Hej!

Hur hade en händig elektriker löst följande problem (utan att klamra synlig ekk)

I ett 1 1/2 planshus finns det idag ingen belysning på väggen i trappen mellan våningen. Det finns där uppe vid trappen en infälld brytare för lampan på övervåningen. Nere där trappen börjar finns inget alls.

Jag satt och diskuterade detta med personen som bor där och tänkte att okej, då sätter vi en trådlös eljo connect brytare där nere, sen där uppe sätter vi i apparatdosan en aktorpuck som vi förbinder med själva lampan via en klamrad ekk som går i garderoben bakom väggen i trappan.Jag utökar befintlig brytare där uppe med en rotdosa för aktorpucken och en för själva trappbrytaren

Då till problemet, det verkar inte finnas någon aktorpuck på marknaden som stödjer trappkoppling där den ena brytaren är trådad och den andra trådlös. Jag har kollat både eljo och eltako. Det hade ju varit det logiska sättet att lösa problemet på. Trådlös brytare där nere, där uppe trappbrytare och aktorpuck sammankopplat med tändtråd och nolla till lampa.

Hur hade elektrikern gjort? I mitt jobb i industrin klamrade vi kulo till det mesta, men det är inte aktuellt i detta fallet, blir inte snyggt.

Kollade upp möjligheten att ha två trådlösa brytare, men då verkar det som om man måste programmera om eljos aktorpuck via nåt slags usb gränssnitt, och sånt vill jag inte hålla på med.

Förslag?

/Steve
 
eltako har trådlösa puckar...
 
Hej!

Det jag vill ha är en puck där den ena av trappbrytarna är trådlös och den andra är trådad (och kopplas till pucken). Det är detta som inte verkar finnas på marknaden, men som skulle vara perfekt att lösa problemet med att installera en trapplampa där brytare finns där uppe men inte där nere (eller tvärtom). Därför undrar jag hur en elektriker skulle bära sig åt, vid samma scenario.

/Steve
 
Det enklaste sättet är att byta brytaren där uppe till en trådlös den också, och sedan montera en mottagare i apparatdosan där den gamla brytaren satt eller kopplingsdosan den är ansluten till (Det krävs att det finns en nolla i dosan)
 
Fundera lite på om du inte kan krångla dej fram med kabel.

Tydligen så finns det ju en garderob där viss ledningsdraging redan finns. Går det kanske att komma vidare nedåt in i väggen på bottenvåningen?

Givetvis omöjligt för mej att veta hur det ser ut hos dej, men jag har ofta lyckats med att släppa ner en kabel inne i en innervägg, borra ett 75 mm hål för en ROT-dosa där strömbrytaren skall sitta och fiska ut kabeln. Kan du tänka dej att dra kabel längs taklisterna, men inte på väggen, kan ett mellanting vara gå utanpåliggande längs taket, borra in i väggen och släppa ner kabeln.

Givetvis måste man använda en kabel som både ser snygg ut utanpåliggande och är godkänd för dold förläggning. Varken EKK eller Kulo passar då, så jag brukar använda EXK fäst med Lettiklammer.
 
Du kan alltid impuls styra en dosdimmer eller motsvarande med eljo connect, men jag är rätt säker på att man kan skicka iväg dom på programering och lägga till fler prylar till samma kanal.
 
Som reda har påtalats använd tex Nexas trådlösa så är problemet löst på 5 min om nolla finns i dosan.
 
Eltako har trådlös dimmer som även går att styra trådat (återfjädrande tryckknapp). Tror att de även har imprelä med samma funktion om det är en armatur som ej går att dimra.
 
Tänk på att Nexa är kina grejjer och kvalitet därefter.

Annars är det ju bara att sätta två trådlösa brytare och en puck och lära in båda brytarna på pucken. Klart.
Både tex Eljo och Eltako klarar det.
 
1st Eltako FSR61NP-230V E 17 094 19 bakom din befintliga strömbrytare. Bakom knappen i befintlig brytare sätter man en fjäder och koppla med tråd till Eltakopucken.

1st Eltako FT4S-ws E 17 094 96 på det andra stället du vill styra belysningen från. Batterilös sändare som ser ut som vanlig Eljo och passar i Eljo kombiram (finns även som passar i Elko, samt andra modeller)

Enkelt!
 
EyErOn det är IPhon och mycket mer en du tror också.

Själv har jag använt Nexa i 7-8 år fungerar perfekt
 
cecar33 skrev:
EyErOn det är IPhon och mycket mer en du tror också.

Själv har jag använt Nexa i 7-8 år fungerar perfekt
Jag använder oxå nexa, men det är inget jag skulle montera hos kund eller lämna garanti på.
 
Hej!

Tack för svaren. Nu när jag tänker efter så har jag kollat på nexas grejor (föll bort pga att den trådlösa knappen ej fanns för eljos ramar. Eltako-lösningen är den som är mest intressant, dock känns det konstigt varför den måste impulsstyras, tror att de boende kommer att tycka detta är underligt när ingen av deras andra strömbrytare för belysning fungerar så. Helst hade jag velat koppla in en vanlig brytare utan impulsfjäder, det finns alltså ingen möjlighet alls för detta?

Kulo är uteslutet då väggen brytaren ska sitta på är en yttervägg, de har trappen precis vid ytterdörren, och knappen ska sitta på höger sida precis när man kommer in, samma sida som trappen.

Tack för alla svar!

/S
 
Vilka problem finns det egentligen med "kina-fjärrstyrjox"?

Jag kan erkänna att jag har en grej vid stugan som kvalar in på "värsta kopplingen", en Lidl-köpt stickproppansluten fjärrstyrningsmottagare utomhus (precis under det utskjutande taket, >2m över mark, så IP-klassningen är nog ändå okej). Den har varit ansluten till 230V-uttag och en fulmonterad fläkt utanpå ventilhålet in till badrumet, och jag tror att spänningen varit ansluten i säkert över fem års tid med tillhörande åskrelaterade överspänningsspikar och annat elände, utan minsta problem.

(I samma stuga så bränner man ett ADSL-modem direkt om det åskar i närheten och man inte har tillräckliga överspänningsskydd, och el+tele är draget på samma stolpar genom skogen fram till tomtgränsen (där de går olika väg sista biten in i huset, el via stolpe med mätartavla, och dessutom in på olika sidor av huset).

I lägenheten har jag två fast installerade Waveman-dimmers och en stickproppansluten som varit inkopplade i flera år, inga problem där heller. Eller jo, Wavemansystemet lider av att sändarna ska ha de där dyra 12V-batterierna som tar slut på nolltid, så batterierna i sändarna är oftast slut, men det har ju inget med kvalitén på prylarna. Om det skulle bli ett megaproblem i den här trådens trappinstallationen så får man väl driva sändaren med nätadapter ;)

Jag har inte märkt att folk här skrivit nåt om trasiga "kina-dimmers", fast folk kanske inte orkar skriva nåt?

(Det här kanske förtjänar en egen tråd?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.