Allright,

Dags att måla. Vissa väggpartier måste jag upp på taket (betongpannor) och måla. Håller pannorna att gå på? Ska man kliva nån speciell stans på pannorna?

Vill helst undvika att trampa igenom.

/fredrik
 
Jadå, de håller säkert.
 
Snailman
Det är väl bra om man kan undvika att trampa på det synliga hörnet...

trampade väl sönder 2-3 pannor när jag högtryckstvättade taket.
 
Betongpannor kan funka att skjuta upp under pannan över så får man dessutom bättre fäste för fötterna.
 
Jag har fått för mig att de är mest ömtåliga i ytter kanterna.
 
Har ju mycket med att göra hur jämnt underlaget (läkt/undertak) är men är det ok så håller pannor bra att kliva på. Min högst personliga uppfattning är ändock att väger personen +100kg så går det sönder mer pannor än < 100kg...
 
Får se till att banta några kilon då :-D

Tack för alla svar, får se hur det går
 
Jag har både tvättat taket med högtryckstvätt, monterat antenner, och målat huset gåendes på taket och aldrig trampat söner någon takpanna, så det är nog bara att gå upp. Men Snaskpelles tips om att skjuta upp pannorna är väldigt bra just för att kunna stå lite stadigare. Man blir lätt lite trött både här och var i kroppen av att gå på takpannor länge.
 
Enda stället de brukar gå sönder är om jag är oförsiktig när jag sneddar över ränndalarna och inte trampar tillräckligt långt ut från densamme. Ett par tre plattor från ränndalen brukar vara lugnt att gå på. Ingen annanstans än vid ränndalarna har jag lyckats trampa sönder någon panna. (Vikt ~100kg, OBS! Muskler :) )
 
S
Jag väger en hel del med och kan gå i dalen på våra betongpannor.
Dom gamla sköra fönderfrysta lerpannprna som byttes ut gick däremot sönder som knäckebröd under fötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.