Status
Tråden går ej att kommentera.
meko skrev:
johnjensen, det låter inte som en bra idé att ha AM i laddstationen i en jordkällare vintertid..!

Laddaren funkar nog inte som den skall om det är typ under 5-10 plusgrader. Batteritemperaturen är en av faktorerna som reglerar laddningsförloppet. Kan alltså skada batteriet om inte omgivningstemperaturen är "normal"!

Kosta på din AM en bättre plats alltså! ;)

-Det är i alla fall mitt råd!
Fast jag har element i jordkällaren därför att vattenpumpen till huset och vattenrenaren står där. Jämna 10 grader i temperatur.
 
Redigerat:
Det räcker att du gå ner i källare i mitten av Januari och låter den vara på ett par dygn. Good enough.
 
Det var ju uppe tidigare om att signalen från slinga eller laddstation störde ut radiostyrda klockor. Någon hade även fått problem med ADSL för bredbandet osv.
Jag har några klockor som är radiostyrda och visst har dessa slutat synka och kan visa lite fel sedan jag körde igång min 220AC. Har kört tidigare generation (G1) sedan 10 år utan problem, man har tydligen annan signal eller styrka på nyare modellerna.
Radiosignalen för klockorna kommer från DCF77-sändaren i Frankfurt, frekvensen är som antyds 77KHz långvåg. När vi gick över till normaltid nyligen så var det inte en enda klocka som ställdes om, görs annars automatiskt osv.
Så vad gör vi då?
Nonkan, har du nån bra kontakt hos Husqvarna som man kan diskutera med? Jag har ett par idéer, om du vill så får du gärna maila direkt: fp01@telia.com.
 
fp01 skrev:
Det var ju uppe tidigare om att signalen från slinga eller laddstation störde ut radiostyrda klockor. Någon hade även fått problem med ADSL för bredbandet osv.
Jag har några klockor som är radiostyrda och visst har dessa slutat synka och kan visa lite fel sedan jag körde igång min 220AC. Har kört tidigare generation (G1) sedan 10 år utan problem, man har tydligen annan signal eller styrka på nyare modellerna.
Radiosignalen för klockorna kommer från DCF77-sändaren i Frankfurt, frekvensen är som antyds 77KHz långvåg. När vi gick över till normaltid nyligen så var det inte en enda klocka som ställdes om, görs annars automatiskt osv.
Så vad gör vi då?
Nonkan, har du nån bra kontakt hos Husqvarna som man kan diskutera med? Jag har ett par idéer, om du vill så får du gärna maila direkt: fp01@telia.com.
Detta förklarar varför jag försov mig lördagen efter normaltidsomställningen. Min radiostyrda väckare ställdes inte om förrän på lördagsmorgonen sex dagar senare. Då hade jag redan manuellt ändrat tidszon med en timme. På fredagen hade jag ställt in klipparen för vintern....
 
meko skrev:
johnjensen, det låter inte som en bra idé att ha AM i laddstationen i en jordkällare vintertid..!

Laddaren funkar nog inte som den skall om det är typ under 5-10 plusgrader. Batteritemperaturen är en av faktorerna som reglerar laddningsförloppet. Kan alltså skada batteriet om inte omgivningstemperaturen är "normal"!

Kosta på din AM en bättre plats alltså! ;)

-Det är i alla fall mitt råd!
johnjensen skrev:
Fast jag har element i jordkällaren därför att vattenpumpen till huset och vattenrenaren står där. Jämna 10 grader i temperatur.
Ställt in min klippare i garderoben nu. Fanns plats efter att bytt varmvattenberedare d^_^b
 
Kanske är dax för en underhållsladdning, så här efter nyår..?

:cool:
 
Klipparen fick stå och ladda ett dygn på Nyårsafton :)
Han behöver ju tanka han också.
 
Snart dags att plocka fram 220AC :) Har precis fått monterat klart alla slingor och provkört lite, så nu kan gräset få börja växa :)
 
Min 305:a är på service ska få krocksensorerna bytta, eller det är väl gummistagen som ska bytas om jag inte missminner mig. Den har inte strulat så mycket men några gånger förra sommaren så fastnade den. Den ska få ny programvara också. Någon som hört något om den?
 
Är det safe att köpa en 220 så här på försäsongen eller kan man förvänta sig några uppdateringar med någon ny revision eller kommer det vara samma klippare som förra året?
 
Dom återförsäljare bag har frågat säger att det inte är något nytt för 220 i år och med tanne på dom goda test resultaten så lär det ara ett mycket bra köp :)
 
Hur nära en mur/vägg kan en 220 klippa?

Hur nära en gräskant ska slingan läggas för att gräset ska klippas ända ut i kanten, men i möjligaste mån undvika att maskinen vänder utanför gräset?

Tacksam för svar.
 
Hej! Behöver få tag på guidekabel idag? Vart kan man å tag på det i Göteborgsområdet? Eller vart finns det billigast på nätet?
 
www.gplshop.se finns i Göteborgsområdet, men om det går att handla på plats vet jag inte. Och att få det levererat idag vid beställning över ntäet är nog svårt.
 
Provkörde min idag för att kolla så att sorkarna inte mumsat i sig kabeln. Fungerade fin-fint.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.