Daniel78 skrev:
Eftersom det är ett skall-krav så SKA du göra det, annars hade det varit ett bör-krav.

Det går under "ej givit tecken vid sväng", vilket resulterar i 500:- i böter.
Det är intressant att man skulle få böter för det när man egentligen inte orsakar större skada än att nån blir irriterad på att få vänta 3 sekunder extra om denne inte vet vart jag är på väg, men att åka vänster i densamma fast i höger fil vilket orsakar en trolig krock, det är helt ok.
 
stilofunk skrev:
Jag tror faktiskt den nya regeln är nödvändig eftersom cirkulationsplatserna blir större, oftare tvåfiliga och trafikflödena så stora att båda filerna måste användas för trafik som ska färdas 270 grader (Det som "vissa" kallar svänga vänster i cirkulationsplatsen tror att vänstersväng är omöjlig). Som jag tidigare skrivit är det vanligt i Stockholm med skyltning som tydligt visar att båda filer har huvudflöden där båda gör en direkt vänstersväng eller där båda ska svänga vänster efter 270 grader.
Jag är beredd att hålla med dig, vissa platser är så stora att man nästan inte ser att det är en C-P man åker på.

Därmed håller även teorin om att köra olika i stora och små, hur man nu definierar det utan måttband :)

Ps: jag ber trådskaparen om ursäkt för det ohyfsade sätt vi tog över hans tråd!
 
Benring skrev:
Det är intressant att man skulle få böter för det när man egentligen inte orsakar större skada än att nån blir irriterad på att få vänta 3 sekunder extra om denne inte vet vart jag är på väg, men att åka vänster i densamma fast i höger fil vilket orsakar en trolig krock, det är helt ok.
Ditt resonemang kan du använda på alla som undrar över böter de fått för att de inte har blinkat vid högersväng.

"men att åka vänster i densamma fast i höger fil vilket orsakar en trolig krock, det är helt ok"

Krocken orsakas av att vissa inte fattar att C-P är en tvåfilig väg och den som färdas i innerfilen MÅSTE blinka höger för ett filbyte och säkerställa ett bilen i ytterfilen har uppmärksammat filbytet innan det påbörjas!
 
Anna_H skrev:
Vallarondellen utanför Universitetet i Linköping är ett intressant exempel, försök blinka vänster där du ;-)
Jag tycker Vallarondellen är ett bra exempel på där högerblinkning är ett måste och vänsterblink förkastligt, helt enl tidigare inlägg. Men kör du E22 vid Norje (Sweden rock) och ska svänga vänster så måste du blinka vänster och ingen blinkar höger när man fortsätter rätt fram på E22an. Liten rondell och 99% av fordonen kör rakt fram.

Åter igen, visa vart du ska köra med såväl höger som vänsterblink runt rondellerna.
 
Benring skrev:
Om jag inte blinkar så var det menat att åka rakt fram, det fattar man ju för jag blinkade inte.
Suck.
Om jag anländer till en cirkulationsplats och ser dig köra i den utan att blinka..
Hur ska jag då veta, ifall du bara (som så många andra) skiter i att blinka eller ska köra "rakt fram"?

Du förutsätter att alla ser dig köra in i cirkulationsplatsen och håller reda på just din bil så att alla trafikanter vet att du ska rakt fram.
Jag är ledsen för att jag måste spräcka din världsbild men jorden roterar runt solen, inte runt dig. Dina medtrafikanter har ingen möjlighet att veta åt vilket håll som är rakt fram för dig, för ingen håller reda på var du kom ifrån

Det är så bövelens enkelt så jag förstår inte ens vad du tragglar om. Om du ska ut ur cirkulationsplatsen, blinka då ut. Detta av hänsyn till dina medtrafikanter som vill in, så de vet att nu kan de köra in.

Du bör lära dig lite HYFS, helt enkelt.:p
 
Redigerat:
Borttaget
 
Redigerat:
Otroligt att ni inte ser vad jag skriver... "till 99% blinkar jag mig ut..." och "det är blandningen mellan nya och gamla sättet som ställer till det". Nu orkar jag inte med denna diskussion längre för den leder ingenstans.

Tjingeling.
 
T
Redigerat:
Det otptimala borde väl vara att använda varningsblinkersen i rondellerna, då blinkar det ju åt båda hållen. ;)
 
Benring skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar för om vi utgår från att det är en C-P med 4 in/ut, à,b,c&d, à & c är mittemot, så står du vid à och jag kommer från c och ska vänster (blir din höger), om jag då blinkar vänster och kommer runt kullen så ser du min bil, vart ska jag? Vänster så klart det är väl uppenbart?!

