Ventilation kommer jag göra så att jag monterar en utsugsfläkt, antagligen i främre hallen som kommer gå på samma krets som belysningen, dom drar lite el o skapar ett konstant undertryck när man är där, ev. sätter jag några ventiler i de andra rummen oxå, annars har jag bra ventilation runt/under porten i dagsläget, det ska dit en gummiskraplist där senare, så ett par ventiler är nog inte fel, är ju fint om man får undertryck.

I friggan har jag en spisfläkt, och kör jag den på lägsta hastighet och öppnar ytterdörren, känner man att det är ett jävla vakumsug av så lite undertryck som den bildar, jag tror det är bästa lösningen för alla utrymmen, fläktarna som går köpa drar ju knappt nån ström alls numera.
 
Tanken är att jag ska ha en rätt kraftig utsugsfläkt i inre vänstra rummet också eftersom jag kommer hållas och slipa en hel del där inne, då är det bra med utsug, och sätter väll ett kallrasskydd på röret ut, men det brukar ju inte vara helt tätt, så det fungerar nog bra som ventilation när den fläkten är avstängd.
Just nu är det bra självdrag i garaget eftersom jag har otätt längst upp på väggarna och även uppe i nocken så det cirkulrerar ganska mkt luft, ihop med glipan under porten.
Det kommer bli lite ventilation över isoleringen sedan, men inte så mkt, det är nog bara bra hoppas jag, det märker jag väll när elräkningen kommer sedan ;)
 
Jag tänkte göra liknande i garaget och koppla ett utsugsfläkt på ena belysningskretsen så det blir lite luftomsättning när jag väl är där, annars tänkte jag låta det vara relativt tätt och ställa in en rejäl avfuktare som också ger lite värme, fast den gör ju inte mycket nytta om man inte värmer upp.

De tankarna fick jag efter att jag räknade fram att halva värmeenergiförbrukningen i garaget beror på otätheter/ventilation.
 
Ja det är svårt att få en bra balans på ventilation och "värmeförlust" i garaget..
Själv så har jag kopplat så när jag kör ventilationen i biobygget (ovanpå garaget) så suger det ut luft från garaget oxå.
Då går det iaf genom en värmeväxlare (FTX) så jag får tillbaka lite värme. Men jag har inte någon tilluft i garaget, tänkte att det kommer in tillräckligt när man kör ut bilen ;o)
När allt är klart kommer jag hålla runt 10grader i garaget. I övrigt så är mitt garage tätt. Inga fönster förutom det som sitter i ytterdörren. Väggarna är ca 400mm tjocka och 500mm gjuten platta, 300mm isolering i bärlager till ovan våningen som kommer att vara uppvärmd.

Nu ska jag ut och göra det sista innan jag ska spruta upp lösull på vinden i garage/biobygget så jag kan börja värma upp huset på riktigt...
Det har tagit sin tid då det var lite jobb att färdigställa det hela... Så här såg det ut när jag börtjade återbygga garaget.
rensat.jpg

Nu börjar vinden bli klar...
image096.jpg

Mvh Niclas på biobygget.se
 
Alternativet är ju en fläkt som känner av fukthalt o sköter sig själv, dom jag kikat på går ställa mellan 60-90% luftfuktighet, men hur mkt är eg. 60%?
I ett badrum där man duschar kommer säkert fläkten gå igång avsätt vad den är inställd på, men i ett "vanligt rum"? Om den aldrig går igång är det ju meningslöst, samtidigt ventilerar den 99m^3/h vilket medför att den byter lugt i hela mitt garage på ca 3h, som du skriver Byggagarage så kanske det gör att man blåser ut en jäkla massa värme i onödan om den skulle stå & gå dygnet runt.
Elförbrukningen för själva fläkten är ju en småkostnad i sig iaf.

Ska försöka få tag i nått finmaskigt stålnät, nån som har tips om vad det finns att hitta välkomnas.
 
patriklarsson skrev:
Alternativet är ju en fläkt som känner av fukthalt o sköter sig själv, dom jag kikat på går ställa mellan 60-90% luftfuktighet, men hur mkt är eg. 60%?
I ett badrum där man duschar kommer säkert fläkten gå igång avsätt vad den är inställd på, men i ett "vanligt rum"? Om den aldrig går igång är det ju meningslöst, samtidigt ventilerar den 99m^3/h vilket medför att den byter lugt i hela mitt garage på ca 3h, som du skriver Byggagarage så kanske det gör att man blåser ut en jäkla massa värme i onödan om den skulle stå & gå dygnet runt.
Elförbrukningen för själva fläkten är ju en småkostnad i sig iaf.

