Hej,

Tänkte höra med folk här vad ni tycker. Ligger i valet och kvalet om vad jag ska välja, båda installtörerna gjorde ett gott intryck och det handlar nog om vilken spec som är bäst.

Huset som ska värmas är ett trevåningshus. Källarvåning med vattenburen golvvärme och två våningar med vattenradiatorer. Boytan är på 233 m2. I nuläget brinner väl ungefär 4 m3 olja upp varje år.

Skulle verkligen uppskatta kommentarer.

Anbud 1

- Värmepump NIBE F 1126-11kW, anpassad för högtempererade system, 70°.
- Separat NIBE varmvattenberedare, 300 liter
- Expansionskärl med tryckmätare
- Erforderliga givare
- Cirkulationspumpar på varma och kalla sidan.
- 1 st. Energibrunn som borras till 200 meters djup.

Pris 169 415 kr, 144 033 kr med ROT

Sanering och bortforsling av oljetank, 3 750 SEK

Anbud 2

- Bergvärmepump modell Thermia Diplomat 10 (72 000:) med inbyggd styr- och
reglerdator, 180 liters hypersnabb varmvattenberedare, valfritt 55/65 °C framledning,
scrollkompressor,
- 180 meter borra. I priset inkluderas sex meter foderrör,
- 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats, installeras och idrifttages.
- Befintligt expansionskärl demonteras och bytes mot ett nytt 18 liters.

Pris 166 000 kr, 141 100 kr med ROT
Thermia Diplomat 10 Optimum + 5000:-
Thermia Diplomat 10 Optimum G2 + 13 000:-

Extra:Uppsättning , installation av vattenelement i pannrummet 3 000:-
Efter rot 2 500:-
Skrotning sanering samt bortforsling av oljetank 7 000:- varav ROTavdrag 3 500:-
 
Hej Om du väljer thermian skulle jag gå upp ett steg till en diplomat 12kw och lägga dom pengarna i stället för en optimum eller g2.Om dina siffror stämmer på så hamnar du på 40000kwh och räknar man på årsmedelförbrukningen 40000 (kwh) antal timmar per år=40000/8760=4.6kw och märkeseffekten på en 10kw ligger på 3.6kw på 12kw ligger på 4.4kw så därför skulle jag ta 12kw.Annars är det som vanligt att man referenser på installatörerna vilket ryckte dom har.Lycka till
 
Jag hade ett liknande val, jag valde Thermia. Blandannat så har Folksam en statistik man kan ladda ned från deras hemsida med statistik över haverier på värmepumpar för olika år. Det skiljer typ en faktor 100 mellan Nibe och Thermia, dvs för många typer av pumpar ligger Nibe med 100 - 300 fel per år, medans de flesta typer från Thermia ligger på 2 - 5 fel per år i deras statistik.

Jag gjorde även en mer ovetenskaplig underökning och tittade på ett forum som bara handlar om värmepumpar. I NIBE delen handlar varannan till var 3e tråd om olika fel och haverier, på Thermia delen av forumet så far det var 10e till var 20e tråd som handlade om fel.

Mitt slutliga beslut att skippa NIBE kom när jag läste en tråd här om en medlem som nekats garantireparation på tvivelaktiga grunder av NIBE.

Däremot så körde jag mer IVT mot Thermia i min jämförelse, men även IVT har liknande siffror som NIBE i Folksam undersökningen.

jag valde på ett tidigt stadie att bara titta på installatörsföretag som var rena värmepumps firmor, framförallt NIBE installeras i många fall av vilken rörfirma som helst, jag vill inte ha en installation gjord av ngn. som de flesta dagar monterar duschblandare i nybyggda hus. Jag vill ha någon som i huvudsak jobbar med just värmepumpar. NIBE sälja via vilka firmor som helst.
 
Från Folksams egna hemsida...

* Folksams listor över mest skadade värmepumpar baseras på bolagets egen skadestatistik. Den ligger till grund för en uppskattning av hur skadebilden ser ut för hela försäkringsbranschen. Listorna över antal skador kan inte ta hänsyn till hur många värmepumpar av varje redovisat slag som sålts, eftersom säljstatistiken inte redovisas av tillverkarna.
 
hempularen skrev:
Jag hade ett liknande val, jag valde Thermia. Blandannat så har Folksam en statistik man kan ladda ned från deras hemsida med statistik över haverier på värmepumpar för olika år. Det skiljer typ en faktor 100 mellan Nibe och Thermia, dvs för många typer av pumpar ligger Nibe med 100 - 300 fel per år, medans de flesta typer från Thermia ligger på 2 - 5 fel per år i deras statistik.

