Thomas Lundquist skrev:
Men går man in i ett samarbete som det trots allt borde vara mellan kund och hantverkare och kunden har en allmän trist inställning till hantverkare så söker man problem före lösningar.

Referenser och nätverk fungerar exakt lika bra i Stockholm, varför skulle det inte göra det?
Sanslöst?

Javisst kunden har en "trist inställning" om han ber om skriftligt avtal på en affär som ofta kostar honom åtskilliga månadslöner. Attityden är väldigt typisk för denna rufflarbransch, och jag behöver egentligen inte säga mer då det talar för sig själv. Branschen är en dinosaurie.
 
Thomas Lundquist skrev:
Det funkar bättre om man kan slippa avtal och alla är nöjda?.
Vad är problemet med att skriva ett avtal innan då? Jag som beställare vet inte innan att allt kommer funka finfint och att jag kommer bli nöjd. Finns det då ett skrivet avtal kan jag åtminstone inbilla mig att jag är lite trygg.
Thomas Lundquist skrev:
Jag har haft ett fåtal avtal sen mitten av 90- talet, helt korrekt.
Jag antar att du avtalat om alla jobb du gjort... men att du menar skrivna avtal kontra muntliga. (Men de kanske inte räknas, då det bara är om man "skriver" som det är ett "riktigt" avtal?

Vad var det som gjorde att det blev ett avtal skrivet dessa fåtalet gånger då?
Thomas Lundquist skrev:
  • Är man i behov/kräver ett avtal så måste man väl komma med något förslag.
Jag tycker det är rimligt att som privatperson OCH kund kunna förvänta sig ett avtalsförslag från den professionelle (?) yrkesmannen i fråga som är den som ska utföra uppdraget.

Thomas Lundquist skrev:
  • Ska man ,i dina ögon timmelstad, släppa hela avtalsskrivandet till hantverkaren?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "släppa hela"? Som jag skriver ovan, jag tycker det är rimligt att hantverkaren ifråga ska lämna ett avtalsförslag till sin kund när kunden tackat ja till en offert. Avtalsförslaget bör ackompanjeras av förtydliganden i de avseenden det kan vara svårt att förstå, t ex facktermer eller annat av vikt. Kunden skall sen granska detta, ställa frågor om man anser något vara oklart, och antingen godkänna det direkt eller föreslå justeringar.
 
Ett avtal skrivs när man är överrens men är till för att användas när man inte är överrens längre.
 
Thomas Lundquist
SOCKEPLAST skrev:
Sanslöst?

Javisst kunden har en "trist inställning" om han ber om skriftligt avtal på en affär som ofta kostar honom åtskilliga månadslöner. Attityden är väldigt typisk för denna rufflarbransch, och jag behöver egentligen inte säga mer då det talar för sig själv. Branschen är en dinosaurie.
Du vänder på saker och ting. Jag menar inte att man har en trist attityd för att man vill skriva kontrakt.

Självklart ska man upprätta ett avtal om man vill det. Läs ordentligt.
Att det finns rufflare i branschen håller jag med om, som det gör i dom flesta branscher.
Snickare är väl världens näst äldsta arbete så visst är det en gammal bransch sockeplast :D
 
Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Vad är problemet med att skriva ett avtal innan då? Jag som beställare vet inte innan att allt kommer funka finfint och att jag kommer bli nöjd. Finns det då ett skrivet avtal kan jag åtminstone inbilla mig att jag är lite trygg.

Jag har inga problem att skriva avtal, men jag har inte behövt och dom senaste åren har det varit mest kök jag inblandad i men innan har det även varit utbyggnader och hela lösvirkesvillor utan (skriftligt) avtal.


Jag antar att du avtalat om alla jobb du gjort... men att du menar skrivna avtal kontra muntliga. (Men de kanske inte räknas, då det bara är om man "skriver" som det är ett "riktigt" avtal?

Korrekt, vi har haft muntligt "avtal" om timdebitering alternativt gått enligt offerten.
Jag uppfattar det som när medlemmar här skriver "avtal" i trådarna att det då är skrivna avtal om inget annat anges.

Vad var det som gjorde att det blev ett avtal skrivet dessa fåtalet gånger då?