Om jag kommer runt kullen högerblinkandes, vart ska jag? Troligen ur C-P innan dig så du kan ju åka.

Om jag inte blinkar så var det menat att åka rakt fram, det fattar man ju för jag blinkade inte.

Menar du att man inte ser blinkersen från annat håll än om man ligger bakom? Håller inte med riktigt...

Så va det tidigare och det är väl knappast något galet i det? Alltså galet nog för att göra om reglerna?

Nu är det skit samma för nu har vi dom reglerna.

Sen kan man inte hårddra detta, varje plats har sina hinder och uppbyggnad som gör att regler ersätts av omdöme och hänsyn.

Så din C-P du ville att jag skulle köra i kanske inte funkar med blinkers... :)
Ge dig nu. Jag pratar om att du ska göra likadant i ALLA rondeller oavsett storlek. Anta att jag INTE ser vilken av bokstäverna du kom in vid, jag ser bara att du kommer mot min infart.

Om jag ser dig komma körande i rondellen och du inte blinkar alls vet jag inte om du körde in mittemot mig och ska ut där jag står eller till vänster om mig och ska ut till höger om mig.

Om du blinkar vänster vet jag inte om du är en vimsig person som inte vet att du blinkar åt vänster, eller om du blinkar enligt gamla regler, och jag vet fortfarande inte om du ska ut där jag står, på nästa eller rent av näst-nästa utfart, förrän du plötsligt kastar över ratten och svänger ut. Det enda jag vet är att om du blinkar höger ska du, oavsett var du körde in i cirkulationsplatsen, köra ut på den utfart jag står på.

En oerhört enkel och tydlig regel, som alltid funkar.
 
Daniel78 skrev:
Jag blinkar enligt följande:

Höger: blinkar höger redan innan jag kör in i rondellen
Rakt fram: blinkar inte innan jag är i rondellen, men blinkar höger när jag kört förbi den 1:a avfarten.
Vänster: blinkar vänster innan jag kör in i rondellen och slår över till höger när jag kört förbi 2:a avfarten.
Jag skulle kunna kyssa dig!! d^_^b

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle kunna kyssa dig!! d^_^b

//Patrik
Tack tack, men jag är lyckligt gift :)
 
stilofunk skrev:
Jag skrev att du bör lära dig blinka på ett konsekvent sätt och bara vänsterblinka i cirkulationsplatser då du ämnar byta fil, för att inte automatiskt vänsterblinka i tvåfiliga cirkulationsplatser. d^_^b
Är inte nästan(?) alla rondeller tvåfiliga? Ska man vänster så ligger man i vänster körfält, men Sthlm är ju som det är...

//Patrik
 
Det verkar inte som det är så många som kör i Skåne och Blekinges alla tusentals före detta 4-vägs korsningar som numera är cirkulationsplats, det blir väldigt små rondeller av dessa, och det blir ofta stockning just för att folk inte blinkar, så dom som står och väntar på att köra in kommer aldrig iväg eftersom det går så snabbt för alla andra att köra runt, även om man ska svänga vänster, dvs. det blir aldrig några luckor ifall man måste stå och vänta på att SE när bilarna faktiskt kör ut ur rondellen, när man väl SETT bilen köra ut, då kommer nästa.. (Förstod någon vad jag försökte förklara? :)
 
Mikael_L
Idag körde jag bakom en Volvo som blinkade rätt vimsigt.

Jag tror det var en tråd knuten mellan ratt och blinkerspak :)

Först på väg in i cirkulationsplatsen så blinkades det höger, sen mitt i CP slog blinkersen plötsligt om till vänster, sen körde volvon "rakt fram" och blinkade då givetvis höger igen, då den körde ut.

Fast det var kanske inte ett snöre, utan mer en gummisnodd.
För efter CP så låg höger blinker på ett tag för att slå vänster igen precis samtidigt som ratten vreds för vänstersvängen i T-korsningen efter CP'n.


Själv har jag gett upp och ids inte blinka alls i CP. Alla blinkar ändå på alla möjliga olika sätt alt skiter i det , så vad man än försöker blinka hjälper det ju ingen, då inget blink kan med säkerhet uttydas till en trolig handling.
Och det ser man ju också, man står bakom någon bil som bara väntar och väntar och väntar på att köra in i CP trots att annalkande bilar blinkar höger så man kan tro att dom är påväg att köra ut ur CP.
Men jag håller dock med Daniel78 m.fl om att det är det rätta sättet.

Och för att gå ontopic mot ursprungsposten så JA, det finna folk i alla åldrar som behöver lära sig hyfs, både i trafiken och andra situationer.
Men som redan påpekats, att säga "Du borde lära dig lite hyfs!" är nog ingen bra start på en konstruktiv dialog om hyfs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.