Tänkte lägga upp en serie till ikväll.
 
Nu är delarna ihop skruvade och det är läge att göra en sista kontrollmätning av totalhöjd bredd etc. Skulle stegen skilja sig lite från ritning är det lätt att fixa till senare till skillnad från totalmått.
Se till att sätta något stag diagonalt på högsta punkten eftersom skivan gärna sätter sig annars.
Staga inte upp hela konstruktionen förrän det är dags att montera trappan på rätt ställe.
 
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
Här är anledningen till vårt beslut att skaffa ny trappa. Totalt livsfarlig konstruktion....någon som har erfarenheter av liknande trappa?

Den andra bilden är på lite detaljer som förbereds parallellt med trappbygget (inför montering av trappan på rätt ställe)
 
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
Ett exempel på hur man kan regla för steg och vangstycke(bitarna mellan stegen). Det går utmärkt att använda överbliven plywood till vangstycke och måla direkt på plywooden, gör konstruktionen båda billigare och enklare. Jag ska som ni kanske ser använda mig av annat material till vangstycke.
Nu har man chans att rätta till de misstag man gjorde på plywooden, bara att justera reglarna tills måtten blir rätt.
När reglarna ska monteras måste skruvtving + hammare användas för att reglarna inte ska glida ur läge när skruvarnas skallar dras in i plywooden. Spänn ihop plywooden mellan reglarna till stegen, därefter är det enkel att göra noggranna justeringar med hammare på reglarna. Ta ett varv extra på skruvtvingarna innan skruvarna dras i.
 
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska bli spännande att se resultatet.
 
Att skruva fast reglarna till de svängda stegen kräver en speciell manöver för att de ska hamna i linje enligt ritning. Egentligen bör ytterkanterna där vangstyckena ska fästas sågas i rätt vinkel för att stegen ska bli exakt enligt ritning. Jag anser dock att det gör så lite skillnad totalt på stegen att det helt enkelt inte är värt jobbet (ska du bygga och rita trappan kommer du förstå vad jag menar).

1. Börja med att såga till en bit plywood som är högre än steghöjden och något längre än det längsta vangstycket.
2. Skruva fast plywooden där vangstycket ska sitta.
3. Lägg regeln mot plywooden och rita på undersidan av regeln så får du exakt vinkel.
4. När regeln är sågad är det lättast att spänna fast regeln mot den temporära plywooden med två skruvtvingar för att de inte ska glida när skruvarna spänns
 
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Poängen med detta bygget är att ritningar i princip bara behövs för att såga ut de första plywood-bitarna enligt inlägg #2.
Därefter tas alla mått direkt på konstruktionen och man har möjlighet att göra fel flera gånger utan att det spelar någon större roll. Det är också anledningen till att man klarar sig utan någon dyr utrustning.
 
Indus skrev:
Här är anledningen till vårt beslut att skaffa ny trappa. Totalt livsfarlig konstruktion....någon som har erfarenheter av liknande trappa?
Aldrig sett men antar att det är en brant trappa och urtagen är för att inte slå i fotingen i stegen?
Gäller att börja på rätt fot bara :p
 
Stämmer, gissa hur många gånger jag försökt gå runt katten som brukar ligga på de övre stegen och försent inse att det faktiskt bara var luft där normala trappor har steg....
 
En tids förkylning har tyvärr hindrat mig från att ladda upp nya bilder men nu är jag på bättringsväg så i bästa fall ska det dyka upp en bunke bilder de närmaste dagarna.

Här har jag förstärkt de svängda stegen med spillbitar och samma princip gäller här, lägg biten där det ser bra ut, rita och såga. Är svårt att spänna dessa med skruvting, men det spelar mindre roll eftersom det enda som behöver bli rätt är höjdled.

På den andra bilden har jag förberett virke för slutmonteringen. Använder en 4x4 som hörnstolpe och limmade golvbrädor till kantskydd. Dessa bitar kan jag inte såga sista snittet på förrän trappan är monterad på sitt tänkta ställe eftersom de kommer vara det man ser först och mest på trappan bör man lägga mest energi på den delen. Räcket kommer fästas i stolpen

Gott nytt år!
 
  • 13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.jpg
Hej Indus du får verkligen ursäkta men jag förstår inte riktigt varför man väljer att göra på detta vis.
Om du nu har en ritning varför då inte följa den direkt. Du nämner att det blir billigare att göra så här för man kan rätta till missar. Men om man har en ritning får man utgå från att den stämmer och då blir ju dina utlägg för plywood skivorna och div reglar en extrakostnad eller har jag missat hela poängen med att göra som du gör en undrande.


Gott nytt år
Pär
 
pär h skrev:
Hej Indus du får verkligen ursäkta men jag förstår inte riktigt varför man väljer att göra på detta vis.
Om du nu har en ritning varför då inte följa den direkt. Du nämner att det blir billigare att göra så här för man kan rätta till missar. Men om man har en ritning får man utgå från att den stämmer och då blir ju dina utlägg för plywood skivorna och div reglar en extrakostnad eller har jag missat hela poängen med att göra som du gör en undrande.


Gott nytt år
Pär
kan slänga upp en bild på min svängda trappa jag byggde här hemma, och jag kan säga att även om man har en datakonstruerad ritning så blir där saker som inte blir som man tänkt sig i slutändan ändå.
Plus att man mycket lättare kan rätta till saker, både estetiskt och praktiskt, för en ritning och verklighet är två skilda saker... bättre att byta ut, eller rätta till en plywoodskiva än konstruera om en hel trappa med vagnstycken osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.