FredrikR skrev:
Utmärkt som slagskruvdragare iaf. :)
Alltså den kommer låta illa.
Förhoppningsvis kommer oljudet bara när det behövs, slagfunktionen aktiveras bara när motorn möter för starkt motstånd. Risken är dock att det behövs rätt ofta, skruvbultarna har suttit i det där eternittaket i över 50 år så det kan behövas något kraftigt för att dra loss dem.
 
Najs prajs glömde jag dock tillägga :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
End skrev:
3 Hus... :)

Bygger man 3 hus från grunden så måste 1500 kr vara ett kap.
Faktum är att det var kampanj, så jag betalade 990 för den. Och det var tur, hade det varit mer hade jag verkligen blivit besviken.
 
pelpet skrev:
Man får väl lära sig hur verktygen funkar :). Det är ju en del av grejen.

Men ibland går det fort, på den lokala lördagsloppisen har vi en gubbe som säljer nya verktyg och idag hade han just en GST 90 E för 1000:- och ett set med en GDS 18-V, en GDR 18-V, två 3 Ah batterier och laddare för 2000:-. GDS-en borde vara perfekt för att dra ut mutterskruvarna som eternittaket sitter med och GDR:en är ju en utmärkt skruvdragare enligt Boschs webb.
Få se om jag förstått rätt, du har fått alla dessa 3 verktyg för 3000 pix? Bra deal!
GDS behöver du nog inte i en vanlig villa, GDR fungerar lika bra till att dra muttrar när det handlar om mindre dimensioner, detta gör du med 4-kantsadapter med bitsfäste för hylsor eller hylsor med bitsfäste. Så om jag var i ditt ställe hade jag nog sålt GDS:n som en naken maskin (d.v.s. behålla GDR, batterierna och laddaren) och använt pengarna till t.ex. en multimaster eller något annat.
 
Jo det var en bra deal, och med ditt förslag så blir den ännu bättre. En sån här adapter blir det nog - då kan jag återanvända hylsorna i min hylsnyckelsats.
30-8076.jpg

Kanske går det att byta den nakna GDS:en mot andra verktyg man behöver? Det kan ju vara ett alternativ till att sälja den även om pengarna behövs också. Så då kommer man tillbaks till grundfrågan - vilka verktyg behöver man mer?

Jag uppdaterar att-göra-listan med sådant som vi har tänkt oss på lite längre sikt.

Lasera 50 m2 trätak.
Måla väggarna i tre rum, tapetsera någon vägg.
Riva ut heltäckningsmatta.
Lägga 40m2 byggmax klickparkett.
Måla ett våtrum på 2 x 2 m med våtrumstäck på plastmatta (kollat att det är ok).
Demontera 100m2 eternittak på masonit. Eterniten är skruvad i takbjälkarna.
Riva ut ett plastat badrum.
Tapetsera vardagsrum 24 m2.
Sätta MDF på och lacka köksluckorna.
Lägga linoleumgolv (klickplattor, typ marmoleum) på 15 m2.

Verktyg som finns idag:

Metabo nätansluten borrmaskin.
Bosch GDR 18v mutterdragare.
Bosch GST 90 e Sticksåg

En bunt vanliga handverktyg.
 
Redigerat:
Kanske byta GDS:n till en vanlig skruvdragare i samma serie?
T.ex. GSR 18 V-LI eller GSR 18-2-LI?

Annars är det som andra påpekat redan en kofot av bra märke är vad du ska sikta dig på, även bräckjärn är trevligt att ha.

Multimaster tror jag kommer att spara dig mycket tid vid detaljer i samband med rivning/bortplockning av material. Den är inte heltäckande maskin men oerhört användbar. Som någon vis person sa här "enda problemet med den maskinen är att komma på att man faktiskt har den och kan använda när man står och funderar på hur man ska lösa ett visst problem".

Du skriver "sätta MDF", exakt vad menar du? För här låter det som cirkelsåg/sänksågsjobb...
 
Lite bygglampor?
En släpvagn!
skottkärra
grovdammsugare
skyddsskor
talmeter

stort och smått som hjälper i processen
 
End skrev:
Kanske byta GDS:n till en vanlig skruvdragare i samma serie?
T.ex. GSR 18 V-LI eller GSR 18-2-LI?.
Ja det skulle vara intressant, fast jag är oklar på vilken mer funktionalitet jag får jämfört med nuvarande maskin. Annat vridmoment? Jag tänkte att mer = bättre men det kanske är fel tänkt.

