Hej alla hjälpsamma på forumet!
Jag har köpt ett golv från Hälsningland, ett grangolv som är väldigt brett, runt 50 cm.

När golvet kom idag så är det kådlådor (heter det så) sprickor och kvistar. Säljaren säger att det är normalt förekommande på ytan och att man kan fylla igen med slipdam och lim och sedan slipa ytan så syns det inte.

Vad säger ni på forumet? Ska golvet se ut så här :S Jag vet inte om jag är väldigt petig och okunnig på området och mina förväntningar är fel, så jag behöver verkligen hjälp.
 
Redigerat av moderator:
Det verkar inte klokt,reklamera skiten
 
Träd har grenar, kvist. Gran har kådlåpor, på 50 cm breda granplank är det nog svårt nära på omöjligt att undvika helt. Vill du inte ha det så ska du nog inte välja ett sånt golv, eller laga i där det behövs. Det är helt enkelt inte ett laminatgolv. Men visst, för mycket vill man förstås inte ha. Ring andra leverantörer och fråga dem hur mycket av detta som accepteras från dem så kanske du får en referensram, det är svårt att bedöma hur stora problemen är utifrån din beskrivning. Se vårt golv, fullt med kvist men det blev väl bra i alla fall? Iofs furu.

http://www.asarp.backas.se/page4/page4.html
 
Dr_Jerkyll skrev:
Träd har grenar, kvist. Gran har kådlåpor, på 50 cm breda granplank är det nog svårt nära på omöjligt att undvika helt. Vill du inte ha det så ska du nog inte välja ett sånt golv, eller laga i där det behövs. Det är helt enkelt inte ett laminatgolv. Men visst, för mycket vill man förstås inte ha. Ring andra leverantörer och fråga dem hur mycket av detta som accepteras från dem så kanske du får en referensram, det är svårt att bedöma hur stora problemen är utifrån din beskrivning. Se vårt golv, fullt med kvist men det blev väl bra i alla fall? Iofs furu.

[länk]
Väldigt fina golv!
Vi har björktiljor också med mycket kvistar men det är bara fint!
 
Tack Dr Jerkyll och Elkludde!
Jättefina golv Elkludde!
Jag ska kolla och höra mig för hos några andra aktörer för att se vad som är normalstandard för grangolv av denna karaktär. Han jag köpte golvet av hade även skickat med golv till badrummet, trots att jag inte beställt det. Orsaken var att det var med på en skiss (som inte gick att ta bort från ritningen) som jag skickat med då vi skulle ha hallgolv, medan jag i mail tydligt uppgivit att han skulle ignorera badrumsskissen då den var avsedd för andra ända mål.

Visst blir man skeptisk. Jag måste väl kunna skicka tillbaka detta isåfall? Säljaren menar att han vill ha tillbaka hela partiet isåfall och det går ju inte längre eftersom vi börjat lägga golv.
 
Det bör väl gå att lämna tillbaka det som är förpackat,en trävaruhandlare säljerju mång olika volymer
Om du väljer att behålla golvet,är det nödvändigt att isolera kådutslag med kvistlack eller dylikt
i annat fall kommer det att kåda igen,sprickor och utslag lagar man med woody filler finns i olika färger
en del kvistar kan vara dekorativt bara dom är friska
 
Vi lägger också ett grangolv som är kilsågat. Underbar känsla att promenera på. Ganska mycket kvist även här men inget som jag tycker känns orimligt med tanke på den extrema bredden. Vi har dock kluvit någon enstaka för att bli av med riktigt fult material.
Ang. de brädor han skickat för mycket tycker jag helt enkelt inte du skall betala för. Under förutsättning att det framgår i din beställning. Sen om han vill ha tillbaka de överblivna materialet eller inte är upp till leverantören.
 
Det går att få fram granvirke utan kådlåpor om man väljer rätt träd. Kan finnas någon enstaka i varje träd men bör då bara förekomma i en planka eller två av ditt golv. Är det sådana i virket så känns det som något snabbvuxet och mjukt och helt enkelt fel kvalitet.

Sprickor kan det ju bli vid torkningen och är i princip helt omöjligt att undvika helt i så breda plankor om man inte är beredd att lägga mycket tid och sortering för att få fram de perfekta bitarna. Då stiger ju också priset därefter.

