Hej

Har precis färdigställt huset, var första natten för oss här senaste natt, och har genast börjat grubbla över ett garage.

Jag har kommit fram till att det ska vara i storlek som ett dubbelgarage, men med bara en port, och ett större utrymme på sidan, för verktygsbänk, sågar, cyklar och annat. Porten vill jag ha i ena gaveln, som blir framsidan på byggnaden samt ett förråd i bortre änden med skiljd ingång från sidan.

Frågorna börjar sen med det tekniska lösningarna. Plastens vara eller icke vara, isoleringens tjocklek, uppvärmning och ventilation o.s.v.

Har gått ifrån tankarna att dra in vatten och avlopp, och kommer nöja mej med en golvbrunn "under bilen" som går ut i dräneringen. Där blir mest vatten från smält snö och is ändå.

Har ännu inte bestämt den faktiska storleken, men funderar på en bredd på ca 5 meter. Det går kanske att gå upp till 6-6,5 meter men i proportion till huset så skulle det vara snyggare med ett som är mindre eller lägre än huset, som är ca 7 meter brett. Det blir samma taklutning och stil på garage och hus givetvis, så bredden bestämmer hur högt taket blir.

Längden så har jag mera rum att spela på, så där går det att kanske ha allt från t ex 7 meter upp till kanske 9 meter.

Alla tips och råd angående garaget tar jag gärna emot! Alltid bra med en ordentlig planering, innan man börjar bygga! :D

Infogar en skiss..
plan172.jpg
 
Redigerat:
Man kan ALDRIG bygga ett för stort garage... :D
 
Nä de är ju sant. Dock finns ju vissa begränsningar med tomtgränser och annat tjafs! :D
 
Atenza skrev:
Nä de är ju sant. Dock finns ju vissa begränsningar med tomtgränser och annat tjafs! :D
Jo det har jag själv drabbats hårt av i vårt nuvarande hus :(
Men utifrån de begränsningarna skulle jag bygga så stort det går, jag har aldrig varit med om att jag haft för gott om plats i nåt garage :S
 
Enk Projektet skrev:
Man kan ALDRIG bygga ett för stort garage... :D
Kan bara hålla med. Jag fick inte bygga mer än 30 kvm (ca7x4m), d v s ett enkelgarage med litet förrådsutrymme och det fylldes direkt. Förrådsutrymmet är i bortre delen som på din ritning. Jag tog upp en dörr mellan förrådsdelen och garagedelen och det är något jag verkligen inte ångrar.
 
Jo, en dörr emellan garage och förråd har jag tänkt på också. Beroende på vad man kommer ha förrådet till och vad man har på sidan i garaget så kommer jag kanske att sätta dit en.

Tänkte om jag skulle hålla förrådet varmt så då kanske jag bör ha diffusionsspärr bara i det rummet, och lämnar den i garagedelen, där jag kanske kommer hålla 10-15 grader istället? Eller räcker det med 15 i förrådet också och inte sätter plast alls?
 
Vågar inte svara på frågan kring ångspärren. Jag satte ångspärr i mitt garage men jag håller alltid en temperatur på minst 10 grader.

Om du skulle gå vidare med att sätta en dörr mellan förrådsdelen och garagedelen så tycker jag att du ska sätta den rätt nära förrådsdelens ytterdörr så man slipper gå genom hela förrådet för att komma in i garaget. Det innebär också att du nog bör ställa bilen mot den andra ytterväggen i garaget så att dörren mellan garage och förråd inte öppnas direkt mot bilen.
 
Atenza skrev:
Har gått ifrån tankarna att dra in vatten och avlopp, och kommer nöja mej med en golvbrunn "under bilen" som går ut i dräneringen. Där blir mest vatten från smält snö och is ändå.
Du måste ha en oljeavskiljare om du har en golvbrunn.
 
När kom den regeln?

Ett mindre garage på tomten utan någon "verksamhet/bilverkstad" behövde tidigare inte ha oljeavskiljare om golvbrunnen är kopplad till dräneringen med lokalt omhändertagande av dagvattnet (stenkista på tomten).
 
Josth skrev:
När kom den regeln?

Ett mindre garage på tomten utan någon "verksamhet/bilverkstad" behövde tidigare inte ha oljeavskiljare om golvbrunnen är kopplad till dräneringen med lokalt omhändertagande av dagvattnet (stenkista på tomten).
Det skiljer sig säkert åt från kommun till kommun....hos mig hade det också varit obligatoriskt med oljeavskiljare, samt att det behövs separat tillstånd att ha VA i garaget vilket givetvis kostar några tusenlappar det också...
 
Fisch skrev:
Du måste ha en oljeavskiljare om du har en golvbrunn.
Visserligen 3år nu sen vi byggde, men det var inget krav på oljeavskiljare för att garaget har golvbrunn. :)

Men då är inte golvbrunnen ihopkopplad med det kommunala avloppsnätet alltså.
Utan den är till för smält/regnvatten och leds ut i ett dike.
Och kommunen har godkänt lösningen.
 
M
Mitt tips blir att ha en dörr till garaget intill garageporten. Väldigt smidigt när man bara ska in och hämta nåt i bilen, eller en pulka eller nåt trädgårdsredskap att slippa öppna hela garageporten.
 
Självklart kommer jag ta reda på bestämmelserna för vad som gäller först gällande golvbrunnen. Jag bor på Åland så här kan de vara helt andra regler.

Dörr in till garaget bredvid porten är nog en bra lösning, så det blir det säkert.
Har ännu inte varit ut och mätt hur stor byggnaden kan vara, så mycket hinner ändra. Ska försöka hinna med det i helgen så kan jag rita en ny, mera igenomtänkt skiss! :)

Hur stor öppning ska man ha till porten? Jag antar att det finns portar i standardstorlekar som man kan följa?
 
2,5 meter är nog den vanligaste bredden på garageportar. Jag har slagportar i mitt garage eftersom bilen inte ska köras in och ut särskilt ofta. Då behövdes inte heller någon extra dörr bredvid.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Alla möjliga bredder finns det. T.ex Hörmann från 2250 mm och sedan i 125 mm intervall upp till 2750 sedan 250 mm intervall till 5500mm.

Vad gäller storleken på garaget så håller jag med 'Enk Projektet' ovan, man kan aldrig ha för stort garage MEN det är inte bara tomt och byggrätt som kan stoppa. Varje extra kvadratmeter kostar pengar, så någonstans måste man säga stop.
Själv håller jag på att bygga ett dubbelgarage med "pappas hörna" totalt 56 kvm plus ett loft på 28 kvm med full ståhöjd en meters bredd i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.