Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag anlitar en entreprenör med underentreprenörer på löpande räkning.
Anledningen att jag valde honom var goda referenser från andra i området och han vill själv inte ta fast-pris uppdrag.

Mitt problem är de påslag han gör i samband med att han fakturerar och om alla dessa påsalg är rimliga. Enligt vårt avtal har han rätt att ta 10 % i entreprenörsarvode för samtliga underentreprenörer som i sin tur går på en fast timkostnad.

Det som inte står i avtalet men som ändå tas ut är:

- bilersättning (350 per dag per hantverkare)
- hyra egna verktyg (spikpistol a 350 kr per dag)

När det gäller bilersättningen har denna blivit en mycket dyr historia då vi haft 4-5 olika hantverkare som var och en skall ha denna. En bor dessutom < 2 km från oss. Är detta verkligen rimligt?

När det gäller hyra av egna verktyg är jag förvånad att en spikpistol inte skall förväntas ingå i de verktyg som en hantverkare har. Vad är rimligt här?

Någon som har liknande erfarenheter?
 
En byggare som inte har spikpistol? Det låter onekligen konstigt.

Ang. restiden bör du fråga var de utgår från (geografiskt). Utgår de från hemmet (i detta fall < 2km bort) betvivlar jag att de har rätt till så hög bilersättning?

Jag hade ifrågasatt denna faktura med hänvisning till det avtal ni verkar ha.
 
Låter som du blir blåst på pengar hela tiden. Har du inget skriftligt på någonting. Vad du gör betala ingenting för det är samma sak som att acceptera detta förfarande, om du anser att detta är fel. Nu när du har en faktura så vet du hur han tänker. Dessutom kan man undra vad för rekommendationer har du fått på honom enskilt eller på hans underentreprenörer Vem har bestämt att han skall använda spikpistol? Som entreprenör skall han hålla sig med verktyg själv om inte du har bestämt något annat. Dessutom om han inte vill lämna fast pris så kräv åtminstone ett takpris som inte får överskridas. Glöm inte att få kopior på "hans"gubbar så du vet att det stämmer med de där 10% också.
 
Thomas Lundquist
Hur mycket kostar "dom med spikpistolen" i timmen?
450-500 :- i timmen så bör en spikpistol ingå, om det är listpistol.
Vad är det som ska spikas?
 
Vi har ett ABS09-avtal (standardformulär). I detta står att inget om bilersättningar och verktyg. När det gäller resor som då dök detta upp i samband med att fakturorna kom. Samtliga hantverkare går för 500:- inklusive moms. Det rör sig om en spikpistol med kompressor. Han har spikat fasad på hela huset så det rör sig om en mycket stor yta.

Till varje faktura får vi underlag innehållande en specifikation av arbetade timmar samt kvitton på samtliga inköp. Det trista är att min byggare är nog egentligen ganska ärlig, men jag känner ändå att han saltar räkningarna.
 
Thomas Lundquist
Det var nog bra att han hyrde en spikpicka när han ska spika fasadpanel. Då är den förhoppningsvis inställd rätt så inte spiken gått in för långt i träet. Lite i dyraste laget att ta betalt för det men är det så stora ytor som du beskriver kanske det är till din fördel. Alternativet hade varit handspikat, vilket jag föredrar när det är fasadpanel som ska spikas.
 
Grejen var att det var hans egen spikpicka som han tog hyra för. Han behövde mao inte gå och hyra ngn, men tyckte tyckte att jag skulle betala ändå.

De fick spika läkten för hand (jag har lockläktspanel) så det var bara grovjobbet som gjordes med denna.
 
Han hyr m.a.o. ut sin egen spikpistol till dig, som han sedan använder för att utföra sitt jobb? Vilken lirare... Har ni inte kommit överens om ett sådant upplägg skall du självklart bestrida detta!
 
Ja jag brukar ju vara "hantverkarvänlig" om de gör ett bra jobb men det prisupplägget låter alltför udda för min smak.

