Vi har fått fem borrar modell Bosch GBH 18 V-LI, skickade till oss från Bosch. Nu tänkte jag att några av er kanske vill testa en borr och berätta vad ni tyckte om dem. Efter testet får du behålla borren. Enda motprestation är alltså att du berättar vad du tyckte.

Ni som är duktiga på verktyg får dock hjälpa till och sätta upp en testmetod, ett schema eller några frågor som alla kan följa.

Anmäl ert intresse till mig i den här tråden senast måndagen den 19 december. Motivera gärna varför ni vill testa. Jag har alltså fem borrar, får jag in fler än fem intresserade kommer jag att prioritera efter antalet inlägg och/eller visat engagemang i Byggahus forum.

Tycker ni att det här är roligt kan vi sedan fortsätta att testa fler verktyg! Kanske skapa ett eget delforum "Byggahus testar".
 
  • bild-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har kanske inte mest inlägg, men har kört rätt många maskiner genom åren och riktiga verktyg testar jag gärna!

Har jobbat som elektriker och när man skall klamra kabel mot betong så blir det rätt många hål med borrhammaren. Ha en DeWalt borrhammare med sladd och en Makita LXT18v med slag så lämpliga test motståndare finns i garaget.
 
Redigerat:
Mikael_L
Per Eskilsson skrev:
...får jag in fler än fem intresserade kommer jag att prioritera efter antalet inlägg i Byggahus forum. Den som har flest inlägg (av de som är intresserade av att testa) får första borren, näst mest den andra etc...
Ligger jag bra till?
*hehehe* :)

Fast tyvärr så får jag stå över just en borrhammartest, då jag i princip inte har någon betong att borra i, ni vet trähus ... :)

Men jag återkommer gärna om det blir något annat verktyg, det mesta andra kan jag nog ha en någorlunda adekvat åsikt om.
 
Det där skulle passa mig perfekt. Håller precis på i källaren, så det kommer bli en del både borrande och bilande. Har tidigare (hobby) arbetat med allt från biltemas hammare till en (lånad) hilti. Dock gissar jag att mina inlägg inte kommer räcka :(
 
Mikael_L skrev:
Ligger jag bra till?
*hehehe* :)

Fast tyvärr så får jag stå över just en borrhammartest, då jag i princip inte har någon betong att borra i, ni vet trähus ... :)

550 mm tjocka kalkstensväggar kanske platsar!? :)

Det kommer blå rök ur min DeWalt när jag kör hårt så det vore trevligt att prova på något annat fabrikat!

Jag testar gärna! :wow:
 
Redigerat:
Jag har gott om betong/tegelvägg och dessutom behov av lite hål till hyllkonsoler inom närmsta tiden.
Kan dessutom jämnföra mot en relativt vanlig maskin, DFR2-24.
så.. *handupp*
 
Jag kan tänka mig att testa. Jag kanske inte har flest inlägg, men jag är djupt intresserad av att testa saker, och har ett långt förflutet på Byggahus.se, bland annat som moderator. Självklart tar jag isär maskinen och dokumenterar och bedömer. Du kan kolla nivån på mitt testintresse här:
http://www.swedishwoodworking.com/ar...n4400-bandsaw/

/Mattias
 
nimhed skrev:
Dock gissar jag att mina inlägg inte kommer räcka :(
Mina räcker än mindre, men jag hade ett perfekt tillfälle förra helgen när jag hjälpte min syster sätta upp badrummsskåp/konsoller i ett badrum med betongväggar. Min normala "gröna" Bosch hade det väldigt svettigt att orka borra för åtta mm plugg..

Hemma är det betong i hela källaren som skall göras om under vintern. Se http://www.byggahus.se/forum/el/185057-lamp-koppling-i-kallare.html och http://www.byggahus.se/forum/el/184604-egen-elcentral-i-pannrum.html, så det kommer finnas testtillfällen.. :D
 
Jag testar gärna en maskin.

Jag har allt möjligt som jag kan provborra i, lättbetong, betong, tegel, granit, natursten etc.

