Hejsan Per

Detta tycker jag skulle vara riktigt rolig att få vara med på.

Och det kan vara lämpligt eftersom jag precis är i färd med att inreda ett litet snickeri i källaren där det är granit-grundmur i vilken det ska fästas en hel del saker. Här finns också betongväggar och tegelskorsten att provborra i. Jag har följande maskiner att göra jämförande tester med. Metabo UHE 28 plus multihammare, Bosch grön slagborrmaskin och en 1500w Meec+ billighetsborrhammare från biltema som övertygade ganska bra när jag spräckte bort 6 ton granit i källaren. Som borrmaskin och skruvdragare kommer den matchas mot Makita och Atlas Copco batterimaskiner.

Jag har nyligen skrivit några kommentarer i trådarna om Bosch PBD 40 pelarborr och Scheppach Sänksåg som är lite åt "test"-hållet till, även om jag bara tittat på maskinerna i butik.

Här är tråden om PBD40

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/184113-bosch-pbd-40-nagon-som-provat.html

Jag kör också mycket med batteriverktyg, har 6-7 st makita LXT maskiner + dewalt, atlas copco, bosch, senco och kanske nån mer jag inte kommer på på rak arm. Så jag har lite koll även där vad gäller batterier, laddare m.m.

Jag är en äkta DIY, inget proffs alltså. Å detta är ju en sajt för konsumenter, så jag tycker så klart att det är vi som ska testa grejerna också ;)

Jag är en hyfsad fotograf också och tar gärna lite bilder m.m. för att bidra lite extra till test-recensionen.

Min främsta motivering till att jag vill testa maskinen är helt enkelt att jag tycker det vore roligt att få vara med och göra ett test och skriva om det.

Jag är också gärna med och bidrar till att ta fram testmetoder, frågor etc.

Hoppas jag, och mitt engagemang i Byggahus har övertygat dig :)

Mvh Thomas
 
Redigerat:
Min pappa sa alltid till mig när jag var liten att "ger man något till Tobias och det håller i 5 minuter så håller det för allt". Det säger ganska mycket om hur jag är med produkter. Oftast brukade jag ta isär alla grejer, ibland gick de att få ihop dem och biland så blev det en hög skruvar över. Jag insåg ganska tidigt vikten av att köpa bra prylar sedan jag köpt en borrmaskin för 99 kr på rusta som bara sket sig.


När jag sedan försökte sätta upp hyllor i min första lägenhet med pappas gamla 400w black & decker så kallade "slagborr" samt med en billig ÖB betongborr så slutade det med en avbruten borr, förstörd tapet och ett hål som var 2cm djup. Nästa samma öde fick mitt tak i min nuvarande när jag skulle montera takskenan till en skjutdörrsgarderob. Efter 2 smälta borrar och ett hål som var 2cm djupt så gav jag upp och köpte mig en blå slagborr. Dock skulle det vara intressant att testa hur en batteridriven maskin står sig emot en sladdvariant. Framförallt som den batteridrivna maskinen ser ut att vara väldigt liten och smidig. Jag skall inom en snar framtid byta kök och då kommer det att behöva borras ett antal hål i väggarna som består av hård betong. Att göra detta med en sladdmaskin skulle fungera, dock så verkar en batteridriven liten och smidig apparat vara utmärkt för det jobbet.



Jag har även tillgång till ett antal andra betong, trä och metallföremål där håltagning skulle kunna testat för ett bra resultat. När jag sedan har skruvat isär testmaskinen för att se innandömet hoppas jag att alla skruvar hittar sin rätta plats igen. Annars får jag ta sprängskissen till hjälp för att lösa problemet. =0)
 
Hade varit mycket intressant att testa denna tingest. Jobbar som arbetsledare på ett betånghåltagningsföretag (lika jobbigt att skriva varje gång :) så många borrhammare passerar mina händer. Vi har aldrig använt batteridrivna maskiner så det hade onekligen varit intressant att se om den skulle få tummen upp av borrarna. Kan tänka mig att låta den hårdköras av två borrare, en till två veckor var kanske kan vara lämplig tidsintervall. En från gamla gardet (ni vet, inget nytt går för sig) och en av mer modernt typsnitt.
 
Kul jul grej!

Jag har inte sett maskinen tidigare och man måste vara medveten om att den bara ger 1J i slagenergi, Mao inget man bilar upp ett källargolv med.
När det gäller testmetoder så blir det svårt att skapa en absolut objektiv metod om maskinerna skall testas på olika håll utan det bästa är ju att ställa maskinen mot andra produkter och jämföra med både objektiva och subjektiva tester.

Då det handlar om en liten batteridriven borrhammare så är det ju som klippt o skuret att jämföra den mot en slagborr då detta är en väldigt vanlig diskussion på verktygsforumet.

Själv har jag bla en blå Bosch 18V slagborr och jag tror att många skulle uppskatta att en gång för alla få klart för sig om skillnaden mellan maskintyperna. I övrigt så har jag en simpel nätdriven borrhammare av "Lidl" modell och även här så kan jag se en riktigt intressant jämförelse.

Så jag ställer jättegärna upp på detta. :)
 
Om vi ska vara helt demokratiska, föreslår jag att vi startar en omröstning om vilka som ska testa.
 
Tack alla för anmält intresse. Jag har nu valt ut mycke_nu, Nimajneb, phl, mattiasp och Thomas59. Kontrollera så att era kontaktuppgifter är korrekta i profilen och PMa mig så att jag vet att det är gjort. Hur lång tid behöver ni på er för att testa?
 
Två veckor för grundläggande test sedan komplettering efter långtidsanvändning efter säg 4-6 månader.
 
Finns maskinen på plats tills mellandagarna så kommer första utlåtandet innan nyår, sedan som phl skriver så får vi fylla på kontinuerligt över tiden när vi använder maskinen.
 
Har en del tankar om vad jag tänkte testa på maskinen. Vill dock inte skriva dem här i tråden då det är roligare om varje testare kör efter eget huvud. Är det någon forummedlem som önskar något speciellt testmoment eller liknande så ska jag göra mitt bästa för reda ut det.
 
Tack för förtroendet. Jag räknar med att vara klar med mitt testupplägg före trettonhelgen. Räkna med att jag sabbar eventuell garanti redan dagen efter maskinen kommer... ;)
 
phl skrev:
Är det någon forummedlem som önskar något speciellt testmoment eller liknande så ska jag göra mitt bästa för reda ut det.
Jag tycker jag har varit tydlig med mina högt ställda förväntningar på detta testande tidigare i tråden så missa inte möjligheterna till seriöst testande som julen ger er.....
 
Thomas59
Tack för förtroendet. Det ska verkligen bli kul. Första intrycket kan ni få efter några dagar. Runt trettonhelgen sen för en första mer utförlig rapport och därefter löpande rapporter i form av långtest om ni så önskar.

Langa över den bara så kör jag igång!

Eder testare
Thomas
 
Maskinerna är nu ivägskickade. Den beräknade leveranstiden är en dag.
 
mattiasp skrev:
Tack för förtroendet. Jag räknar med att vara klar med mitt testupplägg före trettonhelgen. Räkna med att jag sabbar eventuell garanti redan dagen efter maskinen kommer... ;)
Jag ser fram mot din recension, den blir nog helt i min smak! :cool:
 
Tomten har just fått en önskelista på långa, fina, SDS+ borrar och lite annat tillbehörsgodis!

Snart börjar det roliga! (Hustrun är dock något betänksam - för att inte säga orolig - hela huset är ju av sten. :D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.