Det var i början när jag startade firman. Det var kunder som ville ha avtal då det var första gången dom träffade mig (antar jag), jag har jobbat senare hos dessa utan avtal fast större projekt.


Jag tycker det är rimligt att som privatperson OCH kund kunna förvänta sig ett avtalsförslag från den professionelle (?) yrkesmannen i fråga som är den som ska utföra uppdraget.

Jag är inte lika säker att du skulle tycka det om det är en av dessa gangstrar som finns som kom med detta kontraktsförslag. Då är man två på bollen direkt kan man säga.



Jag förstår inte riktigt vad du menar med "släppa hela"? Som jag skriver ovan, jag tycker det är rimligt att hantverkaren ifråga ska lämna ett avtalsförslag till sin kund när kunden tackat ja till en offert. Avtalsförslaget bör ackompanjeras av förtydliganden i de avseenden det kan vara svårt att förstå, t ex facktermer eller annat av vikt. Kunden skall sen granska detta, ställa frågor om man anser något vara oklart, och antingen godkänna det direkt eller föreslå justeringar.
Jag tycker att man innan avtalsmötet har skaffat sig en typ av rådgivare som hjälp till att upprätta ett avtalsförslag vilket kan visa hantverkaren att man är lite "påläst" dessutom.

Ofta visar det sig att kunden skriver på sin dom här med förskottsbetalning och annat vilket gör att dom hamnar i brygga innan byggstart.
 
Thomas Lundquist
Dalbotös skrev:
Så, när jag upptäcker att det regnar in på vinden och jag behöver en ny skorstensplåt PRONTO så har jag inte så många andra alternativ än att kolla på tex hitta.se och söka på "plåtslagare". Senast så resulterade det i fyra firmor inom en radie på fyra - fem mil. En av dem visade något som helst intresse och blev då helt logiskt den som fick jobbet. Sen kan jag sitta och sura hur mycket jag vill över den helt befängt dåliga kvaliteten som jobbet har men jag vet inte riktigt hur jag hade kunnat lösa det bättre?
Har du Thomas Lundquist något tips månntro? Det är lite knepigt att förutsätta att ALLA kan få tag på folk via referenser och att ALLA kan vänta ett par månader oavsett vad det än gäller.
Men då lärde du dig att kanske skaffa en lista på trovärdiga hantverkare som du kan ringa vid akuta behov. Ett tips Dalbotös.

Nu kommer det alltid finnas vägar att gå om man vill skapa problem, och jag tror att ALLA kan hitta den "rätte" om man bara ger sig fan på det. Problemet är att dom flesta söker ett billig variant och där simmar ofta dom fula fiskarna.
 
En kille bestämde sig en dag för att se om han kunde hitta sig en ny bil. Efter att noggrant sökt igenom marknadens olika modeller hittade han till slut en som såg ungefär ut som det han sökte. Han stegade glad i hågen in till den lokala återförsäljaren och sade till närmaste säljare; Hej, jag vill köpa en sån här bil, och pekade på ett foto. Det går utmärkt sade försäljaren och bad honom följa med till disken. Ok, du vill ha en svart bil med fyra hjul och ratt. Ja, det är ju lite mer än så, sade mannen till försäljaren. Jag vill ju ha 4wd, backkamera, antitheft, metalliclack, mp3-stereo, halvskinn... Jojo, vi ordnar en bil som har det där ungefär. Om du sätter in 300.000 på detta kontot, alternativt skriver ut en check så...

Men, sade mannen, ska vi inte skriva kontrakt om vilken bil jag köper, och hur den skall se ut? Jamen alltså, sade säljaren och himlade med ögonen, du sade ju själv nyss vad du ville ha. Och jag kommer ihåg allt det där i huvudet. Bilen kommer ha det där, jag snackar med grabbarna som bygger den, lita på mig! Men, sade mannen, om du glömmer något eller om det blir något missförstånd då? Och när får jag bilen? Nu blev försäljaren irriterad och sade, du får den så fort den är klar förstår du väl! Nja jag vill nog ändå skriva in allt ett kontraktet ändå, sade mannen.

Uppgivet slog försäljaren ut med händerna och pustade; som du vill då! Men DU får skriva kontraktet själv för sånt där håller inte vi på med här!

