Hej!
Har köpt ny spis och undrar en del om kabeln som ska sitta från proppskåp till perilexuttag. I bruksanvisningen står att man ska använda 3g4mm kabel. Idag sitter det en 5g2.5mm kabel. Måste jag byta till en större kabel eller är det säkert att använda kabeln som sitter? Spisen är på 400 v och ska kopplas till tre proppar, 9700 kw effekt. Är inte så hemma på sån här el och får lite olika besked. Tack på förhand.
 
Är det 16A proppar räcker ju 2.5mm.
 
5g2.5mm Räcker alldeles utmärkt
 
Anvisningen låter väldigt konstig. För den föreslagna ledningen är en 3 ledare, det kan aldrig fungera för en 3 fas inkopplad spis.

Däremot om man har en spis avsedd för 1 fas (1 säkring, 230V). Då räcker 3 ledare, en fas en nolla och en skyddsjord. Då är det vanligt med 20A säkring, vilket kräver 4 kvmm ledning från centralen till spisen, sedan så kan man gå ned en klass på själva anslutningskabeln från väggen till spisen, den kabeln ligger ju inte inbyggd och fär därför bättre kylning. Dvs i 20A fallet räcker det m,ed 2,5kvmm på den kabeln.


OM din spis nu är avsedd för 3 fas, då är ett absolut minimum 4 trådar. Dte skall vara 3 faser och en skyddsjord, och i ditt fall borde det räcka med en 1,5 kvmm anslutningskabel, men det skall vara 2,5 kvmm från centralen om det är säkrat 16A.

Mera vanligt är att spisar kräver 5 ledare. Dvs 3 faser, 1 nolla och en skyddsjord. Spisen tar ut 400V genom att koppla in värmeellementen mellan faserna, spänningen där är 400V. Sedan drivs ofta reglerelektroniken på 230V och även ugnslampan som tas ut mellan en fas och nollan.

Så inkopplingsanvisningen låter som de är avsedd för en enfas spis, då är frågan om du har fått fel spis, eller fel version av inkoppl. anvisningen.
 
Tack för snabba svar! I bruksanvisningen står: Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag avsäkrade med max 25A, ledningsarea 3x4mm2. (Tror att de tycker elektrikern själv ska räkna ut att jorden tillkommer). På kopplingsplinten bakpå spisen sitter fem uttag plus jord. I uttag 1 sitter brun ledare, 3 svart och 5 grå. Och så jord då förstås. Om jag har förstått saken rätt så är 16A säkringar+5x2,5mm2(standardspiskabel) kabel, perilexuttag ok att använda? Och så bara i med kontakten från spisen i uttaget. Och att 3x4mm2 kabeln ska man ha om man har 25A säkringar. Rätta mig gärna om jag har fel. Blev lite rörigt :)
 
Redigerat:
Göran.W
Har du 5 uttag till elen är det en 230 volts spis som kan kopplas till 3 fas nolla + jord.
Vid 1 fas koppling krävs 3x4mm2 och det är nog det dom syftat på.
Manualer kan vara allt annat än pedagogiska.
 
Enheter med sladd ska vara anslutna till jordade vägguttag
Verkar vara så att om spisen levereras med anslutningskabel så är det en treledare. Men då kan det inte vara en 400V-spis.

Det råkar inte vara en Husqvarna/Electrolux? Dom har tidigare visat exempel på knäppa installationsanvisningar.

Fota märkskylten och plinten bakpå spisen!
 
Hej! Kan tyvärr inte ta några foton (ingen kamera). På märkskylten står 400V~/3~/2~. Det är en Bosch modell Hce722320V. Den finns som 230V också så bruksanvisningen gäller för bägge. Och det finns fyra ledare, jord, brun, svart och grå. Så det finns fem uttag men bara tre som används, plus jord. Deras 230V spisar levereras utan sladd och 400V med.
 
Redigerat:
Du har troligtvis helt rätt kabel till din spis.

Se bara upp för att den går att koppla om för 2 eller tre faser (3~ / 2~). Eftersom du har trefas (fem ledare) så ska du köra på kopplingen för trefas.

Kabeln som sitter på gamla spisen kan gå att använda, men det finns en risk att det bara är en fyrledare utan nolla (syns oftast direkt på att ett stift "fattas" på en gjuten perliex-hane).
 
Hej igen!
E jag helt ute och reser men är inte nollan blå? I perilexkontakten sitter jord, brun, svart, grå. Sista stiftet, överst till höger är inte kopplat. Tanken var tre 16A säkringar, 5x2,5mm2 eklk, perilexkontakt och sen spis. Slipper jag byta kabeln som sitter (5x2,5mm2) så är det jättebra, men är det inte säkert är det bättre att byta.
 
Redigerat:
Göran.W
Är det en 400 volts spis används inte nollan.
Du kan lungt använda befintlig kabel om den är frisk.
Man låter bara bli att koppla nollan.
 
Supertack för all hjälp, jag har lärt mig jättemycket idag. :D Mvh Rikke
 
Tryck dit en 5*1,5mm2 istället för att använda din gamla kabel (om den är 4 ledare) som yxis säger alltså!

Använd inte din gamla kabel om det är 4ledare!!
 
Pratar vi om samma kabel i alla inlägg här?

Gruppledningen mellan central och perilexuttag är alltså idag en 5G2.5 mm2?
Den är i så fall helt ok.

Och anslutningskabeln till din gamla spis är en fyrledare där nollan inte är inkopplad i perilexstickproppen?
Den är då också ok att flytta över till den nya spisen. 1.5 eller 2.5 mm2 går bra vilket som. Eftersom spisen är märkt "400V~/3~/2~" så behöver den ingen nolla. (Men står det t.ex "400 V 3N~" så ska den ha en nolla.)
Den ska sedan kopplas in enligt alternativet för 3 faser vilket bör framgå tydligt av inkopplingsanvisningen bakpå spisen. Det kan innefatta att några byglar ska flyttas på anslutningsplinten.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
det smög sig visst in ett "n" i min hjärna, klart de är så...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.