Den ska sitta i direktlarmat område, och inlåst ja. Om man nu inte kan låsa in den bör man i alla fall se till att det tar längre tid att komma åt centralen än fördröjningen på larmuppringningen.
 
För att vara lite petig, men det är först i larmklass 3 som centralen skall sitta inlåst i larmat utrymme.. I oklassat,Larmklass R,1 och 2 räcker osynligt men i larmat område. Mats_o säger det väl. Den bör sitta så att den är svår att hitta, huvudsaken är att den sitter så att larm går innan man når den.
 
trojlee skrev:
Har fått hem mitt powermax complete nu:)....men ni som kan det här med larm...vart bör jag placera
huvudenheten?Har tänkt sätta en knappsats innanför dörren och en i garaget....
/
M
I ett rum med deckare utan fördröjning är en bra plats för den. Mitt larm sitter med knappsats innanför ytterdörren (skyddad med fördröjd magnetkontakt så man hinner knappa kod), deckare i vardagsrummet och enheten placerad på en dold väggyta. Tjuven kan ta sig in i rummet men inte utan deckaren löser ut. Nästa deckare tar i princip hela övervåningen och magnetkontakter sitter på de dörrar där de behövs utöver entrén.

Larmet är installerat av installatör från känd, stor och rekommenderad aktör så det är inget jag hittat på :D
 
jag har ju en öppenspis i ett rum där det kommer sitta en deckare...kan den göra så att deckaren löser ut??
/
M
 
ja, det kan den absolut göra. Får du varma luftströmmar kan det ge falsklarm
 
Jag skulle då använt en kombideckare (ir+mikrovågor) och monterat den så att den inte ser direkt mot spisen.
 
trojlee skrev:
jag har ju en öppenspis i ett rum där det kommer sitta en deckare...kan den göra så att deckaren löser ut?
Ska du elda när du inte är hemma?
 
Nyfniken skrev:
Ska du elda när du inte är hemma?
hehe, bra poäng där...men ibland kanske man har laddat på en brasa och
sen åkt bort en stund. Det händer ju inte SÅ ofta om jag ska vara ärlig
men skulle kunna hända:). Får kanske tänka om på placeringen av den
deckaren....d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.