Är det någon som provat Bosch Pfs 105 och Wagner 867 som kan jämföra?
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och taket är äntligen kvistlackat 2 gånger. Till helgen blir det att testa sprutan för första gången. Man är lite nervös. Jag har lite teknikfrågor, Ni som har målat inomhustak. Står ni med armen rakt upp i en vinkelrät ställning till taket och på vilket avstånd från taket håller ni sprutan?
 
Nu har jag målat taket 3 omgångar. Man får en fin finish om man späder ut färgen rätt. Men det blir väldigt mycket damm. Ett problem som jag råkat ut för är att där jag har kvistlackat är färgen vit och fin, men i övrigt så har den en gulaktig ton. Antar att jag måste måla över ett par gånger till. Eller finns det någon annan lösning?
 
bouxesa skrev:
Nu har jag målat taket 3 omgångar. Man får en fin finish om man späder ut färgen rätt. Men det blir väldigt mycket damm. Ett problem som jag råkat ut för är att där jag har kvistlackat är färgen vit och fin, men i övrigt så har den en gulaktig ton. Antar att jag måste måla över ett par gånger till. Eller finns det någon annan lösning?

Låter som du målar för tunt.

När jag utbildade mig till lackerare och fick prova att lackera köksluckor så räckte det med 2 varv.

Vet dock ej om det ska vara någon skillnad på den färgen
 
bouxesa skrev:
Ett problem som jag råkat ut för är att där jag har kvistlackat är färgen vit och fin, men i övrigt så har den en gulaktig ton.
Det framgår inte om det är grundfärg eller slutfärg vi pratar om. Om det är slutfärgen, måste jag fråga om du har grundat innan du slutmålar?
 
bouxesa skrev:
Nu har jag målat taket 3 omgångar. Man får en fin finish om man späder ut färgen rätt. Men det blir väldigt mycket damm. Ett problem som jag råkat ut för är att där jag har kvistlackat är färgen vit och fin, men i övrigt så har den en gulaktig ton. Antar att jag måste måla över ett par gånger till. Eller finns det någon annan lösning?
Troligen hade en spärrgrund eliminerat problemet. Misstänker att det är ligninet i virket som slår igenom.
 
Kampanjen är slut nu såg jag...

Men jäklar va roligt det blivit att måla, de går av bara farten! :D
 
Många har frågat efter den större behållaren (800ml) till pfs 65. Jag letade själv i några butiker men fick bara huvudskakningar. Beställde till slut från amazon.co.uk - ca 135 kr och fri frakt om man väljer 7-10 arbetsdagar.
 
Hej, är det någon som vet eller har testat att måla järnvitrol på en husfasad med sprutan? Om ja, erfarenheter?
 
Sprutmåla fönster?
Hej,
Funderar på att sprutmåla våra brunlaserade fönster. Har sedan tidigare med helt ok resultat sprutmålat utemöbler, spåntad väggpanel och köksluckor med Bosch PF65. Men fönster vill man inte göra något dumt, speciellt inte eftersom vi har många fönster ...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
BlueBob skrev:
Många har frågat efter den större behållaren (800ml) till pfs 65. Jag letade själv i några butiker men fick bara huvudskakningar. Beställde till slut från amazon.co.uk - ca 135 kr och fri frakt om man väljer 7-10 arbetsdagar.
Tack för det tipset ! (y)
 
Bestrix skrev:
Sprutmåla fönster?
Hej,
Funderar på att sprutmåla våra brunlaserade fönster. Har sedan tidigare med helt ok resultat sprutmålat utemöbler, spåntad väggpanel och köksluckor med Bosch PF65. Men fönster vill man inte göra något dumt, speciellt inte eftersom vi har många fönster ...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Jag har sprutmålat mörkbrun laserade fönster på vårt hus från tidigt 1970-tal för ca 2 år sedan. Målartvätt, sedan slipning och spackling. Kvistar penselmålade jag med spritbaserad kvistlack. Jag använde vattenbaserad grundfärg och snickerivit täckfärg. Målade inte utsidan. Jag satt maskeringstejpen någon mm ut på glaset. Tänk dock på att använda maskeringtejp som är UV-resistent.

Dock har jag ingen Bosch spruta, utan en Earlex HVLP HV5000 spruta, som ligger något över Bosch i kvalitet, men för denna applikation tror jag inte det har en avgörande betydelse.

Slutresultatet blev helt suveränt, de ser maskinlackade ut.
 
Tack för svaret, låter ju lovande. Verkar som om jag är i ungefär samma läge som ni. Använder också den blå tejpen, bra produkt!

Har satt igång och grundmålat men fick genomslag av i grundfärgen efter en runda. Använde Alcros Bestå grundfärg ute. Tydligen kan detta hända med vattenbaserade färger. Provade i stället med en gammal Alcro Genuin grundfärg som tydligen har lacknafta som lösningsmedel. Nu ser det bra ut.
Ser att du använt en kvistlack, vilket var min första tanke. Frågade om man kunde använda Schellack, men i affären menade de att den var för inomhusbruk och kunde skadas av kyla. Eftersom jag målar hela fönstret, både utsida, insida och emellan, så föll den bort.

Kan ocksa tillägga att jag gör grundmålningen med pensel. Sprutar endast vattenbaserat. Men man rekommenderade mig i affären att även lägga Bestå grund med pensel. Är tydligen en fördel att man arbetar in färgen manuellt. Räknar med att sprutmåla täckfärgen (Bestå fönsterfärg).

Vilken färg använde du som grund och täckfärg?
 
Byggmax Alpina Snickerigrund V och Alpina Listvit. Inte högsta kvalitetsfärgen men ok till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.