Går det till så här i verkligheten? Nä. Givetvis inte. För då skulle nybilsförsäljningen sjunka som en sten. Den enda bransch där det faktiskt går till så är vissa delar av hantverkarbranschen.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Thomas, ja det borde vara ett samarbete. Jag vet inte riktigt vad du menar med trist inställning, men idag kan man väl inte förvänta sig annat än att folk är väldigt försiktiga i kontakten med hantverkare? Det verkar vara en rätt rimlig inställning.

Referenser och nätverk: Jag kan bara se till min egen bekantskapskrets. Jag känner bara till en enda person som hittat riktig bra hantverkare och det är i en grannkommun. Och ärligt talat, de flesta jag känner har nog rätt svårt att skilja ett riktigt bra hantverk från ett medelmåttigt så jag vet inte riktigt vems referenser jag skulle kunna lita på.

Högre priser är knappast något man dras till som kund, men om en bransch har en etablerad certifiering så borde det vara mycket svårare för klåparna som inte är certifierade att få jobb. Man väljer ju rimligen hellre en certifierad än en som icke är det.
Vad jag menar med trist inställning är att en "kund" är så j-a negativ till hantverkare att hantverkaren måste lägga flera timmar i psykvård i stort sett för att få ett förtroende.
Det finns mängder av dessa och har blivit sådana för att dom läst och hört massa skit. Många har säkert också råkat illa ut förut.

Då finns det en i din bekantskapskrets, och du hittar säkert fler om du söker via arbetskollegor.
Men hur många har råkat ut för klåpare, och hur mycket sökte dom?

Är man osäker och noggrann kan man fråga om man får komma och kika och då även kanske ta med en sakkunnig inom området.

Det är bättre att vara "förklok" än efterklok. Dom flesta som anlitar hantverkare är inte lågpannor och bör kunna tänka till lite hur upplägget ska utföras för att hitta rätt hantverkare.
 
SOCKEPLAST skrev:
Går det till så här i verkligheten? Nä. Givetvis inte. För då skulle nybilsförsäljningen sjunka som en sten. Den enda bransch där det faktiskt går till så är vissa delar av hantverkarbranschen.
Och anledningen till att det KAN gå till så i hantverkarbranschen är att vissa kunder accepterar det.
 
Thomas Lundquist
SOCKEPLAST skrev:
Går det till så här i verkligheten? Nä. Givetvis inte. För då skulle nybilsförsäljningen sjunka som en sten. Den enda bransch där det faktiskt går till så är vissa delar av hantverkarbranschen.
Det du inte förstår att jag vill ha bort klåparna och gangsters från branschen.

Du spyr så mycket galla över byggbranschen men du har inte ett enda förslag att komma med hur vi ska få bort klåpare och hur vi ska få konsumenter att inte lockas till dessa?
Skälla går ju, men att vara konstruktiv är tydligen svårare.

Sen är det en j-a skillnad på nybilsförsäljning och en renovering av ett hus.
Troligtvis är försäljaren/ produkten auktoriserad och kontrollerad.

Men om din kille kunde köpa en likadan bil, fast med importerade delar från Polen som skruvas ihop av utländska mekaniker som tidigare bara jobbat med trabant och bilen erbjuds naturligtvis till ett billigare pris.
Butiksägaren har näringsförbud i Sverige och är därför registrerat i Polen.

Tror du inte din kille skulle vilja titta på en sån bil innan?
Tror du inte heller att din kille inte skulle skaffa en sakkunnig som hjälpte honom att gå igenom det kontraktet och kanske t.e.x veta garantier mm?
Eller bara skriva på och betala halva bilen i förskott?

Själv skulle jag dra öronen åt mig som konsument, men det gör uppenbarligen inte alla om man ska bygga ut sitt hus
 
Thomas Lundquist skrev:
Det du inte förstår att jag vill ha bort klåparna och gangsters från branschen.

Du spyr så mycket galla över byggbranschen men du har inte ett enda förslag att komma med hur vi ska få bort klåpare och hur vi ska få konsumenter att inte lockas till dessa?
Skälla går ju, men att vara konstruktiv är tydligen svårare.

