Jag har två murstockar, en med rökkanaler och en för ventilation.
I den med rökkanaler (vänstra) är slangar dragna och isolerad med vermikulit, så den är inte varm.
I den för vent finns inga kanaler utan frånluften från tre kök går ut och upp i samma pipa så att säga.
I samma pipa är det är hål ut på vinden pga en borttagen gammal rökkanal som anslöt.
Det ligger ca: 40cm lösull (cellulosa) på vindsbjälklaget.
Min fråga är om jag ska sätta igen hålet i pipan eller om det är bra att det är öppet så frånluften från köken till viss del går ut på vinden och höjer tempen några grader?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill väl inte ha flottig loft ut på vinden? Har för mig att detta innebär en brandrisk dessutom...
 
Om det är tre kök som alla delar på samma pipa?, sitter det då en sugfläkt på taket? Isåfall fungerar det ju med hål på vinden som blir ventilerad via samma kanal. Är det däremot så att köken trycker sin fuktiga och varma luft genom kanalen så riskerar ju en del gå ut på vinden och kondenseras på fel ställen där det är kallt. Big nono.
 
Ingen sugfläkt men stor pipa så jag räknar med tillräckligt drag. Vinden är hyfsat ventilerad så den varma luften från köken ventileras bort ganska snabbt.
Fler synpunkter på detta? Kan inte bestämma mig riktigt...
 
Det sitter inga fläktar i köken bara rosettventiler.
 
Dåligt om ventilationsluft går ut på vinden eftersom det tillför vinden fukt.
 
johanpost skrev:
Fler synpunkter på detta? Kan inte bestämma mig riktigt...
De flesta brukar göra sitt yttersta för att inte leda upp varm och fuktig inomhusluft till kallvinden. Du vill göra tvärtom.

Jag tycker inte att det låter som en speciellt bra idé...
 
eviljava skrev:
De flesta brukar göra sitt yttersta för att inte leda upp varm och fuktig inomhusluft till kallvinden. Du vill göra tvärtom.

Jag tycker inte att det låter som en speciellt bra idé...
Dagens understatement! :D
 
Ja det är helt självklart att hålet ska proppas. Att ventilera upp inomhusluft på detta sätt, till ett väl isolerat vindsutrymme, är i det närmaste en garanti för att få problem med mögel.
 
Visst vill man förhindra varm inomhusluft från att läcka ut från rummen, det oftast för att motverka värmeförluster.
Här är det inte frågan om energibesparing utan frånluft som ändå ska ut. Vinden är som sagt ventilerad så luften från köken kommer inte stanna däruppe bara passera och kanske på så sätt konstant hålla några grader varmare.
Har koll på att varm luft som möter kall = kondensrisk om det är givna tempskillnader, tanken med denna lösning var att tempskillnaden köksluft - vindsluft inte ska bli så stor att kondens fälls ut.
 
johanpost skrev:
Visst vill man förhindra varm inomhusluft från att läcka ut från rummen, det oftast för att motverka värmeförluster.
Nej, inte bara för att motverka värmeförluster. Varm inomhusluft innehåller mer fukt än kall luft (högre mättnadsvärde). När luften kyls ner på vinden fälls denna fukt ut eftersom mättnadsvärdet sjunker.

johanpost skrev:
Har koll på att varm luft som möter kall = kondensrisk om det är givna tempskillnader, tanken med denna lösning var att tempskillnaden köksluft - vindsluft inte ska bli så stor att kondens fälls ut.
Eftersom det verkar vara en ventilerad kallvind vi talar om (korrekt?), kommer du aldrig att uppnå en sådan liten temperaturdifferens att du inte riskerar kondens.

Har du t.ex. räknat på hur mycket varm luft som konstant måste flöde genom det oisolerade vindsutrymmet bara för att upprätthålla en låg temperaturdifferens vintertid?

Även om du lyckas med detta konststycke, kommer innerdelen av yttertaket (råsponten) inte att vara lika varm och det är där du kommer att få ditt mögel.

Hade det varit möjligt att undvika mögel på kallvindar bara genom att leda in varm inhomhusluft på vinden, då hade folk gjort det!
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Nej, inte bara för att motverka värmeförluster. Varm inomhusluft innehåller mer fukt än kall luft (högre mättnadsvärde). När luften kyls ner på vinden fälls denna fukt ut eftersom mättnadsvärdet sjunker.



Eftersom det verkar vara en ventilerad kallvind vi talar om (korrekt?), kommer du aldrig att uppnå en sådan liten temperaturdifferens att du inte riskerar kondens.

Har du t.ex. räknat på hur mycket varm luft som konstant måste flöde genom det oisolerade vindsutrymmet bara för att upprätthålla en låg temperaturdifferens vintertid?

Även om du lyckas med detta konststycke, kommer innerdelen av yttertaket (råsponten) inte att vara lika varm och det är där du kommer att få ditt mögel.

Hade det varit möjligt att undvika mögel på kallvindar bara genom att leda in varm inhomhusluft på vinden, då hade folk gjort det!
Ja det är en ventilerad kallvind.
Hade hoppats slippa jobbet att sätta igen hålet och då började försvarstänket. :)
Kan jag istället placera tex en aspirator på skorstenen, behålla hålet på vinden och på så sätt få ökad vent på vinden. Något i stil med det cem77 skrev?
Vill verkligen undvika att bygga en plattform ut från landgången för att nå, och sen bygga igen hålet på ca 40x50cm
 
Klart att hålet måste sättas igen, men det behöver ju inte vara ngt. jättejobb. Borde duga att skruva eller limma någon skiva, kanske helst inte av trä (kondens och mögel på insidan), men plåt eller minerit.

Det finns också en brandsäkerhetsaspekt på det här. Immkanaler från kök skall vara brandisolerade. Tanken är att OM det börjar brinna på spisen och elden sprider sig upp i fläkten (fanns visst ingen sådan just nu) och vidare upp i kanalen så skall inte branden sprida sig till andra rum. Isoleringen skall hålla i minst 15 minuter, tanken är att inom den tiden skall brandkåren hinna dit och släcka.
 
Klart att hålet måste sättas igen, men det behöver ju inte vara ngt. jättejobb. Borde duga att skruva eller limma någon skiva, kanske helst inte av trä (kondens och mögel på insidan), men plåt eller minerit.

Om jag bara hade nått ut till hålhelvettet! Det ligger ju lösull som jag inte vill börja speka i.
Limma plåtskiva låter vettigt, ska bara svinga en tamp runt en hanbjälke och fira mig bort till hålet!
 
Hehe... så det var där skon klämde? ;)

Ang. isoleringen hörde jag talas om ett liknande fall där man inte heller ville kliva runt på isoleringen.

I det fallet spände man helt enkelt upp en stålvajer under nockbalken. Tror att killen använde öglor som han skruvade in i balken? Sedan firade han sig bort till andra sidan m.h.a. karbinhakar och en sele.

Lite som i filmen Cliffhanger... d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.