Nu har jag varit ut i regnet och mätt lite grann. Går bra att ha ett lite större än vad jag först trodde.

Skissade upp lite snabbt hur en planlösning skulle kunna bli.


planlsning.jpg
By atenza at 2011-12-18

garaget.jpg
By atenza at 2011-12-18
 
Kör du en bil som är kortare än 4,5m? eller läser jag fel på din ritning?

Gör platsen minst 5,5m. lång.
Gör mellanväggen rak istället.
Flytta mellandörren längre till höger.
 
Jag förstår ide'n med inchacket i väggen. Man kan tex stapla däck där.

Definitivt längre än 4,5 m tycker jag, upp mot 6 m. Hur skall du annars få in jänkaren!!??!!
 
Dörren till förrådet måste gå inåt, annars kan du inte öppna när bilen står i garaget. Alternativt flytta dörren som saiter föreslår.
 
Ritningar på sådär stora garage borde vara förbjudet att posta!! ;)

Med de förslag du redan fått tror jag du kommer att få ett toppengarage. När du skall ha en sidodörr skulle jag föreslå takskjutport och 3m bred. Hade du inte haft sido dörr inritad är slagportar klart bättre då du inte behöver öppna och vädra ut hela garaget om du skall hämta en skruvmejsel.

Jag gjorde ett anpassat fack för däcken i förrådet. Då slipper jag flytta på allt som man lagt på travarna. Funkade otroligt bra tills jag bytte bil och travarna helt plötsligt inte rymdes i facket längre. :(
 
Vanliga bilar tänkte jag att var ca 4 m. Men de var kanske lite snålt med 4,5. Jacket i väggen var tänkt att arbetsbänken skulle liva med väggen framför bilen. Dörren till förrådet såg jag tidigare att var fel svängd på ritningen.
Jänkare kommer nog inte att införskaffa tyvärr. ;-)
Tack för alla åsikterna, ska rita upp ett annat förslag när jag hinner!

Sent from my MB525 using Tapatalk
 
4,5m är lite snålt på längden, jag vill iaf. kunna gå ett varv runt bilen utan problem och t.ex så är V70/Passat/A6/5-serie ca 4,8m långa
 
Gör garaget så pass stort att man kan köra in en stor familjebil och lasta ur den på både passagerare och prylar utan problem. Det får också gärna finnas tillräcklig plats för en takbox ovanför bilen.

Jag hade också gärna gjort porten bredare så att man lätt kan köra in cyklar, trädgårdstraktorer, mopeder och annat kul samtidigt som bilen står där. Om du gör porten med dubbel bredd så kan garaget fungera som dubbelgarage om behov uppstår. Dörren kan du ha på sidan eller så kan du skaffa en port med inbyggd dörr.

Passa på att bygga ut carport över parkeringsplatsen när du ändå håller på.

När du någon gång ska sälja huset är det bra om då inte byggt in dig i speciallösningar som bara passar dig. På huset som jag just köpt finns en trött carport som är så låg att bilen inte går att köra in. Störande. minst sagt. Den får tjänstgöra som cykelskjul några år innan den åker bort.
 
Insåg just att jag räknade med 6 m för bilen på på första skissen, men när jag gjorde den andra så kom jag ihåg billängden fel, så därför vart det som det vart. Vet dock inte varför jag snålar med portbredden, ska nog tänka om där och ha en bred port, borde även rent estetiskt vara mkt bättre.

Carport framför garaget vill jag nog inte ha, skulle gården se annorlunda ut kanske man skulle kunna haft det, eller på sidan.
 
Portar finns ju att skaffa i alla möjliga bredder, från ~2 m och uppåt i intervaller om 25 cm. Jag drog i en 4.75m i mitt garage som till största delen kommer att husera endast en bil. Garaget är 6.1 m brett och två portar hade givit en ofördelaktig placering av stolpen i mitten som gjort "meckplacering" av bilen ganska trång på endera sida.
 
Ännu en liten skiss på garage, testa rita i SketchUp så man får en bättre uppfattning om utrymmena.
Det har nu växt till 7x9m utvändigt, snart lika stort som huset!! :wow:
Klämde dit en port på 3,5m så det ska räcka och bli över. Takhöjden är 2,4m.
Dörren mellan garage och förråd skulle kunna flyttas mera inåt mitten och fönstren ovanför arbetsbänken kan bli i vägen för hyllor på väggen, samtidigt som det ser bättre ut med fönster...
Bilen i garaget borde vara i närheten av verklig storlek, 1,8x4,7m.

Fortsätt gärna att komma med förslag och synpunkter! :)


http://www.mediafire.com/?hl65ezr7z2hdtwy
 
Nu ska jag vara lite jobbig, om du skruvar lite med bilen och har intresse för det så höj taket lite till, det är sjukt bekvämt att kunna ha en lyft!
Antingen kan du göra en lokal höjning där en eventuell lyft kan tänkas placeras.

Jag köpte mig en "däckbytarlyft", en sådan som lyfter 1m och det är f*n så mycket bättre när man ska göra något med bilen, den kan dessutom agera sågbord/arbetsbänk ;)
 
Garaget är nog främst tänkt till att förvara bilen, ska de skruvas så anlitas verkstad, så någon lyft lär nog inte komma dit i vilket fall, kanske skulle kunna klargjort det tidigare.
Främsta orsaken till garagebyggandet är för att få till ett bra förråd, samt ett ställe där jag kan ha mina verktyg, sågar och annat ifred, som det är nog samsas jag på farsans utrymmen men det fungerar inte riktigt bra rent praktiskt.
Så att få in bilen och ha den isfri på morgnarna är mest en bonus egentligen! :)
 
Nackdelen med det där upplägget är det nog blir besvärigt att dra ut cyklar och gräsklippare från hörnet längst in när bilen står i garaget och det är fullt med annan bråte. Kan man ha den hörnan närmare någon dörr istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.