Ska försöka få tag i nått finmaskigt stålnät, nån som har tips om vad det finns att hitta välkomnas.
Över 75% börjar det bli risk för mögel.
Jag har inte tänkt färdigt än med ventilationen, men någon fuktstyrd fläkt tror jag inte skulle gå igång alls i mitt fall då avfuktaren håller fukten i schack.

IKEA-papperskorgar har ganska fint nät och är billigare än vad näten brukar vara. Nu var det ett par år sen jag var där sist, men de borde finnas kvar.
 
Tror inte fläkten går igång på luftfuktighet oavsett om man har separat luftavfuktare eller inte, så det blir nog svårt. Jag vet själv när jag duschat i farsans sommarstuga, så slår fläkten av ganska fort även om den är lågt ställd och då är det ett litet badrum.
Däremot finns det ju fläktar med tidsstyrning ist som om jag fattat rätt går en viss inställd dit, när normalt sett lyse tänds alt. släcks.
Jag har tänkt att sätta LED belysning utanpå garaget som styrs av ett separat skymningsrelä, vilket man också isf borde kunna koppla till tidsfunktionen på fläkten.
Då får man fläkten att gå 30min varje gång utebelysningen tänds, alternativt släcks. dvs morgon eller kväll.
Jag är inte så bra på el, vad man får o inte får göra, men man borde även kunna dra dit fasmatning från vanliga belysningen i rummet, då går den ju iaf 30min även när man kommer dit och tänder lyset inne.

Ang. stålnät så heter det tydligen metallduk, och jag har mailat några firmor nu i helgen, får se om ngn svarar i veckan ang. priser. Tack för tips om papperskorg men jag behöver 10 bitar ca 140x40cm.
Ska försöka mäta ngn dag vilken bredd som åtgår, hoppas på att det inte kostar en förmögenhet, jag har glipor längt ut på väggarna som jag vill täta igen med metallnät så inte lösullen jag ska spruta i taket riskerar att börja läcka ut.
Det var den enklaste lösningen jag kom på att häfta ett tät nät innanför glipan och det blir nog bra.

Ska bara i mån av tid, sätta vindväv i undertaket på vänstra rummet, sätta spikläkt i taket o isolera 120mm stenull ovanför samt 70mm i innerväggen, sedan är det klart både för att sätta gips i rummen nere, och att lägga golv på loftet vilket blir skönt om man kan få upp en massa otympliga saker som ligger i vägen nu där uppe, känns som det kommer bli kanon
 
Här får man tydligen inte mkt svar, tips och råd!! :p Har alla fullt upp med sina egna projekt?
Jag hittade insektsnät i aluminium som kändes starkt nog och bra, dock i fel bredd, men förhandlar med en firma via nätet nu om att få köpa 600mm bredd som åtgår, det kostar en slant men det finns också risk att jag får in getingar på "vinden" ovanför saxtakstolarna om jag inte sätter nät, plus att nätet i första hand som jag skrev, ska skydda mot att lösullsisolering börjar sippra ut.

Det som ska göras härnäst i mån av tid, är att sätta vindväv i undertaket på vänstra sidan, hyvla o sätta upp spikläkt i undertaket. Det blir 45x45mm reglar som hyvlas ner till ca 45x37mm och efter det ska det bara vara att skruva upp 5st takgipsskivor, och sedan på med väggips.
Läkten i taket tänkte jag sätta CC40cm för det passar bra med lysrörsarmaturerna jag har och det spelar inte så stor roll tror jag.

I främre halvan ska jag först lägga längsgående 45x45, t.ex. CC40, sedan vindväv, sedan glesläkt tvärsgående CC40. Hellst skulle längsgående vara CC60, men vindväven får då inte bukta ner mer än glesläkten som ska bilda luftspalt mellan vindväv/isolering och gipset.

På en yta 40x40cm och sedan 30cm isolering, räknar jag med att det väger ca 2kg.
Tänkte spänna upp vindväv på en ram och lägga i några vikter för att se hur mkt det buktar, så man inte riskerar att knäcka gipsskivorna senare när man sprutar in isoleringen.
Någon som har erfarenhet av detta?

