om jag hade haft annat än trä i mitt hus hade jag gärna testat en för att se om den överlever min användning.

Jag brukar ju leka Destruction Derby med mina maskiner.
 
Jag ligger just i startgroparna för att renovera systers kök och större delen av hennes lägenhet. De hål jag hittitlls borrat är med en Bosch 18V GSR V-Li2, men skulle gärna testa något annat. Antingen större så man kan slippa släpa fram DeWalt jätte-borrhammaren, eller något mindre när det mest är puts i väggen.

Väggarna varierar mellan hård betong, tegel och en del består mest av puts.
 
Kul initiativ :)
Har en källare med lecaväggar, men den ska inte sättas igång med än på ett bra tag och i övrigt är det mest trä.

Men ser fram emot att läsa testarnas omdömen.
 
Mikael_L skrev:
Per Eskilsson.
Det är ju inte riktigt rättvist med antal inlägg (ja lite beroende på hur ni tänkt då ...) kanske inlägg/dag vore bättre ..
Men inlägg/dag är å andra sidan väldigt lätt att "manipulera" för nya medlemmar (eller gamla som skapar ett nytt konto bara för att...)

Men vad jag menar är att en medlem som har varit med sedan 2009 t.ex. kanske har nästan hälften av mina inlägg och är ju därmed lika aktiv och bidrar lika mycket till det goda forumet som vad jag gör. :)
Du missade nog att Per skrev "antalet inlägg och/eller visat engagemang".:)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Du missade nog att Per skrev "antalet inlägg och/eller visat engagemang".:)
:blushing: opps :blushing:

Ja det missade jag nog ... :blushing: *hehe*

Då är det OK, det blir nog bra.
 
O
Jag är gärna med å testar! här finns bara betong å lättbetong så långt ögat når!
Så det finns tillfällen för den att bekänna färg!
 
Mikael_L: Per la till "och/eller visat engagemang" några minuter efter att han postade inlägget, så jag tror att du läste innan han hade gjort tillägget. Det var därför du missade det.
 
Visar mitt intresse!

Är inne på 3:de hus ( gård ) att renovera och har avverkat en del borrmaskiner under tiden som DeWalt(död), Skil(Lever än trots 14 år gammal), Blå Bosch(Sjunger sista versen) samt Biltema hammar/borr(Lever än trots 80 kvm bilande av betonggolv).
Använder till enkla uppgifter som skruva en gips skruv till borrning i betongvägg där man har oturen träffa en armeringsjärn just där av hela väggens yta.

Jag bor på en gård där det är blandat av material som Betong, Leca, Trä, Plåt, Gips, sten och Eternit.

Om jag blir utvald till testperson kommer jag att fullfölja min plikt för testande av produkten och återkomma med hur det har fungerat och vad jag tycker utifrån produktens form, hanteringen, uthålligheten samt jämförelse av tidigare borrmaskiner av både låg och mellan klass som flesta användare i Byggahusforum har.

En bra borr gör det stora jobbet och jag har en del borr som fortfarande är i bra skick. Vid behov köper jag ny borr utifrån testets behov.

Tack för mig.

Mvh Thomas
 
Hade gärna tagit en borrhammare på en testtur. Har tidigare erfarenheter av diverse större och mindre nätdrivna borrhammare, såväl märkesmaskiner som noname. Batterimaskin har funnits i tankarna ett tag men då framför allt 36V-maskinerna. Testobjekt finnes såsom stenhus, betongbråte och andra hårdare och mjukare materiel.

Test skulle i mina ögon innebära körning ett minst ett par battericykler i diverse material. Jämförelse skulle göras mot mindre nätdriven märkesborrhammare. Intressanta data och noteringar från testerna skulle redogöras i text och siffror.
 
Hej,

Skulle gärna testa en.

