Hej!

Fick tillträde till vårt nya hus härom månaden och renoveringen går i rasande takt både med hantverkare på total omstrukturering av kök och badrum och själv på ytskikt i 5 rum.

Så allt springer på liiite fort och man kommer ganska långt in på fel väg innan man nyktrar till och korrigerar.

I ett rum jag håller på med är väggarna inifrån bestående av Tretex(15mm)-Stående spåntad plank (60mm)-vindpapp-ytterpanel. Ingen isoering alls.

Dessa väggar går i vågor och har ett antal tapeter sen 1943 så jag tänkte helt sonika för att behålla tretexens isolerande förmåga sätt gips (13mm tjockt) över tretexten och få en fin jämn yta att måla.

Överallt där det behövde riktas/rätas la jag masonitbitar (2400mm remsor) under skruvarna.

MEN där gipset ligger direkt mot tretexen är liksom underlaget för mjukt och gipset har inte stöd nog så det liksom knäcks väldigt lätt innan skruvskallen hunnit sjunka ner i gipset. Kollar man bakom gipsskivan är det typ en femkrona stort nersänkning runt skruven.

Tyvärr var detta första gången jag monterat gips och tyckte bara det var väldigt krånglig och använde sjukt mycket skruv istället (2000st för 43m²), och förstod inte problemet. Ibland gick det bra och jag trodde det hade med min fingertoppskänsla, stjärntecken eller dylikt att göra.

Vad jag inte förstod i min boastress är att masoniten, även om den är tunn, räcker för att lasta av gipset på undersidan så allt beter sig som det ska (tror jag). Så typ sista 20% av rummet blev fint!

Så gips på tretex = NEJ!!!! tretex och gips är problem.
Gips med masonitremsor under skruvarna = JA (tror jag). Men typ tunna reglar är säkert bättre.

Tyvärr sitter allt på plats och det är spacklat (och jag tror det sitter, framtiden får utvisa).

Men ett tips till er andra som funderar runt detta.

Fråga: Kan man typ använda MDF-skivor istället för gips när jag fortsätter i andra liknande rum? Känner mig bränd på gips just nu.
 
Redigerat:
Den isolerande effekten av Tretex kan du bortse ifrån, det är i stort sett försumbart.
 
  • Gilla
Trasigaskor
  • Laddar…
Jag har satt renoveringsgips på tretex utan problem....
 
Och jag har satt vanligt gips på tretex utan minsta problem.
 
  • Gilla
Malinda Phillips
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag har satt renoveringsgips på tretex utan problem....
Jag också.
 
Vi tog bort Tretexen och satte gips på plankväggarna. Det är också lit klurigt eftersom de inte heller är direkt plana. Det blev en del skärande och limmande förutom skruvande för att få gipset att sitta.
 
Stefan N skrev:
Den isolerande effekten av Tretex kan du bortse ifrån, det är i stort sett försumbart.
Tretex har nästan samma isolervärde som vanlig isolering sen blir ju effekten av 15 mm inte så stor oavsett vilken isolering man har.
Men i den ovan beskrivna väggen är tretexen 1/3 del av isoleringen plus att risken för kalldrag bakom gipsen vid blåsväder minskar betydligt, flerskiktsprinsipen gäller även för hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stoof
  • Laddar…
Jag kommer att göra detta om någon vecka eller så. Har räknat med vissa av de "incidenterna " som du skriver men det r värt att spackla upp det och slippa skruva det direkt på träplanken för att det måste vara en mardröm.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
larsbj skrev:
Tretex har nästan samma isolervärde som vanlig isolering sen blir ju effekten av 15 mm inte så stor oavsett vilken isolering man har.
Men i den ovan beskrivna väggen är tretexen 1/3 del av isoleringen plus att risken för kalldrag bakom gipsen vid blåsväder minskar betydligt, flerskiktsprinsipen gäller även för hus.
Tack för räkneexemplet Larsbj! Jag hade tänkt i dom banorna men inte riktigt analyserat det hela i detalj.

