Jag vet inte om jag vågar visa mina söner det här, för jag vet inte vilket utrymme vi skulle kunna ha ett biorum i. De kommer att bli helt frälsta. Det är verkligen ett gediget biorum du har byggt!
 
Nu förstår jag inte, "utrymme vi skulle kunna ha ett biorum i", allt som behövs är ju 30-40m2 o-byggd mark på tomten? :)
 
Stort grattis Det blev så jäkla bra! Som sagt lite småfix kvar bara, solfilma framför hifiskåpet. Lite kardborrelist och tyg på dörren så är det klart ;) Riktigt läckert hatten av!

Jag vet hur mycket jobb det är. Håller fortfarande på och isolerar vinden, målar taket i garaget, limmar matta i kiosken, drar radiatorrören i hela huset för att få igång värmen så jag kan limma mattan i bion mm..
Men vilket år som helst ska mitt biobygget.se bli klart.
Nu SKA du njuta riktigt riktigt mycket det är du värd. Ta hand om familjen oxå...
Mvh Niclas
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag vet inte om jag vågar visa mina söner det här, för jag vet inte vilket utrymme vi skulle kunna ha ett biorum i. De kommer att bli helt frälsta. Det är verkligen ett gediget biorum du har byggt!
Tack :)
Men som Daniel säger: Har man inte utrymme för ett biorum så kan man ju alltid skaffa sig! Titta bara på Niclas projekt, han bygger en ny kåk för att få plats med bion! :)
 
biobygget_se skrev:
Stort grattis Det blev så jäkla bra! Som sagt lite småfix kvar bara, solfilma framför hifiskåpet. Lite kardborrelist och tyg på dörren så är det klart ;) Riktigt läckert hatten av!

Jag vet hur mycket jobb det är. Håller fortfarande på och isolerar vinden, målar taket i garaget, limmar matta i kiosken, drar radiatorrören i hela huset för att få igång värmen så jag kan limma mattan i bion mm..
Men vilket år som helst ska mitt biobygget.se bli klart.
Nu SKA du njuta riktigt riktigt mycket det är du värd. Ta hand om familjen oxå...
Mvh Niclas

Tack :blushing:

Det kanske hade fungerat med folie eller tyg på dörrarna. Men hur ska jag göra med dörrkarmar och smygar som också är vita? De är ju jättejobbiga att klä med något..
 
stew skrev:
Tack :blushing:

Det kanske hade fungerat med folie eller tyg på dörrarna. Men hur ska jag göra med dörrkarmar och smygar som också är vita? De är ju jättejobbiga att klä med något..
Draperier!

Det måste vara det enklaste, draperier i något svart tyg, som hänger i en skena ovanför dörren.
 
För att få bukt med "diod"-lysandet så skulle jag löst detta i två steg med hjälp av typ solfilm som du tänkt.

Jag skulle köpt en ganska ljus solfilm och satt på dörrarna och sedan kompletterat med en lite mörkare på själva enheterna där det störande lyser från.

För övrigt är jag helt makalöst imponerad av både ditt bygge och din fight mot sjukdom och dessutom mitt i allt bli pappa. thumbs up!!
 
liverpoolarn skrev:
För att få bukt med "diod"-lysandet så skulle jag löst detta i två steg med hjälp av typ solfilm som du tänkt.

Jag skulle köpt en ganska ljus solfilm och satt på dörrarna och sedan kompletterat med en lite mörkare på själva enheterna där det störande lyser från.

För övrigt är jag helt makalöst imponerad av både ditt bygge och din fight mot sjukdom och dessutom mitt i allt bli pappa. thumbs up!!
Tack :)

Det är inte lätt att bli cancersjuk, pappa och källarsanerare samtidigt... Har blivit gråhårig på under ett år...

Köpte en ganska mörk solfilm på biltema igår som jag tänkte testa. Men jag är rädd att den kan bli för mörk.
I den perfekta världen så skulle jag ju vilka kunna urskilja vad apparaterna visar trots allt... De säger ju ibland vettiga saker, som vilken volym man har på, kanal osv... Kanske att den jag köpte blev för mörk. Tur att solfilm är såpass billigt! Kan jag köpa och testa!