Tyvärr i min friggebod, där det ligger isolerskivor i taket och inte lösull, så satte vi 21mm glesläkt (hade först inte tänkt ha nån luft imellan), men det räckte ändå inte, det är CC60 och det buktar ner lite på mitten, det är knappt så det syns om man inte tittar noga, men lite irriterande!

Sedan är nog nästa steg att installera en riktig elcentral och dra in lite ordentligt lyse, en luftvärmepump till nästa vinter vore ju trevligt också i mån av pengar... :S
 
Mikael_L
Det finns insektsnät i stål, galvad ståltråd tror jag det är.

Jag vet inte riktigt var det finns. Plastnäten är vanligast, endast plastnät på ställen som byggmax och bauhaus. Men en "riktig" bygghandel borde ha eller kunna ta hem.
 
Jag hittade 350mm brett aluminium insektsnät här i stan på en byggfirma, det kostade 69kr/m.
Dock så behöver jag ca 600mm bredd, så jag hittade en firma via nätet som säljer samma typ, i en rulle som är 610mm bred o 30,5m lång.
Det fina är att jag behöver typ 20st bitar som är 1,4m och 2st som är 1,2m = 30,4m, ibland har man tur!!
Denna kostar ca 1650kr med frakt.
Jämför man det med priset på byggfirman, hade det blivit 3668kr, så mer än dubbla priset.
Är nog inte så mkt mer att fundera på, bara att beställa även om det är "mkt" pengar...
En annan byggfirma här i stan, tog 200kr/m för något galvat stålnät, visst ska man ha 1m kanske man kan lägga 200 spänn, men vafan, hur kan priserna variera så mkt!
Hade man haft tid hade man säkert kunna ta hem sådan här duk från Kina för 1/5 del av priset, orkar dock inte kuckla med det just nu..
Enligt svar från en annan firma, är galvat stålnät lika dyrt som rostfritt nästan, jag tror det är aliminium du också har sett Mikael.
 
Det händer inte allt för mkt just nu, letar efter en sådan här plastdunk med konad topp!
Någon som vet var det finns att köpa? Ska hellst vara 25 liter.
dunken.jpg
Jag har fått hem insektsnät i aluminium och tror det ska räcka med den rullen, 1650 spänn gick det på för 30m.
 
Brukar köpa 10 L på ÖB, kanske dom även har 25.
 
Jula har haft 25L men den har utgått ur deras sortiment, ev. har dom en 20L som heter Donje som är konad, jag får kika där nästa gång jag är där, och kan även kolla ÖB, tyvärr är 10L lite litet.
 
Jag var på Ö&B nu och dom hade konad 10L så köpte en sådan, dock inga 25L.
Ev. med lite tur funkar 10L bra oxå, men kom gärna med tips om Ni ser 25L någonstans.
 
Lite nytt:
Jag har konstaterat att 10L dunkarna från Ö&B är betydligt behändigare än 25L dunkar, så kommer köra med ett par sådana, ev. kör jag 25L till avlopp om den får plats, jag såg nu i helgen att det blir rätt ont om höjd med diskho nedsänkt i bänkskiva och sedan vattenlås under så hamnar slangen långt ner, men jag tror det ska gå o lösa, det såg ut att gå fräsa upp ett större hål i dunken har för mig det var 50mm som krävdes isf.. återkommer med bilder på det senare.

Har iaf kommit igång för året i friggan genom att skruva fast bänkskåpen lite i vägg och garderoben brevid, samt dragit lite kabel för vattenpump m.m.

Dränkbar pump är införskaffad, men den är 40mm och hålet i dunken är också 40mm så det kärvar, kommer göra ett försök att fräsa upp hålet nån mm, för att slippa krångel när man ska ta ur pumpen o fylla med vatten, det ska gå lätt hellst :)

Har fått igång lysrörsarmatur över diskbänkskivan, och förberett lite för lödning i veckan, då jag lyckades glömma lödkolv :(

Bänkskivan ska fräsas hål i nu för diskhon, förhoppningsvis imorgon.

Har skruvat ihop ett mindre skrivbord också, det är lite trångt just nu, väntar på lite varmare väder så jag kan bära ut en varmvattenberedare som ligger o tar plats.

Skönt att vara igång igen, och som vanligt glömde jag kameran, så återkommer med lite bilder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.