Hej!
I helgens hårda blåst och regn upptäckte jag en mindre läcka där en del av taket möter en husvägg. Behöver gå upp och titta och undrar om takpannor generellt är ok att gå på eller om jag behöver ta bort pannor alt ha en liggande stege.

Huset från tidigt 60-tal är ett en-plans med vind, dvs inte samma resning som 1,5 plan så stege brukar nog inte användas generellt, men har tidigare funderat på att införskaffa en i alla fall av rena säkerhetsskäl och är öppen för det (ingen större kostnad).

Undrar om någon med större kunnande och erfarenhet kan tipsa?
Per J
 
Vi har betongpannor och det är inget problem om man trampar mitt på pannorna. Jag har råkat trampa på ett "hörn" och då kan det brytas av en bit (pannorna är ca 30 år gamla).
Jag väger ca 75 kg, men jag har även burit på saker som väger minst 10 kg.

Jag hittade en annan tråd i samma ämne:

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/64625-ga-pa-takpannor.html

/Hasse
 
B_hasse
Jag har tyvärr också ärende på taket och hoppas att betongpannorna håller trots att de är 35 år gamla och jag väger 10 kg mer. Förstår att det är viktigt att underlaget är jämnt för att undvika att pannorna går sönder.
 
Tack, verkar som att det generellt skall funka om nu inte oturen är framme eller om underlaget är fel. Funderar på en underhållsstege oavsett, kan vara bra av olika anledningar och fördelar vikten lite bättre + minskar risken att halka osv. Tack än en gång!
 
Hur är takvinkeln? Det avgör ju om det överhuvtaget är säkert att gå på taket.

Vanligen så skjuter man upp var annan panna så man får "hål" där man kan gå på undertaket,
med stöd av underliggande pannas/bärläkts överkant.
Då går man säkert och förstör inga pannor.
När man går ner igen drar man ned pannorna efter sig.
 
100kg och betongpannor. Brukar gå omkring som en hund på alla 4. Fördelar vikten något. Inga problem i mitt fall.
 
Skjut upp pannorna som KnockOnWood säger. Ingen risk för skador vare sig på pannor eller person.

Trasiga betongpannor som inte gick att ersätta har jag fö framgångsrikt lagat med Plastic Padding.
 
För att minimera risken bör jag alltså praktisera metoden att skjuta undan pannorna. Skall prova denna metod. Taklutningen, vet inte exakt men en-plans 60-talshus med vind, dvs inga 45 grader direkt.
Min tanke med en flyttbar takstege i aluminium, sk. underhållsstege, är den tanken inget vidare?
 
Per J skrev:
För att minimera risken bör jag alltså praktisera metoden att skjuta undan pannorna. Skall prova denna metod. Taklutningen, vet inte exakt men en-plans 60-talshus med vind, dvs inga 45 grader direkt.
Min tanke med en flyttbar takstege i aluminium, sk. underhållsstege, är den tanken inget vidare?
Flytta undan pannor? Är det någon som testat den metoden verkligen. Jag skulle komma 2m och sen vara förstörd. Det är sjukt tungt.. Jag skulle traska på om jag vore dig. En stege sprider ju ut vikten mycket så ingen fara. Vafasen sotaren springer ju upp och springer omkring. Min besiktningsman sprang upp på alla taken och letade sprickor. Han vägde lätt 100kg och han lär ju veta..
 
Haha, du har nog rätt, jag får gå upp lite försiktigt så skall det nog funka. Har också försökt flytta lite pannor tidigare, sådana som jag tyckte låg lite snett, var inte lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.