Sen är det en j-a skillnad på nybilsförsäljning och en renovering av ett hus.
Troligtvis är försäljaren/ produkten auktoriserad och kontrollerad.
Certifierade hantverkare är ett steg, ex som VVS branschen har...
 
Thomas Lundquist
Zynx skrev:
Certifierade hantverkare är ett steg, ex som VVS branschen har...
Det förslaget har jag lagt för länge sen. Men det kommer aldrig räcka för att få dom chanstagarna som även idag dras till dessa gangsters och klåpare som lockar med billiga priser.

Certifierad husägare borde kanske också vara något, eller att det ska ingå ett certifierat ombud/ besiktningsman i försäkringen när man vill bygga och då kan bara certifierade hantverkare anlitas, annars gäller inte försäkringen. Lite plus&minuspol försäkring dvs två certifierade möts på bygget :).

Ska man komma till en någorlunda lösning på det här måste man ta båda parter i öronen och inte bara kasta skit på ena parten utan att också rannsaka sig själv .
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Det förslaget har jag lagt för länge sen. Men det kommer aldrig räcka för att få dom chanstagarna som även idag dras till dessa gangsters och klåpare som lockar med billiga priser.

Certifierad husägare borde kanske också vara något, eller att det ska ingå ett certifierat ombud/ besiktningsman i försäkringen när man vill bygga och då kan bara certifierade hantverkare anlitas, annars gäller inte försäkringen. Lite plus&minuspol försäkring dvs två certifierade möts på bygget :).

Ska man komma till en någorlunda lösning på det här måste man ta båda parter i öronen och inte bara kasta skit på ena parten utan att också rannsaka sig själv .
Det kommer att bli ett bra steg på vägen om försäkringsbolagen ställer krav på certifiering...
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Det är svårt att beställa en tjänst när man inte har full koll och det beror i de flesta fall inte på en ovilja eller medveten illvilja från kunden. En bra referens från en person man vet kan bedömma både kvaliteten på jobbet och rimligheten i priset hos hantverkaren är ovärderlig, men tyvärr så är det lättare sagt än gjort att hitta den referensen.
Det mesta är lättare sagt än gjort. Men gör man inte något blir det ingenting gjort.

Jag skulle vilja påstå att om det mer eller mindre blev en norm att alla seriösa hantverkare skriver något typ av standardavtal så försvårar det för mindre seriösa som troligen helst undviker det. Då blir också själva avtalet en bra kontrollista för den ofta okunniga kunden vad som avtalats och ett stöd för hantverkaren att peka på vad man kommit överens om om det blir strul.

Problemet med oseriösa är knappast om seriösa skriver avtal eller inte.



Om vi tar hantverkarformuläret 09 som exempel. Där anger hantverkaren vad som avtalats och kan också tydligt ange vad som eventuellt inte ingår i entreprenaden. Om kunden kräver att hantverkaren ska utföra ett arbete som inte är fackmässigt så anges det också i kontraktet vilket skyddar entreprenören. Det avtalade priset anges tydligt och när betalning ska ske. Om inget avtalats så ska arbetena vara utförda när de faktureras vilket också är helt rimligt. Man anger också klart och tydligt när arbetet ska påbörjas och avslutas vilket i förvånansvärt många fall skapar diskussioner.

För mig är det oerhört märkligt att en hantverkare ska skriva avtal om att inte utföra en tjänst fackmannamässigt.

Sen kan man reglera ändrings och tilläggsarbeten, besiktningar, förseningsviten etc så att bägge parter är överens om det innan entreprenaden startar. Sen följer också också en avtalstext med i avtalet som förklarar mer i detalj vad kontraktet innebär och vad man kommit överens om och vad man kan förvänta sig av arbetet.

Jag kan till viss del förstå att du tycker att det är onödigt att skriva avtal om man är överens och du verkar inte ha som rutin att skriva avtal. Men för en kund så är det många gånger helt avgörande om något går snett att ha ett avtal för att få en chans att få rätt och en trygghet att man går efter avtalet när arbetet ska vara klart och när det ska betelas etc.

Självklart ska man skriva avtal vid minsta tvekan från kund. Men jag går nog nog inte med om något vite vid eventuell försening. Då hoppar jag nog projektet istället.