Samma sak med kvistar. Är det mycket kvist och grov sådan misstänker jag att träden växt ganska öppet på tex en åkerkant eller liknande. Inte direkt kvalitet för att göra ett snyggt golv av. Låter för mig som att det är fel material som är utvalt att tillverka golvplankorna av. Med så breda tiljor är det ju extra intressant att ta en stor och snabbväxt gran eftersom det kan vara svårt att hitta dessa dimensioner annars.
Tyvärr börjar det bli ont om riktigt bra virke i våra skogar och man kan behöva specialkontakter eller lägga mycket jobb för att få det perfekta golvet.
En bild vore fint för att bedöma kvaliteten.
 
Jag tycker efter inläggning av grangolvet att det ser helt ok ut trots skavankerna, jag försöker vara positiv till max för jag vet att det är svårt att få tag i breda golvbrädor som vi har fått fatt i.
Det är kådlåpor i varenda golvplank, tyvärr. Vi hade inget val än att lägga in det och det ska tydligen gå att reparera med slipdamm och lim och nu måste vi köra på med renoveringen.

Är det någon på forumet som vet vart man köper breda grangolv (40-50 cm) så tar jag gärna tips.

Jag undrar även vart man lämpligast köper gammaldags lister, förutom Åttersta såg som jag fått tips på?

Å så undrar jag om det ska vara furu eller gran i taket, ska jag tänka på att ha samma eller spelar det helt enkelt ingen roll när jag ändå ska måla taket?

Min sista fråga för kvällen är också om planken i taket ska ha samma bredd som de vi har på golvet, kan ju bli lite svårt kan jag tro i det här fallet.

Tack alla ni på formumet som hjälper mig genom byggprocessen med era svar!
 
Taket tycker jag ska hålla någonstans mellan 150-200 mm max. Blir nog lite för ojämnt annars. Och sen vill man nog bara ha max en 25 mm i tjocklek i taket och då blir det nog svårt med bredare. Snyggast bör ju kilkantat vara om det finns möjlighet att få tag i det. Alternativt 200 mm breda brädor som du sågar bort en kil på med en byggsåg. Ger ju lite spill men vad gör man inte för att få det snyggt. Normalt var ju allt sådant virke kilkantat förr eftersom det gav bäst utbyte ur stockarna.
 
Tack igen alla på forumet. Ni har hjälpt mig jättemycket i ärendet. Jag undrar hur jag ska behandla golvet för att få ett skurgolv? Behandla med Shellack, när? Och börja skura när? Tipsa mig gärna ni som vet ;)
 
Ingen shellack!!! Du kan börja skura NU: Vät först ett lagom stort stycke, skura med rumstempererad såplösning (gärna linoljesåpa eller den gulbruna man kan köpa i Danmark, vet inte om det finns kvar gul såpa i Sverige - Grumme m fl gröna såpor har tillsatt ett färgämne som efterhand riskerar att anrikas i träet), torka upp överflödigt skurvatten och skölj/torka med trase från hink med bara vatten. Inte varmvatten! Och så är det bara att hålla på, låta torka några dagar, skura igen och se glad ut..... Om du har avfuktare, kan det vara idé att sätta in den, torkar upp mycket snabbare.

Karin
 
Generellt skrev:
Jag undrar även vart man lämpligast köper gammaldags lister, förutom Åttersta såg som jag fått tips på?
Å så undrar jag om det ska vara furu eller gran i taket, ska jag tänka på att ha samma eller spelar det helt enkelt ingen roll när jag ändå ska måla taket?
Min sista fråga för kvällen är också om planken i taket ska ha samma bredd som de vi har på golvet, kan ju bli lite svårt kan jag tro i det här fallet.
Jag har obehandlad gran i taken och granen åldras väldigt fint - inte alls som fur. Har blivit väldigt fint med en lite gråare nyans nu efter 5 år. Alls inte säkert det passar i ditt hus. Men jag har ju ett modernt hus.
I mitt gamla hus från 20-talet hade ett rum i övervåningen dvs tidigare kök utan golvsocklar. Jag fann inte lämplig sort (riktigt hög) som skulle passa socklarna i övriga huset så jag fixade detta själv med standardsockel längst ner, ovanför en slät skiva och en snygg profilerad list längst upp. Efter målning kunde man faktiskt inte ana att det inte var original. Inte så dyrt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.