Jag har även utvecklat kontrollrutiner inför certifieringar och har skrivit både rutiner och protokoll, och har även skrivit rapporter till både inköpare, leverantörer och företagsledningar efter både maskin och materialtester.

Det vore ju helt perfekt med ett "Byggahus testar", där verkliga användare kan lämna sina åsikter om maskinerna, inte bara någon journalist som testat en maskin i några minuter under tidspress för att hinna möta deadline.
 
Thomas59
Jag testar gärna en maskin.

Jag är som folk är mest här på Byggahus.se. Har fram till nu hankat mig fram med allt från grannens BestTools till hyr-Hilti. Skicka över en maskin så kan jag ge "Average Joe"-perspektivet på borrhammaren, så vanligt folk förstår nyttan och om den är något att ha i verktygslådan.

Räcker enmeters betong- och stenväggar som testobjekt så har vi massor på kontoret, som ligger i en källarbunker. Där står allt fortfande på golvet (inklusive White Boarden) då väggarna hitintills stått emot alla försök till håltagning. Annars finns det jobb här hemma och i stallet.

Skriva och fota kan jag också så vad väntar ni på ;o)

Tjingeling
Eder blivande skribent
Thomas
 
Jag vill inte testa en maskin. Eftersom jag redan vet att allt blått är bäst skulle det liksom inte bli mycket av test. Däremot vill jag påpeka att jag har höga förväntningar på er som testar. Att sladdra om teorier hit och dit duger inte. Jag vill se empiriska tester. Går det att blanda julgröten? Kan man verkligen tappa den från taket utan att den går sönder? Kan man använda den blåa systainern som resväska på tjänsteresan? Passar PCn verkligen i lådan?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag kan också gärna testa. Har byggerfarenhet i grunden även om jag jobbar som kontorsråtta.

Jämför isf med ett par eldrivna borrhammare för att se hur långt en batteridriven duger.

Äger dessa just nu
1 Bosch Gbh 2-20 D
2 Ryobi borrhammare
3 Hilti te 6-c

Kan testa i de flesta material antingen i huset eller uthusen.

Har absolut inte flest inlägg men hjälper gärna till med det jag kan. Främst då försäkringsrätt, fastighetsrätt, entreprenadrätt och våtrumsbygge. Fritidsmässigt är just verktygsintresset det som tar mest tid och pengar i anspråk
 
MathiasS skrev:
Jag vill inte testa en maskin. Eftersom jag redan vet att allt blått är bäst skulle det liksom inte bli mycket av test. Däremot vill jag påpeka att jag har höga förväntningar på er som testar. Att sladdra om teorier hit och dit duger inte. Jag vill se empiriska tester. Går det att blanda julgröten? Kan man verkligen tappa den från taket utan att den går sönder? Kan man använda den blåa systainern som resväska på tjänsteresan? Passar PCn verkligen i lådan?
Det vore ju trist om alla fem maskinerna utsattes för samma test. Någon kommer säkert att blanda bruk med maskinen, men om jag för möjlighet kommer jag givetvis att sladdra om teorier, plocka ned den i molekyler och mäta en massa saker. Dessutom kanske jag testar att borra med maskinen också.
 
Mikael_L
Ja du mattiasp, om du får händerna på en av maskinerna så förväntar jag mig givetvis en fullständig metallurgisk analys av de olika stålmaterialen i maskinen.
Visst har du tillgång till en röntgenspektrometer? :)
 
Mikael_L
Per Eskilsson.
Det är ju inte riktigt rättvist med antal inlägg (ja lite beroende på hur ni tänkt då ...) kanske inlägg/dag vore bättre ..
Men inlägg/dag är å andra sidan väldigt lätt att "manipulera" för nya medlemmar (eller gamla som skapar ett nytt konto bara för att...)

Men vad jag menar är att en medlem som har varit med sedan 2009 t.ex. kanske har nästan hälften av mina inlägg och är ju därmed lika aktiv och bidrar lika mycket till det goda forumet som vad jag gör. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.