Välkommen till forumet förresten!

Mvh

Stefan
 
liverpoolarn skrev:
För övrigt är jag helt makalöst imponerad av både ditt bygge och din fight mot sjukdom och dessutom mitt i allt bli pappa. thumbs up!!
Instämmer till fullo!! d^_^b
 
Och "turen" verkar fortsätta...
Gick just ner och skulle koppla in dvd-spelaren ordentligt. Kände till min fasa att det luktade avlopp nere i biorummet igen.
Har nu en till ordentlig klump i magen (har ganska många som standard nu för tiden).
Ska prova att öppna upp ordentligt, så lukten kan vädras ur.

Troligen är det som vi misstänkte redan innan, att avloppstammen gått sönder utanför huset, under gräsmattan. Denna lukten transporteras in genom makadammet som stammarna ligger i. Nu på vintern verkar det bli tydligare. Kanske för att grundvattnet är högre?

Suck, hade hoppats på att slippa detta ett tag...
Ironiskt nog så hade vi primärvisning i förrgår. Två dagar efter så kommer den här skiten.
 
Urk, avloppslukt är inte trevligt, det har vi levt med här många gånger :(

Värst var det i våras, översvämning i källaren, avloppsvatten som kom upp genom golvbrunnen, och strömavbrott, så vi kunde inte vädra ut heller för då hade vi fryst ihjäl här inne..

Det gick nog åt 20 doftspray-burkar och en hel ask med panodil den dagen.

Grannen har också problem med avloppslukt i källaren ibland, och är också övertygad om att lukten kommer utifrån, men jag har aldrig varit med om att lukt tagit sig in på det sättet, utan källan brukar finnas inomhus, så länge man inte har öppet eller har friskluftsventiler som lukten kan ta sig in igenom.
 
Äsch. Jag får inte ihop det. Vet inte varför det luktar avlopp där nere än.
Men till det positiva så luktar det av någon anledning inte längre. Har försökt vädra, men det är inte det som är lösningen.
Öppnade även lite på locket till septiktanken så det blir lite avluftning där. Har ingen avluftning vid tanken, bara på taket, vet inte om det är rätt.

Det ska komma hit en gubbe (högst otroligt, men möjligt, en tjej) med en inspektionskamera och kolla vad felet kan vara.
Troligen är avloppet trasigt. Men varför kommer bara lukten in vintertid? Har det med kylan att göra? Högt grundvatten?

Hoppas att jag kan få ett tydligt svar från inspektörn så jag kan släppa detta ett tag.
 
Dum fråga kanske,
men
har du kanske några golvbrunnar eller vattenlås som inte används vintertid så kan vattnet i dem torka ut och avloppslukt komma in bakvägen så att säga.
Du kanske redan har kollat det här, men annars är det ett förslag värt att tänka på

lycka till
 
Alltid när någon för frågan om avloppslukt på tal så är jag inte sen att påpeka att även kolla alla rörgenomföringar ordentligt. Jag har i två olika boenden stött på samma sak nu; avloppsrören är hela, vattenlåsen är rensade och fungerar och ändå stinker det avlopp. Båda gångerna har det varit genomföringen där avloppet från handfat (ofta 40 mm rör) går ner i golvet och ansluter till de grövre avloppsrören, där är det oftast en gummimuff inblandad. Och denna blir gammal och spricker och släpper igenom stanken.
Nu vet jag inte om du har några genomföringar i eller nära biorummet, men det är iaf en enkel sak att kolla och åtgärda.

Sedan har jag en teori varför detta bara uppträder ibland och mest vintertid:
Det KAN vara så att avloppsledningarna utomhus får minskad avluftning på vintern när snö och is tätar kring rensbrunnar och andra lock, så att stanken söker sig andra vägar.
Det kan också vara så att på vintern eldar och värmer vi upp våra hus mer, och då vill ny luft sugas in från alla möjliga springor.
 
Redigerat:
stew skrev:
Då jag är livrädd för att få fukt i källaren igen så bestämde jag mig för att försöka få till en ventilerad lösning.
Hur har du gjort med OSB och gipsskivorna på väggarn ? De ser ut att ligga direkt mot betongplattan i nederkant, är inte det en risk för fukt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.