Har haft ett lite tufft år med sjukdom, mögel i källaren, trasigt avlopp (och blivit pappa vilket är det enda positiva under 2011)
Går att läsa om här:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html
Biorummet är klart, men nu ska övriga rum i källaren fixas. En toalett, en matkällare och ett gästrum. Idag är betonggolv och väggar (i betong) kala. Det ska reglas, bygga golv, öppnas upp sätta in dörrar osv. Och idag har jag en dålig borrhammare från jula som jag kört slut helt. Så det hade varit både skoj och väldigt passande att få prova en rikitig.

Mvh

Stefan
 
Jag testar gärna. Bor i en tegelvilla med källare med väggar av betong.
Har en Biltema och en Hilti som jag lånat.
 
Jag anmäler mig också till den stora intresserade skaran!
Jag har en källare där såväl tvättstuga som matkällarförråd ska renoveras, så det kan bli både borrande och bilande. Då kan jag dessutom jämföra Boschen mot mina två andra verktyg som skulle bli inblandade i ett sånt projekt, dels en nätdriven Milwaukee borrhammare, dels en nätdriven Hilti bilmaskin. Skulle vara intressant att se hur en batterimaskin presterar mot dem.
 
Jag anmäler mig också av den anledningen att jag är missnöjd med en Bosch GBH 2-18-RE, den har vid det här laget haverat totalt och har haft den inne på reparation flera gånger. Sist ville de ha drygt 900 kr för att laga den. Detta trots att Bosch har billiga delar i reservdelskatalogen. Allmänt anser jag att den är felkonstruerad då luftintaget är placerat på ett sätt att damm, grus och liknande partiklar lätt går in och skadar vitala delar i maskinen. Även SDS-chucken var riktigt dålig då den sprutade olja på betongen, det är inte särskilt kul när man har betong som ytskikt (HTC superfloor).

Så för inte alltför länge sen började jag leta efter en ersättningsmaskin, kikade då främst på Makitas batterivarianter då jag redan har LXT paketet men det slutade med en begagnad nätdriven Hitachi DH22PG som är bättre än Boschen på alla plan, allt från balansen till hur känslig avtryckaren är. Anledningen till att jag då slutligen valde en nätdriven var att jag är allmänt skeptisk till att ha batteri som drivkälla till effektkrävande maskiner.

Men eftersom jag mestadels använder utomhus, uppe på stege, flytta runtomkring så är en batteridriven vad jag egentligen borde ha skaffat.

Då jag redan har renodlad bilmaskin från just Bosch så har jag aldrig ens tittat på en mellanstegsmaskin med bilningsfunktion utan hela tiden letat efter en maskin som bara ska användas till pluggborrning, d.v.s. så lätt och kompakt som möjligt.
Sen så har jag en klumpig Co-tech borrhammare av modell större, den köpte jag som reservmaskin då Boschen hela tiden behövde skickas iväg till reparation. Fast efter införskaffandet av Hitachin så har den inte använts.

Under den tiden då jag jobbade som hantverkare hann jag även använda en del andra maskiner, bland annat DeWalt, Hilti och Makita men samtliga har varit 2,5 kg klassen då de allra minsta verkar inte vara särskilt poppis i byggbranschen, ser mest elektriker använda minsta klassen fast jag är av den åsikten att byggnadsarbetarna går omkring med onödigt stora maskiner.

Så kontentan är att jag vill gärna ta reda på om en batteridriven borrhammare verkligen kan ersätta en nätdriven i den lägsta klassen samt huruvida Bosch´s kvalité är, de större modeller håller i alla fall bra och är förenligt med Bosch´s rykte.
 
Redigerat:
Jag hade också gärna testat, men jag skippar gärna borrhammaren och avvaktar något annat verktyg.

Men det blir svårt att få ut så mycket information ur ett test av fem likadana maskiner. Det gäller att styra upp det där så alla vet vad de ska undersöka och hur de ska göra. Men risken är väl rätt liten att resultatet blir annat än att alla är väldigt bra?
 
Finns det inte någon som kan den testa den yrkesmässigt? Vore bra med nån som jobbar på ett "rotjobb" och går och klammar rör eller kabel 8h om dagen så man ser vad den duger till i "långa loppet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.