Vi funderar på att sätta in en gasspis när vi renoverar köket, reaktionerna när vi nämner det är oftast i stil med "ska ni verkligen det" "är det inte konstigt" "varför det?" eller kort och gott "det kan man väl inte ha".

Ingen verkar dock ha några verkliga skäl till att gas skulle vara dåligt eller ha några nackdelar över induktion eller glashäll, är det nån här som kan komma med nåt som är ett giltigt skäl till att inte ha gas? :)
 
När det blir strömavbrott kommer alla grannar och släktingar för att laga mat hos er med gasspis. Blir jobbigt i längden.
 
Så länge vi bara pratar spis är gas vanliga elspisar, induktion undantaget. Den snabba reaktionsförmågan är guld värd. Men induktionsspis är bra nära det.

Pratar vi ugn är gas värdelöst.

Sen måste man ha gasflaskan utomhus, komma ihåg att byta flaska och läcksöka med jämna mellanrum. Aningens stökigare.

Skulle jag bo på landet där elbolagen inte prioriterar att laga ledningar efter stormen för det bor för få människor skulle jag absolut välja gas. Eller i städer med levande gasledningar. Annars induktionshäll.
 
  • Gilla
Julius_99
  • Laddar…
Gaspis med elugn är det enda rätta. Gasugn är inte tillräckligt bra. Det enda jag kan komma på är att det är något mer brandfarligt med öppen låga. Du bör därför ha en brandsläckare förvarad nära gasspisen.

Fundera också på att gå upp till P19 på gasflaskorna. Mycket billigare gas och bättre förångningskapacitet. Kräver tillstånd som man söker hos SBK och Räddningsverket. Lätt match om man (installatören) följt anvisningarna och rekommendationer.
 
Förresten, många tror att det är farligt med gas. Förutom brandrisk och så, nej!

Förr i tiden med andra gasblandningar la sig den tunga gasen på golvet och steg vid läckor. Man märkte inget innan det var försent. Dagens gas är lättare en luft och kan vädras ut. Bättre än förr, med andra ord.
 
Gasugn = värdelöst

Där är vi överens. Kan väl finnas vissa fall där det är en fördel med gasugn, men 99/100 så är det värdelöst. Så ugnen ska vara el.

Vi kommer att köra gasol på flaska är det tänkt. Det är tänkt att den ska vara ute, dock så kommer det att få vänta till sommaren så tills dess blir det inomhus. Känner man inte av en läcka på en gång? Sen så har man väl en gasvarnare också? (tänk om på att induktionsspisen går på el! Tänk om det blir kortslutning?! ;)

Vi har tidigare när vi bott utomlands haft två p12 flaskor under gashällen :) en inkopplad och en reserv. Precis som alla andra. Funkade bara bra, men då hade man en gasistallatör som kom och bytte flaska och körde en snabb inspektion varje gång man behövde en ny flaska, vilket ingick när man beställde påfyllning... ca 125kr per P12 inklusive leverans.
 
Ekonomiskt är gas inget bra i Sverige, i Stockholm betalar du 230-300 per P12 i påfyllning och måste både transportera flaskor och läcksöka själv. Initialkostnaden för spisen är också hög pga lägre efterfrågan.

Har själv levt med gas, i Stockholm, innan induktionshällar blev ekonomiskt försvarbara.

Men problemen med gas är inte så speciellt stora, faktiskt. Gillar man charmen med det ska man gå på det. Kanske 2 plattor gas och 2 plattor el? Såna hällar finns också.
 
Hade naturgas förr (i USA) och induktion nu.

Det enda som avgjort funkar sämre på induktion är Hustruns stora wokgryta, det blir inte bra när sidorna inte värms upp.

Svårigheten att göra ren gasspisen är inget som jag saknar, dock.
 
AXS
Har gas och är helt såld på spisen, mycket bra!
Men ugnen är bara bra när man vill grilla.

Se till att ha automatisk tändning och lättlyfta galler.
 
O
Jag har gasspis men så bor jag i lägenhet med gas som standard, kanske därför :) Men jag är väldigt nöjd med gasspis, och skulle inte vilja bli av med den!
Däremot finns det en del konstiga människor som i huset där jag bor byter ut gasen mot el... vilket jag inte förstår, framför allt då vi inte har 3-fas, utan bara 1-fas och 16A huvudsäkring.... Vilket innebär att elspis är svårt att ha...
 
Jag kommer installera gashäll med elugn under våren i vårt hus på landet, efter 12 år med samma kombo i stan. Oslagbart på alla sätt.
 
Nackdelar med gas vs induktion:
Handtag etc blir varma -man måste för det mesta använda grytlappar.
Plastslevar etc kan inte lämnas i grytan -handtagen kan smälta.
Rengöringen är jobbigare, speciellt efter en överkokning.
Gasen kan ta slut mitt i matlagningen.
Krångligare installation med rördragning genom vägg etc.
Öppen låga = brandrisk.

Fördelar med gas:
Känslan!

Sammanfattning:
Jag väljer gas!
 
Du ska så klart ha bägge delar. Köp en gashäll och en induktionshäll i smala varianter (finns på IKEA). Då kan du välja den metod som känns bäst för tillfället.

Eller kanske en kombo av grillhäll, gashäll och induktionshäll? Skulle vara jäkligt snyggt bredvid varandra. De är 29 cm allihopa så du kanske kan klämma in alla på ett 90-skåp
framtid-hgrk-grillhall__0097241_PE239763_S4.JPGframtid-hgak-gashall__0094511_PE232374_S4.JPGframtid-hink-induktionshall__0100651_PE243765_S4.JPG
 
Jag har haft gasspisar i tidigare bostäder och saknar dem inte alls.
 
pelpet skrev:
Du ska så klart ha bägge delar. Köp en gashäll och en induktionshäll i smala varianter (finns på IKEA). Då kan du välja den metod som känns bäst för tillfället.

Eller kanske en kombo av grillhäll, gashäll och induktionshäll? Skulle vara jäkligt snyggt bredvid varandra. De är 29 cm allihopa så du kanske kan klämma in alla på ett 90-skåp
[bild][bild][bild]
Brukar sluta med att man bara använder gashällen. 100% statistiskt säkerställt i min bekantskapskrets. Har man det minsta beslutsamhetsångest kör man 100% induktion. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.