End skrev:
Du skriver "sätta MDF", exakt vad menar du? För här låter det som cirkelsåg/sänksågsjobb...
Ja, troligen. Köksluckorna har idag en ram med vävtapet innanför ramen. Jag funderar på att snygga till det senare genom att sätta en slät 6mm MDF över alltihop, lacka och sätta dit moderna handtag.
 
För köksluckorna behöver du då förutom såg helst åxå en målarspruta.
Innan du börjar med ett sådant projekt... Har du utrymmet för att lackera dessa och att låta dom torka? Det är många luckor o många lager färg som ska på. Kanske enklare att köpa nya luckor alt så finns det färdiga renoveringskit som man klistrar på befintliga fronter.
 
Byter du GDSen mot en GSR så kan du använda detta som borrmaskin också iom. GSRns vanliga chuck.

Jag inbillar mig också att du kan 'finlira' mer med en GSR jämfört med GDR

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
För köksluckorna behöver du då förutom såg helst åxå en målarspruta.
Innan du börjar med ett sådant projekt... Har du utrymmet för att lackera dessa och att låta dom torka? Det är många luckor o många lager färg som ska på. Kanske enklare att köpa nya luckor alt så finns det färdiga renoveringskit som man klistrar på befintliga fronter.
Utrymmer är det lite sådär med, så eventuell sprutmålning hade jag nog tänkt mig som ett utomhusprojekt alt målning med roller och/eller pensel. Men finns det färdiga renoveringskit så kanske det är en bättre idé? Hade ingen aning om att det fanns sådana ens.

Nya luckor är såklart också ett alternativ. IKEA-luckor är ju heller ingen jätteinvestering bara de passar. Det har jag inte kollat heller. Vi har inte ens fått tillträde till huset ännu så köksrenoveringen ligger nog några år framåt i tiden.
 
GSR är bra om man ska borra, eller hålsågning för det behövs vanliga chuck. Det finns i och för sig bitsborrar i de mindre dimensioner så jag brukar borra med slagskruvdragaren för det mesta faktiskt bara för att den är så smidig. Visst det går med din nätanslutna också. Sen är en vanlig skruvdragare alltid bra att ha när man ska skruva på kvällar eller när folk sover för slagskruvdragare låter väldigt mycket.

Vad gäller köksluckorna så är det faktiskt sänksåg/cirrkelsåg du behöver, samt en hanöverfräs med kopieringsfräs. Men jag är närmast säker på att det blir billigare med IKEAs luckor, inte lika roligt förstås.
 
andersmc skrev:
Jag har haft precis en sådan och jag kan intyga att kvaliteten inte är den yppersta. Den höll inte ens tre hus. När jag hade 10% kvar på mitt tredje fullstora hus (jag har också byggt en tre-fyra friggebodar med den men de räknas knappt) så knäcktes anhållet. Så tänker du bygga mer än tre hus bör du köpa en bättre såg.
Ha, Ha, Ha. Anar en viss ironi... ;)

Skämt åsido, jag har också den på bilden från Biltema. Tror jag betalade 995:- för fem-tio år sedan. Jag tycker den är ett kap (he, he) för det priset. Visst, båda anhållen är lite av ett skämt och precisionen i övrigt kanske inte den bästa. Men den duger långt i samband med exempelvis golvläggning. Någon finare möbelsnickeri är den kanske inte lämpad för.
 
pelpet skrev:
Utrymmer är det lite sådär med, så eventuell sprutmålning hade jag nog tänkt mig som ett utomhusprojekt alt målning med roller och/eller pensel.
Om man någon gång funderat på hur mycket damm, insekter, frön och annat skräp som virvlar runt i luften, så slutar man undra efter att man försökt sprutlackera någonting utomhus.
 
andersmc skrev:
Om man någon gång funderat på hur mycket damm, insekter, frön och annat skräp som virvlar runt i luften, så slutar man undra efter att man försökt sprutlackera någonting utomhus.
Man får köra med klar lackfärg, så kan man få naturens egna köksluckor. Ungefär som en modern variant av bernstenar med ingjutna insekter :). Men det hade jag inte tänkt på faktiskt. Tack för att du gjorde det åt mig, så jag slipper göra misstaget själv.

Jag tror att jag avför sprutmålningen från idélistan tills vidare. Det verkar rätt svårt, och det finns ju rollers för köksinredning som borde ge ett godtagbart resultat. Det verkar inte heller vara överdrivet dyrt att låta en firma lacka luckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.