Stefan N skrev:
Skulle vara intressant om nån från Tradera kunde förklara deras beteende? Varför stängs inte auktioner ner fortare osv.
Kan ju alltid skriva ett klagomål på www.fairshopping.se
 
phl skrev:
Är verkligen risken för bedrägerier så mycket mindre med krav om e-legitimation? Det är ju inte så polisen eller för den delen Tradera har så där vansinnigt svårt att klura ut vem som står bakom ett konto även om falska personuppgifter uppges.
Med tanke på hur folk beter sig på internet så är det väldigt många som fortfarande TROR dom är helt anonyma, och dessa personer skulle nog sluta med bedrägerier på Tradera ifall dom var tvungna att identifiera sig.
 
Vet inte hur det funkar nu på Tradera, har inte sålt/köpt där på ett tag, Vet iaf att för några år sedan så var Traderas lösning när diskussionerna blev för många om kopior/bedragerier etc på deras forum att helt enkelt stänga forumet. Håller med föregående talare, tror det ligger i Traderas intresse att så mycket som möjligt säljs oavsett om det är kopior eller inte. Money talks.
 
Har rätt svårt att tro att bedrägerierna på Tradera skulle minska om man var tvungen att identifiera sig. Problemet borde snarare angripas av Tradera och ett svenskt polisväsende som har tid till annat än de tyngre brotten. För mig är det helt obegripligt att Tradera inte tar tag i problemet då det är otroligt uppenbart när en säljare flippar ur. Det samma gäller för övrig t Blocket. Tog mig tre dagar att identifiera två hälare (inte som person utan som säljare) på Blocket som sålde cyklar i Malmö. Deras aktiviteter fortsatte i över ett halvår efter detta, precis samma mönster och trots anmälan.
 
Att handla på tradera överhuvudtaget verkar ju inte sunt? Samtliga verktyg, maskiner och elmaterial som jag studerat där har hamnat på överpriser i tanke på att 90% är begagnat eller säljs privat utan garantier och returrätt. Hur kan man betala 400 kr för en tom Festool systainer? Bara roande att se hur bedragare efter bedragare lurar folk som vill köpa märkesmaskiner och märkesverktyg till "fyndpriser".
 
micke_t skrev:
Håller med föregående talare, tror det ligger i Traderas intresse att så mycket som möjligt säljs oavsett om det är kopior eller inte. Money talks.
Tradera får ju sina inkomster från säljarna, så dom är ju beroende av seriösa säljare som betalar sina fakturor, dom får inga pengar av bedragare som registrerar konton med falsk uppgifter.
 
micke_t skrev:
Vet inte hur det funkar nu på Tradera, har inte sålt/köpt där på ett tag, Vet iaf att för några år sedan så var Traderas lösning när diskussionerna blev för många om kopior/bedragerier etc på deras forum att helt enkelt stänga forumet. Håller med föregående talare, tror det ligger i Traderas intresse att så mycket som möjligt säljs oavsett om det är kopior eller inte. Money talks.
Det förekommer än idag att tradera raderar trådar på facebook där de har sitt forum som berör användare som lurar folk. Fast nu har tradera faktiskt startat upp en speciell tråd endast till för att anmäla misstänkta annonser och de verkar tillåta mer öppna diskussioner om uppenbara bedragare och att man får nämna användarnamnen på dessa bedragare vilket var helt bannlyst tidigare.

Så en viss förbättring verkar ha skett senaste månaderna, det kanske beror på de två stora bedrägerihärvorna som fått en del uppmärksamhet senaste året/åren.


phl skrev:
Har rätt svårt att tro att bedrägerierna på Tradera skulle minska om man var tvungen att identifiera sig. Problemet borde snarare angripas av Tradera och ett svenskt polisväsende som har tid till annat än de tyngre brotten. För mig är det helt obegripligt att Tradera inte tar tag i problemet då det är otroligt uppenbart när en säljare flippar ur. Det samma gäller för övrig t Blocket. Tog mig tre dagar att identifiera två hälare (inte som person utan som säljare) på Blocket som sålde cyklar i Malmö. Deras aktiviteter fortsatte i över ett halvår efter detta, precis samma mönster och trots anmälan.
Jag tror antalet bedrägerier skulle bli något färre då de mindre förslagna bedragarna skulle bli avskräckta medan de mer förslagna / professionella inte skulle bry sig utan fortsätter ändå med eller utan målvakter.

Gruvberget skrev:
Att handla på tradera överhuvudtaget verkar ju inte sunt? Samtliga verktyg, maskiner och elmaterial som jag studerat där har hamnat på överpriser i tanke på att 90% är begagnat eller säljs privat utan garantier och returrätt. Hur kan man betala 400 kr för en tom Festool systainer? Bara roande att se hur bedragare efter bedragare lurar folk som vill köpa märkesmaskiner och märkesverktyg till "fyndpriser".
Givetvis så gäller det att vara påläst innan man bjuder på något på tradera så man vet om det är lönt att bjuda, om man bara tjänar några hundra kronor på affären och man inte får kvitto och garantier är det lika bra att köpa den i en affär om du frågar mig.

Däremot kan man göra fynd om man bara har tålamod och håller koll, förr eller senare så dyker det upp ett tillfälle att göra ett klipp och det är då man kan slå till. Personligen har jag som mål att aldrig betala mer än 50% av värdet på produkten om jag ska köpa den på tradera mot för vad den kostar i en vanlig butik, då ska det även vara billigare än att importera samma maskin själv från t.ex england eller tyskland alternativt usa osv.

Fast många har inte koll på vad saker kostar så det är inte ovanligt att vissa saker säljs för samma eller rent av ett högre pris på tradera än vad de kostar i vissa butiker.
 
Skickade ett mail till någon som sålde lite för många mobiltelefoner på blocket en gång. Skrev under med @polisen.se eller något sådant, och jäklar vad fort de annonserna försvann. Sen såg jag inga mobil annonser på ett bra tag.
 
Daniel78 skrev:
Tradera får ju sina inkomster från säljarna, så dom är ju beroende av seriösa säljare som betalar sina fakturor, dom får inga pengar av bedragare som registrerar konton med falsk uppgifter.
Oseriösa säljare är väl åxo beroende av ett forum för sina grejer. Betalar dom bara sina avgifter till Tradera verkar det som dom får vara kvar. Har själv råkat ut för piratkopia som jag anmälde men inget hände.
 
micke_t skrev:
Oseriösa säljare är väl åxo beroende av ett forum för sina grejer. Betalar dom bara sina avgifter till Tradera verkar det som dom får vara kvar. Har själv råkat ut för piratkopia som jag anmälde men inget hände.
Jag tänkte på dom som gör stora hit & run bedrägerier som dom vi sett många av senaste tiden.
 
De som säljer piratkopior är ju återkommande kund hos Tradera så de har inte större intresse av att spärra dem. Men när det kommer till kapade konton och liknande så tycker jag att Tradera agerar snabbt. För den som kapar konto har inte för avsikt att betala provision till Tradera heller.
 
raveper skrev:
Det är rätt många som tycker illa om patric6709 nu
[länk]
Ja han står inte högt i kurs hos många, likaså lär många vara kritiska mot tradera som tydligen inte skickade ut varningsmejl till de som vann auktioner av ovanstående säljare så de inte skulle betala in pengar till honom förrän efter 2-3 dagar efter att de stängde hans konto och visste om att det rörde sig om en bedragare.

Skulle de ha skickat ut varningsmejlen direkt hade många köpare sluppit bli lurade men av någon anledning så gjorde man inte det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.