Status
Tråden går ej att kommentera.
Maskinerna köper man ju av pengar man omsätter i företaget. Samma penagr som betalas av kunder både före och efter inköpet så det är fortfarande inget extra påslag för att jag har maskiner i arbetet. Kunderna som betalar för tex arbeten där maskinerna inte används förlorar inget på det, däremot så tjänar ju kunderna där maskinerna används på att jag inte tar ut något högre pris. Sen finns det delar i min verksamhet som är högre per timme och då används inget verktyg/maskin över huvud taget.
Jag tar inte någon lägre timpenning även om kunden skulle hålla med alla verktyg och maskiner så jag förstår inte riktigt vad du menar.
 
Det jag tycker är intressant att man som kund måste hålla koll på det här med verktygskostnader. Hurvida man betalar separat för verktygen får bli en del av helhetsbedömningen av entreprenören. Hur denne delar upp sina kostnader säger också en hel del om hur denne gör affärer. Gör man prissättningen enkel och tydlig, eller gör man som ryanair och kör med lågt officiellt pris men tar igen det med en massa småavgifter som man hoppas att kunderna ska missa?

TS entreprenör verkar agera tveksamt i och med att avgifterna kommer som en överraskning. Jag hade föredragit en entreprenör som spelar med öppna kort så att man kan komma överens om ett affärsupplägg som tillvaratar bägges intressen, istället för att försöka pressa maximalt med pengar eller arbete av varandra. Som kund är det ju heller inte bra att betala för lite - då får man oftast ett taskigt utfört arbete.
 
Det enda rimliga, (som jag förmodar att Glufsglus praktiserar) är att hantverkaren har en maskinpark som är adekvat för de uppdrag han tar på sig. Han får själv efter eget omdöme väga pris mot hållbarhet, ergonomi etc.

Sen är det ju inte värre än att om en kund frågar efter någonting som han inte har utrustning till, så berättar hantverkaren det. Jag förmodar det är väldigt ovanligt att snickare har en svarv tillgänglig, men det är kanske inte omöjligt att en kund frågar efter svarvade stolpar. Då får hantverkaren förklara - "jag har ingen svarv, men jag skulle kunna hyra en för X kronor" så får kunden själv ta ställning.

Det vi inte vill ha är att hantverkaren bara säger ja till jobbet, och sedan går och hyr utrustning på kundens bekostnad.

Om hantverkaren har investerat mycket i sin maskinpark får han försöka få igen det genom sin marknadsföring. "Vi ligger lite högre i timmen, men eftersom vi har tillgång till alla maskiner så går jobbet fortare." Eller räkna hem maskinerna när det gäller att lämna fasta priser.l
 
Glufsglufs skrev:
Mjo, det är ju en skillnad att utrusta 50 snickare till ett områdeskontor jämfört med att en hempulare har köpglädje kanske.
Är inte riktigt med på hur du menar, men det måste vara mycket billigare att utrusta ett företag med 50 snickare (per person, givetvis) än att fullutrusta EN hempulare.
 
andersmc skrev:
Är inte riktigt med på hur du menar, men det måste vara mycket billigare att utrusta ett företag med 50 snickare (per person, givetvis) än att fullutrusta EN hempulare.
Ja, jag vet inte var och hur du lärde dig matte i skolan :) men låt säga att en personlig maskin/verktygspark skulle gå på 10.000 kr för att kunna utföra arbeten fullgott så är det enligt det sätt mina lärare lärt mig att räkna så att 10.000 kr X 50 pers är betydligt dyrare än 10.000 kr X 1 person. För inte tror du väll att alla 50 delar på 1-2 skruvdragare, slagborrar, handkapar osv osv?
 
Din mattelärare lärde dig säkert rätt, men hur var det med ekonomiläraren? För det är ju just det att man delar på grejorna som är poängen. Kan bara ta som exempel de (NCC, har jag för mig) som byggde carportar utanför där jag bor. Det var i genomsnitt fem man där och jobbade samtidigt. Innebar det att de stod fem kompressorer uppställda i rad? Givetvis inte. De hade en kompressor, en kapsåg, två spikpistoler, en vinkelslip, en roterande laser, en byggcentral etc som de delade på. Medan jag som amatörbyggare själv äger en kompressor, en kapsåg, fyra spikpistoler, en vinkelslip, en roterande laser, en byggcentral etc. Så jag personlig är fem gånger så verktygstät som de här proffsen.