Jag var idag och handlade gips och masonitband till rum2. Masoniten gör jätteskillnad så jag tänker inte chansa trots att det verkar gå fint för dom flesta. Blir som att sätta reglar/gles fast extremt tunt. Är det ojämnt är det bara att lägga på till dubbla eller tripla lager där det behövs. Denna gång blir det ordning och reda med masonitband var 45cm redan innan gipset kommer på plats.

I taket blir det nog riktig gles så kan man flytta runt lite lamputtag också.
 
Redigerat:
pinebar skrev:
Vi tog bort Tretexen och satte gips på plankväggarna. Det är också lit klurigt eftersom de inte heller är direkt plana. Det blev en del skärande och limmande förutom skruvande för att få gipset att sitta.
Limma gipset mot planken? Hade lite tankar på att kanske ta bort tretexen på innerväggar och behålla på ytterväggar men har inte riktigt tänkt klart.
 
baljbalj skrev:
Limma gipset mot planken? Hade lite tankar på att kanske ta bort tretexen på innerväggar och behålla på ytterväggar men har inte riktigt tänkt klart.

det finns säkert hundra sådana tips, men det blir genvägar till en renovering som slutar i kattskit, om jag får uttrycka mig så. Jag förstår inte varför det skall vara så svårt, att göra det rätt från början. När det gäller gips, så är detta ett av de bästa väggmaterial vi har idag, och det går bra att sätta detta framför tretexen, men man får regla upp till en ny vägg, om man ställer krav på att väggen skall vara rak och slät, som i alla nybyggen.
Ganska enkelt; använd t ex gles 28X70, som då inte bygger ut så mycket. Börja med att sätta de båda yttersta= en i var hörna, inte ända in i hörnet, ca 10--20 mm ut på väggen. Reglarna stående, loda in dom och använd mazonitebitar bakom regeln för att få den rak, om underlaget är ojämt. När de båda yttersta är satta, är det enkelt att med en rättstock (rak bräda) skruva upp de andra reglarna däremellan, med måtten 600mm cc.
Här är nu en rak och slät vägg, att skruva gipsen på. Finns det fönster, dörrar...får man växla av och rama in smygarna och dela upp måtten mellan reglarna, mer än 600mm mellan reglarna funkar inte, då skivornas byggmått är avsett för detta. Så här går det till när vi bygger om gamla kåkar, tar inte så lång tid, och så blir det bra och kunden blir nöjd. Men visst gåååååår det att spika, limma, häfta, binda upp gipsen utanpå tretexen, men den skivan blir med tiden lika sned o krokig som det var tidigare.
 
baljbalj, Du talar om remsor på 2400mm!! Om du reglar upp som jag förklarar, så använder du bitar av mazonite t ex 70X70mm, dessa skall vara mellan tretexen och regeln, just där skruven skall sitta, för att rikta upp väggen. Använd 5 skruv på de stående reglarna, å andra sidan tror jag inte brädeväggen innanför tretexen är så krokig. Inte helt fel att sätta vindpapp utanpå tretexen, innan gipsen, då det kan vara fukt i vinden som blåser in i väggen, och medför att tretexen buktar.
 
Japp, 2400mm. Dom hade inte 2600mm. Detta för att bygga så lite som möjligt utåt rummet. Reglar hade varit underbart men jag försökte mig på en genväg genom att sätta direkt mot tretex vilket inte gick så bra.

Vet inte var mycket krokigt är för en vägg men det fanns ställen där det liksom gick in en bula mitt i en gipsskiva som fick bäras upp av tre masonitband längs varje långsida och låg direkt mot på mitten.
 
Att inte riva av tretexen och isolera ordentligt när man har chansen är ju HELT vansinnigt.
 
Nja, om man ska ge sig på en större renovering så håller jag med dig när det kommer till ytterväggar men handlar det om att på innerväggar och man bara vill ha en bra yta att ytbehandla så funkar renoveringsgips jättebra direkt på tretexen. Visst kan man riva ner tretexen och sätta gipsskiva istället men det ger inte mycket mervärde...snarare merarbete.
Att däremot sätta vanligt gips på tretex leder ofta till merarbete vid dörrar och fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.