Bygga bo är inte så dum :)
 
Njaaa så långt skulle jag inte vilja sträcka mig ;-)
 
hej! lösningen blir färdigisolerade spirorör, dyra, men det är en kort sträcka så det får gå. återkommer med bilder!
 
Hej!

Ny lösning på G! Har nu tänkt mig att bygga en kanal i typ formplyfa med 95mm isolering, täckt m plåt. Kanalen kommer att vara ca 400x400 invändigt, vilket ger plats för 2x160mm rör+2x50mm rör+1x1/2" rör för spånsug, dammsugare och kompressor.

Kanalen kommer, som tidigare nämnts, att gå mellan två byggnader. I den ena byggnaden står spånsug, dammsugare och kompressor. Den kallar jag byggnad A. I den andra är snickeriet, byggnad B.

Byggnad A är en liten bod på ca 8 m2, isolerad och med en liten elradiator siktar jag på att hålla ca 5-10 plusgrader.

Byggnad B är också isolerad och där har vi ca 21 grader.

Kanalen, som är tänkt att ha 95mm isolering går som sagt mellan byggnad A och B. Den är infäst på en lägre nivå på byggnad A och lutar ca 15 grader upp emot byggnad B.

Nu undrar jag om någon vågar gissa vad som händer ang kondens och andra konstigheter när den varmare luften från byggnad B möter den kallare i byggnad A? Kommer detta att ge oss problem med fukt inuti rören etc?
 
Stickan56
Har du planerat in en renslucka? Bara en ide som jag fick.

MVH Stickan
 
Varför skulle luften behöva mötas? Täta kanalen, stäng spjällen.
 
Stickan56 skrev:
Har du planerat in en renslucka? Bara en ide som jag fick.

MVH Stickan
inte just i kanalen, men renslucka finns i snickeriet, och därifrån kommer man även åt kanalen.
 
phl skrev:
Varför skulle luften behöva mötas? Täta kanalen, stäng spjällen.
tanken m en öppen kanal var att det då vore lätt att dra igenom alla rör. men man kan ju klart täta när allt är igenomdraget. då drar jag till m en följdfråga - ska jag täta vid byggnad A eller vid byggnad B? och kommer jag att få kondens på någon av sidorna av tätningen?
 
Hade pluggat med lite isolering i snickeriänden. Tror inte kondens är ett problem. Lös det den dag du får kondens.
 
Min Åss 2800 som jag hade stod i en bod när jag köpte den. Visserligen så var det en större maskin betyder lite mera värme från den och mindre bod på ca4m2 men där så var det bara en liten frost vakt. Boden stod mot snickerilokalen och spånsugröret var draget rakt igenom båda vägarna och det var inte tätat något speciellt och dom ledde luften rakt ut från spånsugen. Spånsugen användes inte ofta för den tillhörde en flytfirma som byggde lite större lådor ibland .

Om du tätar din bod vid dörren och ingen ventil i bodväggen och utomhus så kan du montera finfilterna i boden efter det interna filtret och släppa ut luften där sen monterar du ett rör mellan boden och snickeriet min 200mm så spånsugen inte behöver arbeta för att trycka luften vidare. På så vis får du väldigt varmt i boden och när inte spånsugen går så kommer det att läcka värme från snickeriet förhoppningsvis så slipper du montera någon form av värme som drar ström = pengar. Du har ju även andra värme alstrande maskiner där.

Mvh Pär H
 
Tänker du skicka tillbaka filtrerad varm luft från spånsugsbyggnaden tillbaka till snickeriet?
 
Finessen med de flesta spånsugsanläggningar är att ta tillbaka luften.
Att värma ny hela tiden kostar pengar.

Så Daniel behöver 2 rör.

Jag hade isolerat med nätmatta och sedan slätplåt utanpå. (med sick i sick mellan plåtsvepen.)

Protte
 
Luften från spånsug+dammsugare kommer att gå i rör tillbaka in i snickeriet. Därför kommer det i kanalen att gå:
1 st 160mm rör med spån från snickeriet till boden
1 st 160 mm rör med renad luft från spånsugen (i boden) till snickeriet
1 st 50mm rör med damm från snickeriet till boden
1 st 50mm rör med renad luft dammsugaren (i boden) till snickeriet
1 st rör m tryckluft från boden till snickeriet

Luften som sugs in i spånsug res dammsugare kommer alltså inte att släppas ut i boden, utan kommer atti vars ett rör (eventuellt kan det gå i samma rör) tillbaka till snickeriet och släppas ut där.

Både bod och snickeri kommer att ha sin egen ventilation, detaljerna för detta har jag ej koll på.
 
Är du orolig för kondens kan du sätta en avfuktare i snickeriet. Torkar virket och ger billig värme (dom fungerar som värmepumpar, energin kommer från kondenseringen av fukten).
 
S
om du bygger in rören. tänk på att göra någon lutning så att eventuell snö även regn åker ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.