Vad är vitsen med Rör i Rör när skyddsröret tydligen spricker vid fixturen?
Öppnade en vägg och fann att samtliga 6 skyddsrör spruckit på detta sätt. Monterat av "proffs".
 
  • IMG_5361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
För att man ska kunna dra nya rör i rören om dom går sönder.
 
Det var en bra fråga, det är inte ovanligt att man hittar konstiga saker eller som här trasiga saker i väggar och bjälklag. För vem hade trott att någon skulle öppna den väggen så snart efter den blev byggd.
Har själv använt RiR mycket och ar aldrig sett något liknande har inte sett det blå skyddsröret heller för den delen.Frågan man spontant ställer sig vilket fabrikat är det på röret är det "Polskt" för LK har inga sådana blåa rör för vatten vad jag vet.
 
"För att man ska kunna dra nya rör i rören om dom går sönder."

Det är Uponors motsvarighet till Alupex i detta fall så det lär nog inte gå så lätt...
 
Motsvarighet till Alupex??? Det var väl ändå inte rätt, möjligen istället för men det är allting annat också.
 
Jag vet inte om det spelar någon roll, men fixturen ser inte ut att vara Uponor (LK?), risk att den inte är avsedd för den böjradien.
 
  • Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
D
Det är väl Uponor MLC RiR han avser och jag förstår inte varför du tycker det är så konstigt att man säger att det är en motsvarighet till Alupex? Uponor använder blåa skyddsrör.
 
Krilleman
Det är Uponors bockfixturer!
 
D
hempularen skrev:
Jag vet inte om det spelar någon roll, men fixturen ser inte ut att vara Uponor (LK?), risk att den inte är avsedd för den böjradien.
Jo, det ser väl ut som Uponors väggfixtur RSK 1869960

http://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...vaeggfixtur-Till-Skyddsroer-25-20-307310.html

MÖJLIGTVIS att Uponor menar att vatten som går i skyddsröret ju kommer att gå innerradien och inte ytterradien. Vet inte vad tanken är...
 
Det finns regler för rör i rör så prata med proffset som monterat för han har uppenbart problem att lösa. Skydsröret skall som sagt vara ett skydd, framförallt mot läckage.

NT VVS 129 föreskriver att ett rör-i-rörsystem
ska testas för att bekräfta
• skyddsrörets hållfasthet
• mediarörets utbytbarhet utan att skada
tätskiktet
• skåpgenomföringars täthet mot skyddsröret
• ändmuffars täthet mot skyddsröret och
mediaröret
• väggdosors täthet mot skyddsröret
• att membran på väggdosor/väggbockfi xturer
är täta mot vägg (spoltest)
• att skåpdräneringen klarar ett läckage på
0,25 l/s
 
  • Haha
Abbe W
  • Laddar…
Ja jag ser att jag hade fel om fixturen.

En annan teori då. Alupex går ju att bocka manuellt, helst med böjfjäder liknande den som används för elrör. Kan det vara så att man bockat utanför fixturen först, och alltså lyckats få till snävare radie än vad man får om man låter fixturen bocka röret?
 
Alupex är som namnet förespeglar Aluminium och pex vulkade i olika lager som är lika stela som glöddgade kopparrör i princip och dem stoppar man inte gärna in i skyddsrör avsedda för pex slang utan man använder färdigdragna därav namnet rör i rör
 
D
cecar33 skrev:
Alupex är som namnet förespeglar Aluminium och pex vulkade i olika lager som är lika stela som glöddgade kopparrör i princip och dem stoppar man inte gärna in i skyddsrör avsedda för pex slang utan man använder färdigdragna därav namnet rör i rör
Ja, och det är väl ungefär samma sak som Uponors MLC-rör eller hur? De kommer ju färdigdragna i blåa skyddsrör (om man köper RiR) och att det skulle bli svårt att i efterhand stoppa i nya rör i skyddsröret var ju just det som TS påtalade.
 
Rören är mycket riktigt Uponors MLC och vad jag minnns bockade rörisen med hjälp av fixturen.

Jag hittade en gammal bild från byggtiden där man kan se att skyddsröret var helt efter bockningen. Det har alltså spruckit senare. Dålig kvalité på plasten?
 
  • IMG_3416_Cropped.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
unipipe.ashx

Rör för tappvatten- och radiatorrörsystem i komposit



  • Översikt
  • Artiklar
  • Teknisk dokumentation
  • FAQ


Vårt kompositrör MLC används framför allt till matar- och stigarledningar. Röret kan installeras både dolt och synligt. Kompositröret passar lika bra till tappvatten- och radiatorrör såväl som till kyla.
Egenskaper Uponor MLC rör

Dimensioner 16, 20, 25, 32, 40, 50 och 63 mm i raka* längder.
Dimensionerna 16-32 finns även på ring* Längder Upp till 500 m på ring*, samt 3 och 5 m raka* längder Max temp +70°C Max temp momentant +95°C Max tryck 1.0 MPa *Aluminiumskiktet i Unipipe-rör på rak längd är stumsvetsade för att åstadkomma ett styvt rör, Unipipe-rör på ring överlappssvetsade.





Fördelar


  • Kompositrörets fem lager kombinerar fördelarna med plast och metallrör
  • Formstabilt och kan bockas och böjas
  • Hygieniskt
  • Rostar inte
  • Tål alla typer av vattenkvaliteter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.