Sedan förmodar jag att de har personliga handverktyg och även mindre maskiner som skruvdragare och så. Men då får man också effekten att man kan förhandla sig till helt andra priser om man köper 50 skruvdragare än om man köper en.
 
andersmc skrev:
Din mattelärare lärde dig säkert rätt, men hur var det med ekonomiläraren? För det är ju just det att man delar på grejorna som är poängen. Kan bara ta som exempel de (NCC, har jag för mig) som byggde carportar utanför där jag bor. Det var i genomsnitt fem man där och jobbade samtidigt. Innebar det att de stod fem kompressorer uppställda i rad? Givetvis inte. De hade en kompressor, en kapsåg, två spikpistoler, en vinkelslip, en roterande laser, en byggcentral etc som de delade på. Medan jag som amatörbyggare själv äger en kompressor, en kapsåg, fyra spikpistoler, en vinkelslip, en roterande laser, en byggcentral etc. Så jag personlig är fem gånger så verktygstät som de här proffsen.

Sedan förmodar jag att de har personliga handverktyg och även mindre maskiner som skruvdragare och så. Men då får man också effekten att man kan förhandla sig till helt andra priser om man köper 50 skruvdragare än om man köper en.
Det är ju en fördel om du också skiljer på projekt och antal anställda......Om jag har fem man på ett och samma ställe som behöver kapa tex aluminium-fönsterkanaler så införskaffar jag självklart inte fem stycken men däremot om jag har tre olika projekt på olika ställen så behövs det ju.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Det är ju en fördel om du också skiljer på projekt och antal anställda......Om jag har fem man på ett och samma ställe som behöver kapa tex aluminium-fönsterkanaler så införskaffar jag självklart inte fem stycken men däremot om jag har tre olika projekt på olika ställen så behövs det ju.
Och om man då hyr in sakerna så kan du ena veckan förfoga över 5 stycken, och andra veckan bara 3 :)
 
Daniel78 skrev:
Och om man då hyr in sakerna så kan du ena veckan förfoga över 5 stycken, och andra veckan bara 3 :)
Ja, det är ju det jag säger, det är dyrare att utrusta 50 man än en hempulare.
 
Glufsglufs>Hmm, du har inte kollat så mycket i verktygsforumet här va? *S*
Skämt åsido, givetvis har du rätt.

/K
 
snickarboden skrev:
Glufsglufs>Hmm, du har inte kollat så mycket i verktygsforumet här va? *S*
Skämt åsido, givetvis har du rätt.

/K
Mjo....om alla hempulare vore liknande verktyg/maskin-fetischer som vissa så ja....då blir det många värdefulla garage :)
 
Ok, 350/dag kanske var att ta i, men alternativet är att han handspikar. Då tar det längre tid...
 
Den här tråden belyser åter igen det grundläggande när det gäller avtal: det gäller att dom är vattentäta. Dvs gardera med kryss, hängslen och livrem, dubbla kondomer osv.

Lite synd, verkar nästan som att man måste vara jurist för att inte bli helt blåst i byggsvängen. Hade jag drivit mitt företag på det sättet som många hantverkare verkar göra kan jag lova att jag inte hade haft några kunder vid det här laget.
 
F
Ta för katten ett ordentligt snack med snickarn. Att fakturera ockerpriser för egna verktyg är kriminellt. Alla riktiga snickare har en kompressor bland sina standardverktyg.

När jag byggde så avtalade jag bort framkörningsavgiften med snickarna och dom höll med egen kompressor och spikpistol. Självklart fick jag betala för spiken och antagligen la dom på några % på dom för slitaget på prylarna men några 350kr/dag var det inte. När dom skulle gipsa invändigt och inte hade nån skruvautomat så gick dom och köpte si en sån, naturligtvis för egna pengar.

Det kostar 80-100kr/dag (exkl moms) att hyra en proffs spikpistol från Cramo eller Tidemans, en kompressor kostar ungefär lika mycket. Eftersom hyrföretagen motvilligt hyr ut till privatpersoner så tillämpar dom relativt saftiga rabatter till företag, gissar på att 30% rabatt är det minsta en byggare har.

Så en spikpicka med kompressor hyr en snickare för under 200kr/dag inklusive moms.
 
Det är ju självklart att alla standard verktyg skall ingå i timpriset. Eller är timpriset det som hantverkaren ska ha ut i egen lön och sen lägga till för verktyg, försäkringar, bil osv?
Ok om han hade hyrt en ställning eller skylift.
Men timpriset är ju till för att även investera och utveckla företaget. Inte bara för att ha en finare bil privat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.