Man behöver inte förlita sig på att man ska knåpa ihop ett avtal helt själv eller att hantverkaren har ett hemmasnickrat avtal som man ska använda sig av utan det finns exempelvis hantverkarformuläret som är helt gratis som man som hantverkare alltid fyller i för att undvika missförstånd och svart på vitt sätta på papper vad man kommit överens om.

Även om du nästan aldrig sett ett behov av att skriva kontrakt, ser du det som ett problem om du alltid skulle använda dig av exempelvis hantverkarformuläret för att underlätta för kunden och dig att se vad man kommit överens och dessutom försvåra för mindre seriösa som av naturliga skäl inte vill skriva kontrakt?
Jag kommer förhoppningsvis hålla på med köksmonteringar som är kombinerade med försäljning av dessa kök i framtiden och då kommer jag se till att avtalsförslag ges och skrivs om kunden vill.
Absolut, jag har tagit åt mig den kritiken.


"Såg ditt inlägg först nu mr bygg"
 
Thomas Lundquist skrev:
Problemet med oseriösa är knappast om seriösa skriver avtal eller inte.
Om alla som är seriösa har som vana att skriva avtal och det blir en självklarhet för kunderna att förvänta sig ett standardavtal exempelvis hantverkarformuläret eller ABS 09 där mycket av det som oftast går snett regleras så blir det svårare att som oseriös att blåsa kunderna. Antingen så försöker man som oseriös krångla sig ur användandet av ett kontrakt eller så skriver man också på, men då blir det besvärligare att blåsa kunden och om kunden är missnöjd så finns det svart på vitt vad som avtalats.
Thomas Lundquist skrev:
För mig är det oerhört märkligt att en hantverkare ska skriva avtal om att inte utföra en tjänst fackmannamässigt.
Ja, jag kan förstå att det kan låta lite knepigt, men det finns många fall där arbetet inte utförts fackmässigt där diskussionen i efterhand handlar om det var kunden som krävde utförandet eller hantverkaren som tagit en genväg. Svårt att bevisa utan avtal vem som har rätt och då ligger det absolut i hantverkarens intresse att vid eventuella avsteg från vad som anses fackmässigt få det på papper innan annars så finns risken att hantverkaren råkar illa ut även om kunden krävt ett visst utförande som egentligen inte anses OK. Samma gäller för kunden om hantverkaren gör något som är ett avsteg från vad som anses som fackmässigt så är det en trygghet för kunden att det i så fall borde angetts tydligt i avtalet annars så är det inte korrekt utfört och inte vad kunden borde kunnat förvänta sig.
Thomas Lundquist skrev:
Självklart ska man skriva avtal vid minsta tvekan från kund. Men jag går nog nog inte med om något vite vid eventuell försening. Då hoppar jag nog projektet istället.
Det är självklart din fulla rätt, men det finns massor med exempel när kunder skrivit avtal utan att bestämma ett slutdatum och där arbetet aldrig blir klart och det finns inget påtryckningsmedel mot hantverkaren. Så från kundens perspektiv så är det ett viktigt del för att försäkra sig om att ett lovat slutdatum hålls och också att det är förknippat med kostnader för hantverkaren om han/hon av någon anledning inte kan hålla det som utlovats. Sen är det självklart så att hantverkaren inte ska skriva ett avtal förknippat med vite med ett datum som är så tight att vid minsta lilla oförutsedda hänsdelse så spricker tidsplanen. Utan det går utmärkt i de flesta fall att komma överens om en tid som både kunden och hantverkaren tycker är OK, där hantverkaren har gott om tid att bli klar, men kunden vet att efter x veckor så kostar det att inte färdigställa. Det är väl standard vid större byggprojekt att det finns ett slutdatum förknippat med vite så varför skulle privatkunder inte kunna kräva samma sak?
Thomas Lundquist skrev:
Jag kommer förhoppningsvis hålla på med köksmonteringar som är kombinerade med försäljning av dessa kök i framtiden och då kommer jag se till att avtalsförslag ges och skrivs om kunden vill.Absolut, jag har tagit åt mig den kritiken.
Jag är helt övertygad om att de flesta kunder kommer att uppleva det som ett mervärde och ett kvitto på att du verkligen är seriös om du själv alltid erbjuder ett kontrakt så det är också en bra konkurrensfördel
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.