Hyra av ställning, ev stämpar och udda verktyg kan jag väl köpa men hyra av standardverktyg låter krystat. Ska han begära hyra för egna verktyg så han kan skriva av dem så är frågan var gränsen ska dras

Bilersättningen är mer tveksamt dock
 
jag har en liknande fundering, jag har köpt en Flex betongslip kostade runt 5000:- trissan kostar ca 1000-1500.
Funderar på om man kan ta betalt för användningen av den... Hade jag inte köpt den så hade jag varit tvungen att hyra en, med dygnskostnad och slitage.

Hittils har jag inte tagit något extra, bara varit glad att jag sluppit jaga runt efter en....
 
Har ni inte avtalat ersättning för resor mm så borde du ifrågasätta det. Om de nu ville ha detta borde de ansvarat för att få in det i kontraktet. Diskutera, om ni inte avtalat o inte är överrens så får ni hitta en lösning 50/50?
 
Redigerat:
Jag tycker också det låter tveksamt att ta ut de avgifter hantverkaren gör utan att ha flaggat för det innan och det borde i så fall ha reglerats direkt i avtalet av hantverkaren för att slippa diskussion. Jag har full förståelse för att man som hantverkare har kostnader som man i vissa fall vill debitera separat, men då är det otroligt viktigt att man innan tydligt informerar kunden om det så att kunden innan kan ta ställning till om det är OK eller inte och framförallt att kunden på ett rättvist sätt kan jämföra olika hantverkare innan han/hon tar ett beslut om vem som man vill anlita.
 
Ja, det är jobbigt när hantverkaren "glömmer" bort kostnader som sedan dyker upp på fakturan. Skapar enbart badwill och irritation. Det som jag tagit upp här är endast två exempel. Andra exempel som jag inte nämnde var: fakturera reperation av trasigt handtag till kund (bestreds av mig), faktura 16 par arbetshandskar till 5 byggare, 16 rullar tätningstejp köpt av annan hantverkare på mitt bygge (bestreds av mig), Man kan inte slappna av en sekund när man upptäcker sådant. Det trista är att många bäckar små blir en stor å. Att byggaren sedan väljer att byta bolagsform mitt under projektet (egen firma -> aktiebolag) gör det inte lättare.
 
erinyq skrev:
Andra exempel som jag inte nämnde var: fakturera reperation av trasigt handtag till kund (bestreds av mig), faktura 16 par arbetshandskar till 5 byggare,
Håll utkik på fakturan efter storhelgerna. Inte omöjligt att det kommer att stå:
"Julklapp 2011 (delicard), 5 st á 600:-" :rolleyes:

Köper man arbetskläder åt sina anställda på kundens (direkta) bekostnad kan man ju lika gärna köpa julklapparna på samma sätt. Skrämmande.
 
nino skrev:
jag har en liknande fundering, jag har köpt en Flex betongslip kostade runt 5000:- trissan kostar ca 1000-1500.
Funderar på om man kan ta betalt för användningen av den... Hade jag inte köpt den så hade jag varit tvungen att hyra en, med dygnskostnad och slitage.

Hittils har jag inte tagit något extra, bara varit glad att jag sluppit jaga runt efter en....
Självklart ska du kunna ta betalt för maskiner, men ifall man tar det inbakat i timpengen eller separat är frågan..

Jag hade lagt själva maskinen i timpengen, uträknat efter beräknad livslängd, och sedan fakturerat förbrukningsmateriel på samma sätt som skruv och spik, dvs efter faktisk förbrukning.

Men att ta 350:- per dag för kompressor och spikpistol tycker jag är helt oacceptabelt, så länge inte spiken är inräknat i det priset.

Säg att en kompressor och spikpistol kostar 10´000:-, och han fakturerar 280:- (jag antar 350:- är inkl moms), då skulle kompressorn och spikpistolen vara förbrukade efter knappt 36 timmars drifttid, och skulle dom vara det, då är dom inte köpta för 10´000, snarare ett paket för 1500:- på Cheapy..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.