jeppeknaster skrev:
Jag har också tretex, både på utsidan och insidan. Har dock en 17 mm läkt mellan tretex och panelen. När jag bytte fönster i somras så såg man att skivan bakom panelen var alldeles vågig av fukten. Den åker definitivt till sommaren när jag tilläggsisolerar med cellplastskivor.
Det är definitivt helt olämpligt att tilläggsisolera med cellplast. Detta material släpper varken genom luft eller fukt. Det innebär att det kommer att samlas vatten i dina väggar efter ett tag oavsett om du har plastfolie (ångspärr) innerst eller inte. Hela väggen måste kunna diffundera fukt utom som sagt den innersta plastfolien, som skall hindra inomhusluftens fukt att nå isoleringen.
 
Redigerat:
Om du har två ytor som inte släpper igenom fukt så finns dock det alltid lite lufttillträde. Det innebär att fukthalten stiger hela tiden. EPS och i synnerhet SPS plast har relativt liten ånggenomsläpplighet medan däremot t ex Isodrän har betydligt högre. Men den senare används ju till husgrunder.

Jag skulle inte använda cellplast i ytterväggar på ett trähus! Du kan läsa mer om dessa plaster egenskaper i detta dokument: http://www.thermisol.se/pdf/SPS_ och_EPS_cellplast.pdf
 
Dessutom måste Thermisol bestämma sig. Deras cellplast släpper ju inte igenom fukt. Det står i alla beskrivningar. Men fukt i husväggar kommer inte utifrån utan infrån enligt termodynamikens 2:a lag. Lufttransport sker alltid från varm plats mot kallare. Läs: http://sv.wikipedia.org/wiki/Värmetransport
 
Men det är ju bara att läsa innantill i den översta länken jag postade ovan. EPS är INTE difftät och jag tror knappast att Thermisols EPS skiljer sig från Sundolitts
 
Vad vore världen utan olika åsikter.
 
R Göran, kan det vara så att du blandar ihop vattenupptagningsförmågan med diffusion, alltså förmågan att i detta fallet släppa igenom vattenånga?

Att EPS inte är diffusionstät är nog utom allt tvivel men dess förmåga att suga åt sig vatten är fursumbar.
 
OK jag ger mig. Dock skulle jag inte använda cellplast i den tillämpningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.