Jag gjorde även en mer ovetenskaplig underökning och tittade på ett forum som bara handlar om värmepumpar. I NIBE delen handlar varannan till var 3e tråd om olika fel och haverier, på Thermia delen av forumet så far det var 10e till var 20e tråd som handlade om fel.

Mitt slutliga beslut att skippa NIBE kom när jag läste en tråd här om en medlem som nekats garantireparation på tvivelaktiga grunder av NIBE.

Däremot så körde jag mer IVT mot Thermia i min jämförelse, men även IVT har liknande siffror som NIBE i Folksam undersökningen.

jag valde på ett tidigt stadie att bara titta på installatörsföretag som var rena värmepumps firmor, framförallt NIBE installeras i många fall av vilken rörfirma som helst, jag vill inte ha en installation gjord av ngn. som de flesta dagar monterar duschblandare i nybyggda hus. Jag vill ha någon som i huvudsak jobbar med just värmepumpar. NIBE sälja via vilka firmor som helst.
Man bör inte dra så mycket slutsatser efter att ha läst folksams statistik den tar inte hänsyn till antal sålda enheter. Vilket forum var det du läst i var 3e om haverier på Nibe blir nyfiken eftersom jag har en själv som jag har installerat själv också och tycker jag läste på rätt bra om olika vp före installation.
 
Är det en äldre oljepanna som bränner upp oljan och konstant står på 80 graders drifttemperatur så kan man nog räkna bort några av de 40000 kW/h.

Anbud 2 har ju något grundare hål och foderrör för endast 6 meter. Har du ett hum om hur mycket foderrör som kommer att tillkomma och vad kommer det att kosta? Räcker 180 meter? Är ju de sista metrarna som gör mest nytta.

Skrotning av gammal oljetank låter lite dyrt, speciellt i anbud 2. Sett annonser i tidningar om firmor som gör detta för 2500 kr eller mindre.
 
Nej folksam statistiken tar inte upp antal som är sålda. Men Nibe IVT och Thermia är de 3 stora i Sverige. Vissa säger att Thermia är minsta av de 3 andra tvärtom. men OM det säljs färre Thermia pumpar så är det iallafall inte en faktor 100 som skiljer, och skillnaden i haverier (enl. Folksam statistiken) är ungefär en faktor 100.
 
Nibe omsätter mer än dubbelt så mycket som Thermia men hur många fler vp dom säljer vet jag inte men antagligen 3 gånger så många för dom levererar många flvp och jag säger inte att Thermia är dåliga det har jag ingen koll på. Vilket forum hade du läst om alla Nibe haverier ?
 
värmepumpsforum kanske. Googla :)
 
Den åberopade statistiken är nog ganska värdelös. Talar den om vad för slags fel stora,små eller endast fel.
Jag har ingen åsikt om vilket fabrikat som är bättre eller sämre, men om man inte vill att rörpularen som oftast byter blandare inte skall byta eller installera VP så ring inte till honom utan en firma som sysslar med installation av VP. Ang. felstatistik så vet jag att Nibe har haft problem med givare för både ute temp och avluft tem samt förångnings temp.på pumpar 2007/2008 men dessa byter man kostnadsfritt bara man hör av sig till Nibe eller direkt till anvisad installatör. Men om nu folksam har med även dessa fel vet vi inget om men om det är så är deras statestik värdelös läsning
 
I Folksams statistik så ingår också frånluftsvärmepumpar. Tror inte Thermia ens har några sådana.
 
Coolman skrev:
värmepumpsforum kanske. Googla :)
Kan det inte vara jag är hyffsat aktiv där och där står inte om Nibe haverier i var 3e tråd eller hur det nu var. Är lite därför jag undrar vilket forum jag missat ? Annars är nog frånluft värmepumpar över representerade i statistiken oavsett märke.
 
arne skrev:
I Folksams statistik så ingår också frånluftsvärmepumpar. Tror inte Thermia ens har några sådana.
Hm Jodå thermia har atella,atria.och atria optimum
 
Det är inga frånluftare dom ovanstående använder uteluften för att göra värme så kallade luft vatten värmepumpar.
 
Precis det är det jag menar.Är det bara bvp eller är lv pumpar med i undersökningen?Och om nibe säljer 1000 vp och thermia 300 om året.Vad har dom räknat på är det samtliga vp och antal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.